بانک جهانی اعلام کرد:

شانس زنده ماندن برجام در دوران ترامپ بیشتر شد

کدخبر: 2156849

انستیتوی مالیه بین المللی وابسته به بانک جهانی اعلام کرد: شانس زنده ماندن برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ ۵۷ درصد است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به نقل از پایگاه خبری گالف نیوز؛ انستیتوی مالیه بین المللی، که یک اتحادیه متشکل از بانک ها و موسسات مالی بین المللی مستقر در واشنگتن و وابسته به بانک جهانی است اعلام کرد: اقتصاد ایران که بعد از توافق هسته ای سال 2015، یک مسیر احیای قدرتمند را طی کرده، با بلاتکلیف بودن سرنوشت برجام و ناآرامی ها در این کشور، ظاهرا اکنون بر پایه های لرزانی استوار است.

ایران در هفته نخست ژانویه شاهد تجمعات اعتراضی در چند شهر بود. توافق هسته ای نیز که یکی از ملزومات حمایت از اصلاحات اقتصادی در ایران است در معرض خطر از هم پاشیدن قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز 13 ژانویه اعلام کرد: برای آخرین بار است که تعلیق تحریم های ایران به موجب برجام را تمدید می کند، مگر اینکه برجام مورد اصلاح و بازبینی قرار گیرد.

گاربیس ایرادیان، اقتصادان ارشد انستیتوی مالیه بین المللی گفت: ما معتقدیم اعتراضات اخیر ایران، محاسبات ترامپ در مورد اینکه آیا باید توافق هسته ای را بر هم بزند یا نه با پیچیدگی مواجه شده است. در حالی که فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه احتمالا در برابر مذاکره مجدد بر سر برجام مقاومت خواهند کرد، آمریکا ممکن است به تنهایی اقدام به تحریم ایران کند. با توجه به تهدید دائمی بازگشت تحریم ها، از نظر ما شانس زنده ماندن برجام در دوران ریاست جمهوری ترامپ 57 درصد است.

چشم اندازهای اقتصادی در ایران، در گرو سرنوشت برجام است

به اعتقاد تحلیلگران این موسسه، چشم اندازهای اقتصادی در ایران ،در گرو سرنوشت برجام است، زیرا خروج آمریکا از این توافق می تواند مانع از سرمایه گذاری و تجارت با ایران و همچنین ترمیم اقتصادی این کشور شود. ارزش ارز در بازار سیاه ممکن است با سرعت بیشتری بالا برود و این منجر به افزایش تورم گردد.

هرچند تاثیرات تحریم ها برصادرات انرژی ایران می تواند محدود باشد، اما با فرض اینکه دیگر طرف های توافق تمایل خود برای تعامل با ایران به موجب مفاد برجام را حفظ کنند موجب خواهد شد که رشد تولید ناخالص داخلی بخش غیرنفتی ایران به حدود 2 درصد برسد و نرخ بیکاری نیز به بالای 13 درصد افزایش یابد.

جونا روزنتال، تحلیلر انستیتوی مالیه بین المللی گفت: با توجه به اینکه 95 درصد از نیروی کار ایران در بخش های غیرنفتی مشغول به کار است، تداوم رشد بخش غیرنفتی در رقمی زیر 5 درصد نخواهد توانست نرخ بیکاری ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از نظر تحلیلگران انستیتوی مالیه بین المللی، حتی اگر سایر طرف ها در برجام باقی بمانند، خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته ای مانع مهمی در مسیر رشد اقتصاد ایران خواهد بود. به طور کلی رشد اقتصادی ایران برای آینده قابل پیش بینی ای پایین و در حد 2.5 درصد باقی خواهد ماند، و میزان مصرف بخش خصوصی و سرمایه گذاری ثابت در سال 2017 رشد کندتری را شاهد خواهد بود. رشد کُند در جذب سرمایه گذاری خارجی موجب خواهد شد که فشار همچنان بر بخش مالی ایران تداوم یابد و ضمن حفظ فشار بیشتر بر بازار ارز، مانع از افت تورم به زیر 9 درصد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: