عثمانی در نطق میان دستور:

عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی یکی از زخم های دل مردم کردستان است

کدخبر: 2156463

نماینده مردم بوکان گفت: وعده های فصل انتخابات یکی از زخم های دل مردم کردستان است، زیرا پس از انتخابات به صورت حداقلی هم به این وعده ها عمل نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در نطق میان دستور گفت: زخم هایی که به فرمایش مقام معظم رهبری نمی بایست ایجاد شود، متاسفانه بر اثر ناکارآمدی و سوء مدیریت برخی مدیران ایجاد شده است. در این نطق حقایقی را از سر دلسوزی و درجهت ترمیم و اصلاح از زبان نماینده ای می شنوید که دیگر نه به دنبال رای ملت است، نه به دنبال پست دولت. آنچه مورد نظر است اصلاح نگاه، تغییر رفتار و رفع کمبودها به منظور اقتدار کشور و مصون ماندن از گزند دشمن است.

عثمانی تصریح کرد: خداوند خود شاهد است که اسلام در باور و اندیشه ایران در تار و پودم و کردستان در اعماق وجودم حک و نهادینه شده است و جز به پیروزی اسلامی، اقتدار ایران و عمران کردستان نمی اندیشم و در این راستا از جان و جاه و آبرویم مایه گذاشته و می گذارم.

عضو کمیسیون شوراها ادامه داد: نظام ما واقعا مظلوم است، مقدس است چون آرمانش استقلال، آزادی، مردمسالاری، دین مداری و عدالت است اما مظلوم است، چرا که برخی افراد به نام نظام در جهت خلاف آرمان های نظام مقدس اسلامی حرکت می کنند و به اعتماد عمومی لطمه می زنند.

این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: اکنون باید در جهت ترمیم و تقویت اعتماد عمومی گام های اصلاحی و اساسی برداشته شود. اگر با تشریک مساعی و استفاده از همه ظرفیت ها، برنامه ای جامع و مانع تدوین شود، و به شیوه ای سنجیده و موثر اجرا و نظارت گردد، دستیابی به اهداف میسر و آینده کشور تضمین می شود.

نماینده بوکان ادامه داد: به منظور الزام به نگاه ملی و فراجناحی و ضمانت اجرا، ارشاد شخص مقام معظم رهبری ضروری به نظر می رسد.

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس گفت: در کنار زخم های عمومی کشور، مناطق کردنشین ما که بنده تحت عنوان کردستان از آن نام می برم، وضعیت نامساعدتری دارد؛ چرا که در کردستان علاوه بر زخم های عمومی کشور، زخم ها و دردهای دیگری نیز وجود دارد که مسکوت گذاشتن آنها تا به حال، نه تنها مرهمی بر این زخم ها نبوده بلکه مداوای آنها را پیچیده تر نموده است.

وی تصریح کرد: لذا لازم است حقایق و واقعیت ها بیان شود تا مداوای درد تسریع گردد. یکی از زخم های کهن، محرومیت اقتصادی کردستان است که اراده جدی برای رفع آن از سوی دولت وجود نداشته است؛ هرچند نباید اقدامات مثبت نظام را نادیده گرفت اما زخم محرومیت کردستان عمیق تر و گسترده تر از آن است که با این میزان توجه دولت برطرف شود. لازم است با حرکت جهشی، گذشته دور و نزدیک جبران شود.

عثمانی گفت: متاسفانه فقر اقتصادی و عمرانی در کردستان روند کاهنده ای نیافته و کردستان همچنان فاقد زیرساخت های لازم برای توسعه است که این امر محرومیت را به دنبال داشته و موجب شده است مردم ما نسبت به کمک هایی که به سایر کشورها می گردد، غبطه و گاهی غصه بخورند.

وی فقدان سرمایه گذاری در کردستان را یکی دیگر از مشکلات این استان خواند و گفت: نظر به ماهیت مردم سالاری نظام و مشارکت عموم مردم کردستان در تحقق انقلاب و بقای آن، انتظارات زیادی از نظام وجود دارد اما نسبت به این انتظارات سرمایه گذاری در کردستان انجام نشده است.

این اقتصاددان مجلس اظهار داشت: سرمایه گذاری بخش غیردولتی نیز چندان مورد اقبال قرار نگرفته و مشوقی وجود ندارد که موجب جذب سرمایه گذار گردد. حتی برای سرمایه گذاری، مانع تراشی های زیادی صورت می گیرد. در کردستان ما از کارخانه و صنعت خبری نیست و اگر اندک کارخانه ای تاسیس شده، نیروهای آن را افراد غیربومی تشکیل می دهند و این موضوع موجب ایجاد زخم بر دل مردم شده است.

وی گفت: به دلیل این شرایط بسیاری از تحصیلکرده های ما به کوله بری پناه می برند که اگر هزینه های مقابله با آنان صرف اشتغال مولد در مرز شده بود، کوله برانی که جان خود را از دست داده اند، اکنون مرزبانانی مطمئن و کم هزینه برای کشورمان بودند. جای این سوال باقی است اگر شغلی برای جوان تحصیلکرده ما وجود ندارد، ناشی از ناکارآمدی کیست؟ وی تاکید کرد: مدیران اجرایی کشور در ایجاد اشتغال ناتوان بودند، ولی تیر آن را باید جوان تحصیلکرده، افسرده، ناامید و درمانده ما بخورد.

عثمانی افزود: اکثر معادن منطقه کردستان به بهانه اینکه در پهنه قرار گرفته اند، ایجاد ثبت و بهره برداری از آنها داده نمی شود. چنین شرایطی است که باعث ایجاد زخم شده است.

وی تفاوت معنادار بین شاخص های توسعه در کردستان و سایر مناطق کشور را از عوامل دیگر نارضایتی مردم خواند و گفت: درآمد سرانه، رفاه عمومی، شاخص های زیرساختی در مناطق مختلف کشور از سوی مردم مقایسه می شود و این تفاوت شاخص ها را ناشی از تفاوت نگاه می دانند که این تفاوت نگاه، زخم ها را عفونی تر می کند.

عثمانی گفت: زخم دیگر، تبعیض های ناروا برخلاف اصل سوم قانون اساسی است. مردم کردستان احساس می کنند علی رغم اعتماد آنها به نظام و وجود بستر قانونی در قانون کشور، مسئولیت مهمی به آنها سپرده نمی شود. علاوه بر این در گزینش جوانان، بعضا جانب انصاف و عدالت رعایت نمی شود. نخبگان کُرد لیاقت جایگاه های مدیریتی کشور را دارند، ولی متاسفانه چنین جایگاهی برای آنها تا به حال منطقه ممنوعه و پرواز ممنوعه بوده است.

نماینده مردم بوکان با بیان اینکه در این میان وضعیت زنان کُرد وخیم تراست و از طرف دولت و جامعه مورد بی توجهی قرار می گیرند، گفت: دولت نسبت به تدریس زبان و ادبیات کردی بی توجه است که این ممانعت ها، بی مهری ها و بی توجهی ها موجب تشدید زخم ها شده است.

وی زخم دیگر را مسائل مذهبی خواند و گفت: علیرغم رهنمودهای مدبرانه و مشفقانه رهبر معظم انقلاب در جهت وحدت بین مذاهب، تلاش مجریان بر نمایش وحدت متمرکز بوده است نه بر تحقق وحدت. در هفته وحدت که آغاز آن میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) است، میلاد حضرت رسول برای ما تعطیل اعلام نمی شود، در حالی که دهها مناسبت دیگر تعطیل اعلام می شود و ما برای آنها احترام ویژه قائلیم.

عثمانی ادامه داد: صدا و سیما به گونه ای عمل می کند که گویی در این کشور مخاطب کُرد و اهل سنت وجود ندارد و کوچکترین فرصتی به علمای اهل سنت داده نمی شود و علاوه بر این در آن گاه گاهی مقدسات ما نیز مورد هجمه قرار می گیرد و رسانه ملی عملا غیرملی و خلاف مصالح ملی عمل می کند.

وی اظهار داشت: در بدنه مدیریتی کشور فرصتی به کُردها و اهل سنت داده نمی شود. در برخی از استان ها هنوز هم اگر کسی از حق برابر کُردها و اهل سنت صحبتی به میان آورد به جریانات بیرونی نسبت داده می شود. با این وضعیت آیا وحدتی که خواست نظام و رهبری است، محقق می شود؟

نماینده مردم بوکان در مجلس افزود: زخم دیگر فضای حاکم بر فعالیت نهادهای مدنی است. افرادی که توان لازم برای حضور در مدیریت منطقه را در خود احساس می کنند اما به دلایلی این فرصت برای آنها فراهم نمی شود، به فعالیت های مدنی روی می آورند اما گاها فعالیت آنها به کُنش سیاسی خلاف مصالح نظام تفسیر می شود و چنین رفتاری موجب رنجش خاطر مردم کردستان شده است. به نظر من این طیف از مردم کردستان بیش از آنکه به یارانه اقتصادی نیاز داشته باشند، نیازمند یارانه سیاسی هستند تا با ایجاد نشاط سیاسی و اجتماعی، حوادث تلخ گذشته به بوته فراموشی سپرده شود.

وی زخم دیگر را نادیده گرفتن فرهنگ، هویت و ظرفیت های کردستان خواند و گفت: کردستان دارای هویت مستقل، فرهنگ، مردمی با غیرت و شجاع است که حتی مغول هم نتوانست بر آنها چیره شود که اکنون این قابلیت ها نادیده گرفته شده و به دلیل محرومیت، فقر و بیکاری فراگیر، فرصت ظهور، رشد و نمو به آنها داده نشده است.

وی اعتماد نظام به افرادی که در کردستان اعتماد و وجهه اجتماعی لازم را ندارند موجب نگرانی مردم کردستان خواند و گفت: عموما افرادی که در سطوح پایین منطقه ای به عنوان مسئول مورد اعتماد نظام قرار می گیرند باید در اوج آگاهی، دلسوزی و جایگاه اجتماعی باشند تا رضایتمندی عمومی ایجاد کنند و هم محرک خوبی برای توانمندی مردم ما باشند اما بعضا به جای استفاده از افراد توانمند، افرادی مورد اعتماد نظام قرار می گیرند که نه معرف خوبی برای ما هستند و نه اعتماد مردم به نظام را افزایش می دهند.

عثمانی وعده های فصل انتخابات را یکی از زخم های دل مردم کردستان خواند و گفت: کاندیداهای انتخابات در موسم وعده ها انتظارات را به عرش می رسانند به طوری که همه احساس می کنند دولت بعدی دموکراتیک ترین و ایران شمول ترین دولت تاریخ خواهد بود اما بعد از انتخابات کاندیدای پیروز حتی در سطح حداقلی هم عمل نمی کند.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: یاوه‌گویی‌های این روزهای اردوغان آدمی را به یاد صدام ملعون و جنایت های داعش می اندازد و الحق رجب، ورژن کراواتی داعش است. حکومت فاشیسم و مستبد اردوغان با کردهای مظلوم و بی پناه سوریه رفتاری خصمانه و ضدبشری داشته است که با این اقدامات روی صدام و داعش را سفید کرده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: