روزنامه‌نگار ترک: امنیت ترکیه با همکاری با ایران تضمین می‌شود

کدخبر: 2161319

«موسی اوزوغورلو» روزنامه‌نگار ترکیه‌ای در گفت‌وگو با تسنیم، ارزیابی خود در مورد تحولات سوریه و نشست سوچی را ارائه کرد و گفت: «حضور آمریکا در منطقه نه به خاطر مبارزه با داعش بلکه مقابله با محور مقاومت است».

«موسی اوزوغورلو» روزنامه نگار ترکیه ای در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در مورد استراتژی آمریکا در سوریه و کنگره گفت وگوی ملی سوچی با اشاره به تشکیل نیروی نظامی در شمال سوریه توسط آمریکا گفت: حضور آمریکا در منطقه نه به خاطر مبارزه با داعش بلکه مقابله با دولت سوریه و محور مقاومت است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات آمریکا در منزوی کردن ایران شکست خورده است، گفت: تحولات سوریه و عراق نه تنها محور مقاومت از تهران تا جنوب لبنان را تضعیف نکرد بلکه باعث قدرتمند شدن این محور شد. در این وضعیت اتحاد و هماهنگی آمریکا با اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه تأثیر منفی داشت.

اتخاذ سیاست منطقه متناسب با واقعیت های منطقه باشد نه بر اساس مذهب

این روزنامه نگار ترک با اعلام اینکه سیاست آمریکا برای قطع زنجیر تهران-بغداد-دمشق بر مناطق کُردنشین منطقه پایه ریزی شده است، گفت: نیروی نظامی که آمریکا در مناطق کُردنشین منطقه تشکیل داده است، علاوه بر ایران، ترکیه را ناراحت کرده و باعث نزدیکی دو کشور به یکدیگر شده است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه در صورت رها شدن از سیاست های مذهبی و محور ناتو و غرب می تواند امنیت خود را تأمین کند، گفت: به علت اینکه رویکرد ایران در قبال تحولات منطقه ای عاقلانه، منطقی و بلندمدت است، می توان پیش بینی کرد که همکاری ترکیه با ایران در دوران پیش رو ادامه پیدا کند. برای ایجاد شرایط این همکاری، لازم است که ترکیه به جای قرارگیری در بلوک های مذهبی، ناتو و غرب، سیاستی اتخاذ کند که متناسب با واقعیت های منطقه باشد و حساسیت های مردم منطقه را در نظر بگیرد. اگر این سیاست به واقعیت بپیوندد نه تنها همکاری ترکیه با ایران موفقیت آمیز خواهد بود بلکه ترکیه امنیت خود را تأمین خواهد کرد. اتخاذ سیاست های غیر از این، بدون شک شکننده است و با این شرایط موجود فقط به همکاری های زودگذر محکوم است.

گروه مخالفان دولت سوریه در خارج از خاک سوریه مخالفان مصنوعی هستند

موسی اوزوغورلو در مورد کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی روسیه با بیان اینکه گروه مخالفان دولت سوریه در خارج از خاک سوریه مصنوعی هستند، گفت: ائتلاف ملی سوریه نزد مردم سوریه اعتباری ندارد. غربی ها وقتی دیدند که این ائتلاف از طرف مردم سوریه جدی گرفته نمی شود، شروع به حمایت از گروه های مسلح علیه دولت بشار اسد کردند. امروز اگر این ائتلاف به کنگره دعوت می شود نشان از این دارد که در سوریه مخالف واقعی وجود ندارد.

کُردها در داخل خود تنش و اختلاف دارند

این روزنامه نگار ترک با اشاره با اینکه «شورای سوریه دموکراتیک» به عنوان نماینده کُردها در نشست سوچی شرکت دارد، گفت: موضع کُردها در جنگ داخلی سوریه، همواره محل تنش و اختلاف در داخل خودشان بوده است. اینکه به چه شکلی در کنگره نماینده خواهند داشت و اینکه برای شرکت در این کنگره چه خواسته هایی داشته باشند، مشخص نیست. اما آن ها هم دوست نداشتند که در خارج از این کنگره قرار بگیرند. یعنی از یک طرف برای رسیدن به خواسته هایشان مذاکره و چانه زنی می کردند و از طرف دیگر برای ادامه روابط و مشروعیت خود نیاز داشتند که در این کنگره شرکت کنند. ایده آل این بود که نماینده ای داشتند که همه کُردها را در این کنگره نمایندگی می کرد، اما در حال حاضر حضور شورای سوریه دموکراتیک قدم مثبتی برای کُردها تلقی می شود.

حصول راه حل سیاسی در نشست سوچی، پیروزی ایران و روسیه است

وی با اشاره به عدم شرکت گروه های مورد حمایت ریاض در نشست سوچی گفت: گروه های مورد حمایت ریاض چون می دانند که در صورت حصول راه حل سیاسی، مردم سوریه بار دیگر بشار اسد را انتخاب خواهند کرد، در این گونه نشست ها شرکت نمی کنند. از طرف دیگر حصول راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه در نشست سوچی، پیروزی ایران و روسیه است و این راه حل به کار عربستان سعودی نمی آید.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: