وبگاه یمنی با اشاره با اختلافات در ائتلاف سعودی گزارش کرد

وتوی تازه امارات برای بازگشت «هادی» به جنوب یمن

کدخبر: 2155418

اختلافات بین ائتلاف سعودی با طرفدارانش در یمن به دوره قبل از مرگ «صالح» بازگشته و امارات بار دیگر با بازگشت رئیس جمهور فراری یمن به عدن مخالفت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه یمنی «مراسل» یمن از افزایش اختلافات ائتلاف عربستان در یمن خبر داد.

این وبسایت یمنی نوشت: خوش‌بینی‌ها درباره زدوده شدن اختلاف بین ائتلاف سعودی و گروه‌های وابسته به آن در یمن و همچنین بین همین گروه‌هایی که به دنبال مرگ علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، پدید آمده بود و همچنین علائم و مختصات یکپارچگی جبهه ائتلاف برای مقابله با نیروهای ارتش و حوثی‌ها بار دیگر کم رنگ شده است.

مراسل نوشت: پس از مرگ علی عبدالله صالح که در پی کودتایش در صنعا رقم خورد ائتلاف سعودی درصدد برآمد از این قضیه برای جلب اعضای حزب کنگره و مابقی نیروهای آن در جهت اهداف خود بهره‌برداری کند و همین کار را عبد ربه منصور هادی هم کرد و با ایراد نطقی در رثای صالح از ضرورت حضور حزب کنگره در زیر لوای آنچه دولت مشروعش خواند سخن گفت.

در همین حال محمد بن زاید، ولی‌عهد امارت ابوظبی هم با محمد الیدومی، رئیس حزب الاصلاح (شاخه اخوان در یمن) دیدار کرد، با وجود اینکه امارات این حزب را به عنوان شاخه‌ای از اخوان المسلمین در فهرست تروریسم قرار داده است.

به دنبال ملاقات بن زاید و الیدومی حمله به حزب الاصلاح از گفتمان رهبران شورای انتقالی جنوب که طرفدار امارات هستند، ناپدید شد و امارات هم در گفتمان خود خطاب به هادی و دولتش انعطاف نشان داد.

یک سیاستمدار یمنی در گفت‌وگو با مراسل گفت: با ورود به سال جدید فضای آشتی بین ائتلاف و گروه‌های یمنی به دلیل بسیاری از مسائل منطقه‌ای کم رنگ شده است از جمله اینکه امارات پاسخ مثبتی از سوی حزب الاصلاح دریافت نکرده که آن هم به دلیل تاثیر حضور جناح قطری در بین اعضای کادر رهبری حزب الاصلاح است.

وی افزود: منصور هادی هم متوجه دشواری رسیدن به رهبری حزب کنگره را به دلیل مخالفت برجسته‌ترین رهبران این حزب شده از همین رو شروع به تاختن علیه صالح کرده و در جریان دیدار با سفرای آنچه کشورهای ناظر فرایند سیاسی در یمن خوانده می‌شود گفت که با توجه به قطعنامه‌های بین المللی صفحه صالح در یمن کاملا بسته شده است.

وتوی جدید امارات برای بازگشت هادی به عدن

از سوی دیگر منابع آگاه یمنی به مراسل خبر دادند: عبد ربه منصور هادی [رئیس جمهور مستعفی و فراری] بار دیگر به سران عربستان از تمایل خود برای بازگشت به عدن گفته و ریاض جواب داده که امارات به دلیل اینکه زمان را مناسب نمی‌بیند با این کار مخالف است.

به دنبال مخالفت امارات، رسانه‌های طرفدار منصور هادی و حزب الاصلاح بار دیگر امارات را به کارشکنی برای "دولت قانونی" یمن متهم کردند. سایت «العربی الجدید» با انتشار گزارشی آورده است: ماندن اکثر مقامات دولت مشروع یمن از جمله عبد ربه منصور هادی در خارج از کشور، یکی از بارزترین جلوه‌های شکست عملکرد این دولت است.

در این گزارش، دولت مستعفی و فراری، دولت قانونی توصیف شده و آمده است: اختلاف بین دولت مشروع یمن با امارات که تا حد زیادی اوضاع در عدن را تحت تأثیر قرار داده و نماد بی ثباتی در استان‌های "آزاد شده" یمن است که ائتلاف سعودی این استان‌ها را 85 درصد از مساحت کل کشور یمن می‌داند، نشان می‌دهد که اوضاع برای استقرار دولت مشروع یمن مناسب نیست.

العربی الجدید به نقل از منابع نزدیک به دولت هادی آورده است: قید و بندهای ائتلاف، مانع بازگشت منصور هادی به عدن شده است.

دور تازه رویارویی منصور هادی با شورای جنوب یمن

منصور هادی با بهره‌برداری از تلاش امارات برای جبران سوختن برگه صالح با نزدیک شدن به دولت وی و حزب الاصلاح، تصمیم‌هایی صادر کرد از جمله اینکه آنچه از وزرا و استاندارانی را که از شورای انتقالی جنوب یمن باقی مانده بودند برکنار کرد که با عکس العمل رهبران این شورا همراه شد. آنها علاوه بر راه انداختن هجمه‌ای بزرگ علیه منصور هادی از تاسیس مجمع ملی جنوب خبر دادند که به مثابه پارلمان دولت جنوبی است و یمن و منصور هادی و دولت وی را به رسمیت نمی‌شناسد.

از سوی دیگر «احمد عبید بن دغر»، نخست وزیر دولت منصور هادی هم دور جدید درگیری با شورای جنوبی و نیروهای کمربند امنیتی وابسته به آن را به راه انداخته است.

بن دغر پس از بازگشت به عدن در نشست کابینه گفت: ثبات و امنیت در عدن و همه استان‌های آزاد شده در سایه قدرت‌های امنیتی متعدد وابسته و رهبرانی که گهگاه به جان یکدیگر افتاده اند ممکن نیست او اشاره به نیروهای کمربند امنیتی وابسته به شورای جنوبی طرفدار امارات داشت.

الاصلاح بار دیگر در تیررس رسانه‌های امارات

رسانه‌های امارات برای اولین بار از زمان ملاقات محمد بن زاید، ولی عهد ابوظبی با محمد الیدومی، رئیس حزب الاصلاح در سیزدهم دسامبر گذشته در ریاض موج حمله به حزب اخوانی الاصلاح را از سر گرفتند.

روزنامه «العرب» که از جانب امارات حمایت مالی می‌شود روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی حزب الاصلاح را مورد حمله قرار داده و آن را متهم به مدیریت بازار سیاه برای مبادله اسرا کرد که اشاره به عملیات مبادله اسرا دارد که با نیروهای ارتش و حوثی‌ها انجام می‌شود.

العرب با گذاشتن این عنوان برای گزارش خود که «اخوان یمن بازار سیاه مبادله اسرا را اداره می‌کنند»، به نقل از منابع یمنی که نامشان را فاش نکرد آورد: بازار سیاه در یمن برای مبادله اسرا و فروش اسرای جنگی که از سه سال پیش تاکنون ادامه دارد پدید آمده است و حزب الاصلاح بیشترین استفاده را از آن می‌برد؛ بخصوص که این حزب از حضور خود در دولت مشروع یمن به عنوان چتر حمایتی برای تسهیل عقد معامله با حوثی‌ها استفاده می‌کند.

العرب سران استان مأرب را که از رهبران حزب الاصلاح تشکیل شده متهم کرد که جمال السید از رهبران حوثی را در جریان عملیات مبادله‌ای غیرعلنی از اسرا آزاد کرده است به گونه‌ای که به موجب آن «عبدالحق بن عبود الشریف»، رئیس دفتر اوقاف در استان مأرب و یکی از نزدیکان رئیس شاخه حزب اصلاح آزاد شد و گفته می‌شود که این مبادله زیر نظارت حزب اصلاح انجام شده است.

این برای اولین بار از زمان ملاقات الیدومی با بن زاید است که یک رسانه اماراتی حزب الاصلاح را مورد حمله قرار می‌دهد و این امر نشانه بروز مجدد اختلافات بین آنهاست و به گفته منابع، حزب اصلاح به گونه‌ای که امارات از او خواسته کار نکرده است چون جناح مهمی در این حزب است که با قطر ارتباط محکمی دارد.

از سوی دیگر به دنبال ورود نیروهای وابسته به ژنرال علی محسن الأحمر به استان شبوه این استان شاهد تنش نظامی بزرگی است و رهبران نظامی جنوب یمن صدها نفر از نیروهای خود را به رویارویی با نیروهای محسن الاحمر فرستادند تا آنها را وادار به عقب نشینی و بازگشت به مأرب کنند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: