گزارش سازمان نوسازی مدارس کشور؛

مدارس زلزله زده غرب کشور بر مدار بازسازی و تجهیز

کدخبر: 2156482

سازمان نوسازی مدارس کشور گزارشی از اقدامات انجام شده و وضعیت فعلی بازسازی مدارس در مناطق زلزله غرب کشور ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده در بازسازی مدارس آسیب دیده در مناطق زلزله زده کرمانشاه از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارائه شده است که در ادامه می خوانید:

۲۱ آبان و زلزله در کرمانشاه

ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ آبان سال جاری زلزله ای به بزرگی ۳/۷ ریشتر مناطقی از استان کرمانشاه را لرزاند. این زمین لرزه در ۵ شهرستان سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین ، دالاهو و گهواره و گیلانغرب بیشترین خسارات را به ساختمان ها و فضاهای آموزشی وارد کرد. آمارهای منتشر شده از سوی اداره کل نوسازی مدارس،که متولی اصلی ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی در استان محسوب می شود، نشان داد، از مجموع ۷۵۷ باب فضای آموزشی واقع در این ۵ شهرستان که مشتمل بر ۲ هزار و ۸۵۴ کلاس درس می باشد، ۷۸ مدرسه با ۴۱۵ کلاس درس که در لیست تخریب و بازسازی مدارس استان در شناسنامه فنی بوده است آسیب جدی دیده و غیرقابل استفاده می باشد و این رقم حدود ۱۱ درصد فضاهای آموزشی موجود در مناطق زلزله زده را شامل می شود.

آسیب دیدگی بیشتر در مناطق روستایی

آمارها نشان می دهد بیشترین آسیب به مدارس واقع در مناطق روستایی وارد شده است به طوری که از ۷۸ مدرسه آسیب دیده در مجموع ۵۱ مدرسه روستایی و ۲۷ مدرسه در مناطق شهری بوده است. این موضوع بیانگر آن است که مدارس روستایی که قدمت بالایی داشته اند و عملیات مقاوم سازی در آنها انجام نشده است، در زلزله اخیر بیشترین خسارت را متحمل شده اند.

در بین مناطق روستایی نیز شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی هریک با ۱۹ و ۱۸ مدرسه آسیب دیده، بیشترین مدارس خسارت دیده را داشته اند.

خیرین، پیشگام در ساخت مدارس مناطق زلزله زده

مشارکت حداکثری خیرین مدرسه ساز در بازسازی فضاهای آموزشی تخریب شده در زلزله کرمانشاه در نوع خود بی نظیر و کم سابقه بوده است. به طوری که برای ساخت تمام مدارس آسیب دیده در مناطق زلزله زده خیرین نیکوکار اعلام آمادگی نموده و تفاهم نامه ساخت مدارس جدید به همت خیرین مدرسه ساز منعقد شد.

مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در این خصوص به پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور گفت:مشارکت خیرین به گونه ای بوده است که علاوه بر تعهد ساخت مدارس آسیب دیده در زلزله، سایر مدارس فاقد استحکام در همین مناطق که جزو لیست تخریب و بازسازی بوده اند نیز برای ساخت مجدد، مورد توجه خیرین واقع شد و به همین دلیل مقدمات بازسازی یا مقاوم سازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام در این مناطق نیز در دست اقدام گرفت.

بنابراین در مجموع عملیات ساخت ، یا مقاوم سازی ۱۳۰ واحد آموزشی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در دست اقدام است، وی همچنین از انعقاد نهایی تفاهم نامه ساخت ۱۱۰ مدرسه با ۵۴۵ کلاس درس به همت خیرین ( حقیقی ، حقوقی و بنیاد برکت ) نیز خبر داد.

۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز ساخت مدارس جدید در مناطق زلزله زده

ساخت مجدد ۷۸ مدرسه آسیب دیده و بازسازی یا مقاوم سازی ۵۲ مدرسه فاقد استحکام در همین منطقه در کنار تأمین تجهیزات ، دیوارکشی و محوطه سازی در مجموع به اعتباری معادل ۱۴۵ میلیارد تومان نیاز دارد که مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه می گوید: با توجه به سهم آورده خیرین و تفاهم نامه های امضاء شده ، به حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی نیز نیاز داریم.

سرعت در ساخت و دغدغه تحصیل دانش آموزان

مرزبان نظری مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی مدارس دغدغه اصلی مدیران ارشد استان و نوسازی مدارس را تأمین فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان و استمرار روند تحصیلی آنان اعلام کرد و گفت: برای تأمین امکانات تحصیلی دانش آموزان تاکنون ۲۹۰ کلاس درس پیش ساخته ( کانکس) در مناطق زلزله زده تحویل دانش آموزان شده است.

اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای تکمیل سه پروژه نیمه تمام

فعال شدن سه پروژه خسارت دیده (مدرسه ۱۵ ،۶ و ۹ کلاسه در شهرستان های سرپل ذهاب و قصر شیرین با تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور از دیگر اقداماتی است که در اولین روزهای پس از وقوع زلزله برای تسریع در تأمین فضاهای آموزشی مورد نیاز در این استان انجام شد. از این سه واحد آموزشی، مدرسه ۹ کلاسه قصرشیرین تحویل دانش آموزان شده و دو مدرسه دیگر تا یکماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

آغاز عملیات اجرایی مدارس خیر ساز در مناطق زلزله زده

جمع بندی گزارش آخرین اقدامات انجام شده برای بازسازی مدارس آسیب دیده در زلزله اخیر کرمانشاه حاکی از آن است که علاوه بر ارزیابی آسیب های وارد شده به مدارس، مقدمات لازم برای ساخت مدارس تخریبی نیز انجام شده و در مجموع تاکنون مجوز تخریب ۷۰ مدرسه اخذ شده و اخذ مجوز تخریب سایر مدارس نیز در حال انجام است همچنین عملیات ساخت تعدادی ازپروژه های خیرساز با پیشرفت فیزیکی های متفاوت در حال انجام است و سایر پروژه هایی که مقدمات اجرایی آن انجام شده است به مرور وارد فاز اجرایی می شود.

علاوه بر این، ۱۱۰مورد تفاهم نامه خیری منعقد شده است و بازسازی۶ مدرسه که خسارات کمتری دیده بود در شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی به اتمام رسیده است.

مهر ۹۷ و انتظار حضور دانش آموزان در مدارس نوساز

مجموع گزارش های دریافتی از کرمانشاه حاکی از آن است که تلاش برای حضور دانش آموزان در مدارس نوساز همزمان با آغاز سال تحصیلی آینده هدف اصلی تمام برنامه ریزی و مجریان این حوزه است.

البته مدیرکل نوسازی مدارس در این خصوص می گوید: تمام مدارس روستایی قطعاً تا شهریور سال آینده آماده بهره برداری خواهد بود و با تأمین اعتبار لازم تمام مدارس شهری را نیز تا مهرماه ۹۷ تحویل دانش آموزان خواهیم داد.

تجربه ای از زلزله کرمانشاه

زلزله کرمانشاه مثل هر رخداد طبیعی دیگری به پایان رسید اما آموختنی های فراوانی داشت. همانگونه که برآورد مهندسان و کارشناسان نوسازی مدارس و مؤسسات تخصصی زلزله شناسی نشان داد، مدارس دارای استحکام و مدارسی که پیش از این مقاوم سازی شده بود، در زلزله اخیر آسیبی ندید، اما فضاهای آموزشی فاقد استحکام، طبق پیش بینی و هشدارهای قبلی سازمان نوسازی مدارس، دچار آسیب شد. بدیهی است تجربه امروز می تواند درس فردای ما در نوع مواجهه با مقاوم سازی مدارس باشد. تجربه کرمانشاه یکبار دیگر این ضرورت انکارناپذیر را یادآوری نمود که مقاوم سازی مدارس در کشوری که حوادث غیرمترقبه ویژگی طبیعی زیست بوم آن است، یک وظیفه ملی است و عزم همگانی را می طلبد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: