هاشمی شاهرودی در شبکه یک سیما:

سیاست کلان مهم و زیربنای قوانین کشور است/ امیدواریم با روند جدید بتوان اسناد بالادستی را دقیق‌تر احیا کرد

کدخبر: 2163570

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌سیاست‌های کلان روح قوانین کشور است و همه قوانین مجلس و دولت باید به دنبال احیا این سیاست‌ها باشند و این قوانین، جامعه را به سوی این سیاست‌ها ببرد که این نیاز به نظارت دقیق و همه‌جانبه دارد.

به گزارش نسیم آنلاین، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفت و گویی در شبکه یک سیما ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک به مناسبت بیست و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: الحمدالله ملت ایران همواره در صحنه ها حضور داشته و با این حضور فعال و پررنگ خود اقتدار ایران را برای جهانیان ثابت و ترفندها توطئه های دشمنان را خنثی و نقش بر آب کرده است.

وی افزود: ان شاءلله ملت ایران امسال هم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن اقتدار، وحدت امت اسلامی، پیروی از رهبری و عشق و اعتقاد به نظام و جمهوری اسلامی به جهانیان ثابت خواهد کرد و مشت محکمی به یاوه گویی های ترامپ خواهد زد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مردم در راهپیمایی 22 بهمن نشان خواهند داد که این بحث هایی که دشمنان درباره ایران در واشنگتن صورت می دهند خیالات خامی است که همواره در ذهن آنها بوده است و این نظام پایدار، مستحکم، متکی به مبانی اعتقادی و اسلامی مردم است.

وی با تاکید بر اینکه رهبری مقتدر جمهوری اسلامی که در میدان عملی اقتدار ایران را در منطقه ثابت کرده است، گفت: خداوند پشتیبان این ملت خواهد بود و امدادهای غیبی غیبی ائمه اطهار و امام زمان(عج) همراه ملت ایران خواهد بود تا در همه صحنه بر دشمنان پیروز شده و پیروز خواهد شد. هاشمی شاهرودی در پاسخ به این پرسش که ناظر به پیوست احکام به مجمع تشخیص از سدی رهبری انتظار از این مجمع چیست، گفت: سه وظیفه مهم در قانون اساسی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان درباره قوانین کشور، تشخیص سیاست ها و مشورت به رهبری در سیاست های کلان و حل معضلات کشور از جمله سه وظایف مشخص شده برای مجمع تشخیص مصلحت نظام برشمرد. وی افزود: اگر قانونی را شورای نگهبان بر خلاف قانون اساسی و شرع دید و به مجلس برگشت داد و مجلس آن را اصلاح نکرد و اصرار ورزید این به مجمع فرستاده می شود و در مجمع نیز این اختلاف حل می شود که اساسا هم مرحوم امام در 17 بهمن 1366 برای همین مسئله حل اختلاف حل به تاسیس مجمع فرمودند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مشورت دادن مجمع تشخیص به رهبری نیز یادآور شد: در قانون اساسی سیاست های کلان کشور ضمن مسئولیت های رهبری است.

هاشمی شاهرودی با تاکید بر اینکه سیاست کلان کشور مهم و زیر بنای و قاعده قوانین کشور است، تصریح کرد: همه قوانین باید در چهارچوب سیاست های کلان کشور تنظیم شود و جهت کشور را در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی مشخص می کند. وی اضافه کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام این سیاست ها را مشخص می کند و به رهبری مشورت می دهد و آنچه را که تصویب فرمایند به دستگاه ها ابلاغ می شود و این به عنوان اسناد بالادستی واجب الاتباع برای کل کشور خواهد بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وظیفه سوم مجمع نیز گفت: در جاهایی که معضلاتی به وجود بیاید و بر حسب قوانین عادی نتوان آن را حل کرد رهبری این معضلات را به مجمع ارجاع می دهد و مجمع در این سه زمینه خدمات ارزنده ای داشته است. هاشمی شاهرودی در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع درباره سند چشم انداز شأنی برای خود قائل است یا خیر، گفت: یکی از وظایفی که اخیرا رهبری به مجمع تشخیص ارجاع دادند نظارت است. وی با تاکید بر اینکه نظارت بر اجرای سیاست ها و اسناد بالادستی نظام یکی از وظایف رهبری در قانون اساسی است، یادآور شد: رهبری در دوره اخیر مجمع بر مسئله نظارت مجمع تاکید فرمودند. هاشمی شاهرودی گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند هیئتی منتخب از صحن مجمع انتخاب و این هئیت مسئولیت نظارت فعال بر اجرای سیاست ها و مصوبات مجمع داشته باشد و شاخص های اجرای سیاست ها و کیفیت و آیین نامه نظارت را نیز تغییر دهد و یک نظارت فعال و پویا ایجاد شود. به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست های کلان روح قوانین کشور است و همه قوانین مجلس و دولت باید به دنبال احیا این سیاست ها باشند و این قوانین، جامعه را به سوی این سیاست ها ببرد و این نیاز به نظارت دقیق و همه جانبه دارد. هاشمی شاهرودی می گوید که در دوره جدید مجمع تشخیص بنا است تحولی در مسئله نظارت ایجاد شود و در جلسات اخیر مجمع هیأت نظارت انتخاب شده و ترتیبات نظارتی در حال تدوین است و خدمت رهبری ارائه می شود و با تایید رهبری، این هیأت خاص و ویژه به کار خود ادامه می داد و امیدواریم با این روند جدید بتوان دقیق تر اسناد بالادستی را در کشور احیا کرد.

ادامه دارد...

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: