در گزیده اخبار سیاسی یکم بهمن بخوانید؛

دیدارهای بارزانی با روحانی و شمخانی/ تحلیل سید علی خمینی ازحوادث اخیر و...

کدخبر: 2156468

تقدیم گزارش حوادث اخیر به رئیس جمهور، پذیرش درخواست مرزی تهران از سوی اسلام‌آباد، موافقت ایران، روسیه و ترکیه با فهرست شرکت‌کنندگان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه، رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) ارتش از فردا در سواحل مکران و دریای عمان، دوشنبه؛ گفت‌وگوی روحانی با مردم، تحلیل سید علی خمینی از نا آرامی‌های اخیر کشور، و... گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یک شنبه، یکم بهمن ماه ۱۳۹۶ است.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش مشترک محمد رسول الله (ص) ارتش از فردا (دوشنبه، دوم بهمن ماه) به مدت ۲ روز در مناطق عملیاتی جنوب،جنوب شرق کشور، سواحل مکران و دریای عمان تا مدار ۱۵ درجه شمالی خبر داد.

رییس جمهور با مردم صحبت می‌کند .حجت‌الاسلام حسن روحانی دوشنبه شب پس از خبر ۲۱ شبکه اول سیما به طور مستقیم با مردم صحبت خواهد کرد.

روحانی همچنین امروز در دیدار با "نیچروان بارزانی" نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی می کند " ، تصریح کرد: دفاع از حاکمیت واحد و تثبیت مرزهای منطقه وظیفه همه کشورها و اقوام ساکن در منطقه است و بی تردید قدرتها و نیروهای خارج از منطقه ، دلسوز مردم این منطقه نبوده و نخواهند بود.

نیچروان بارزانی در راس هیاتی بلندپایه همچنین ظهر امروز با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق و منطقه گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار امنیت را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطر نشان کرد: این که برخی گروه‌های ضدانقلاب با استفاده از سرزمینهای کردی، سربازان و شهروندان ما را ترور کنند و به مناطق تحت تسلط اقلیم بازگردند و سپس در کمال وقاحت در مصاحبه با رسانه های رسمی کردی مسئولیت آن را برعهده بگیرند به هیچ وجه قابل تحمل نیست.

وزیر کشور از ارسال گزارش دقیقی از حوادث و ناآرامی های اخیر به رییس جمهوری پیرو دستور اخیر ایشان خبر دادعبدالرضا رحمانی فضلی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات دستگاه های انتظامی و امنیتی و سایر دستگاه ها ضمن شناسایی و معرفی ریشه ها و بسترهای ایجاد این نا آرامی ها؛ پیشنهاداتی در راستای جلوگیری از وقوع اینگونه حوادث در گزارش فوق ذکر شده است.

وزیر اطلاعات نیز در جلسه شورای اداری استان اصفهان با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: نقطه شروع بحران از اقدامات دشمنان نبود. بلکه دامن زدن به نارضایتی‌ها موجب بروز حوادث شد که البته همکاری و همدلی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی، آن را برطرف کرد.

همچنین سید علی خمینی در تحلیلی از نا آرامی های اخیر کشور تصریح کرد: ناآرامی های اخیر که به شکل خیلی مختصری در کشور رخ داد را مشاهده کنید؛ البته این دست ناآرامی ها در همه جای دنیا وجود دارد و مطالبات به حق، یا نا به جا، از طرف دوست و رقیب در همه جای دنیا هست. این اتفاق بسیار طبیعی است و هر چند سال یک بار کشور های اروپایی و آمریکایی نیز با این دست از تظاهرات با مقیاس بزرگتر و با دوز خشونت بالاتر رو به رو هستند، و ما هم این اتفاقات را داشته ایم.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تفاوت میان اقوام و مذاهب را نفی کردند گفت: از شورای امنیت ملی انتظار داشتیم فرمان رهبری را برای اجرا به همه ارکان و نهادهای نظام ابلاغ کنند، زیرا رهبر انقلاب این فرمان را در راستای وحدت و امنیت ملی و با فکر و مطالعه و با استناد به شریعت اسلامی و قانون اساسی تفاوت میان اقوام و مذاهب را نفی کرده و به مسئولین تاکید فرمودند که میان ایرانیان تفاوت روا ندارند.

سفیر ایران در اسلام‌آباد با اعلام پذیرش درخواست مرزی تهران از سوی اسلام‌آباد اظهار کرد: با درخواست تهران از چندی پیش نیروهای مرزبانی پاکستان در مرز مشترک ایران و پاکستان مستقر شده‌اند و با توجه به این موضوع در مناطق مرزی روزهای بهتری را پشت سر گذاشته ایم . هنردوست با تاکید بر اینکه زمینه گسترش مناسبات اقتصادی وتجاری بین دو کشور بیش از چیزی است که در حال حاضر صورت گرفته است، در مورد همکاری‌های ایران و پاکستان در زمینه انرژی نیز گفت: در ارتباط با بحث انتقال گاز از ایران به پاکستان هنوز این موضوع علیرغم توافق چند ساله به مرحله اجرایی نرسیده است. مسئولیت انجام و تکمیل این امر با طرف پاکستانی است چراکه آنها هستند که طبق توافق صورت گرفته موظف به تکمیل زیربناهای لازم برای ورود گاز ایران به این کشور هستند و قطعا تحقق این امر می تواند نقطه عطفی در بهبود مناسبات اقتصادی و ارتقای همکاری های دو کشور محسوب شود.

بنابر اعلام نماینده ولادیمیر پوتین در امور سوریه نیز، ایران، روسیه و ترکیه بر سر فهرست شرکت‌کنندگان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه توافق کرده‌اند.

جعفری دولت آبادی نخستین نکته مطرح شده در همایش دادسراهای عمومی و انقلاب تهران را، نقش رضایتمندی مردم به عنوان مهم‌ترین شاخصه امنیت عمومی و نیل به امنیت پایدار دانست و اتفاق نظر مدعوین بر ضرورت آمادگی بیشتر مسئولین برای مقابله با مشکلات و بحران‌ها را مورد توجه قرار داد. دادستان تهران از برخی مسوولان که با اظهارات نامناسب جامعه را ملتهب نموده و بر جو بی‌اعتمادی دامن می‌زنند، انتقاد کرد و اتفاق نظر حاضران در نشست در مردود شناختن این رویه را اعلام کرد.

در همین راستا عبدالله سمامی وکیل دادگستری با بیان اینکه مسئولان هر ادعایی را نمی توانند اعلان عمومی کنند گفت: تا زمانی که موضوعی به مرجع دادگستری احاله نشده و موضوع در مرجع قضایی رسیدگی نشده، نمی توان آن را اعلان کرد.

محمود علیزاده‌طباطبایی گفت که منتظر تعیین وقت برای رسیدگی به پرونده‌ «محمدعلی طاهری» هستیم. وی افزود: منتظر هستیم وقت رسیدگی به وکلا ابلاغ شود که در صورت ابلاغ وقت رسیدگی، بتوانیم پرونده را مطالعه کنیم تا جلسه رسیدگی تشکیل شود.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای امروز (یک شنبه) یکم بهمن ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: