نجفی‌قدسی در اختتامیه یازدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع):

شورای توسعه به جای پراکنده‌کاری، همه همت خود را به «آموزش و پرورش» معطوف کند

کدخبر: 2145532

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) گفت: همه بزرگان دینی، حوزه‌های علمیه و مجامع قرآنی باید به ‌آموزش و پرورش توجه کنند چرا که بستر واقعی و گسترده برای هدایت نسل جوان و تربیت قرآنی در آموزش نهفته است.

به گزارش خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس، مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن امام علی (ع) در آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات قرآن خواهران دارالقرآن امام علی (ع) با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش در گسترش فرهنگ و قرآنی گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی به جای پراکنده کاری، همه همت خویش را معطوف به آموزش و پرورش کند.

وی اظهار داشت: همه بزرگان دینی، حوزه های علمیه و مجامع قرآنی باید به آموزش و پرورش توجه کنند چرا که بستر واقعی و گسترده برای هدایت نسل جوان و تربیت قرآنی در آموزش نهفته است؛ میلیون ها دانش آموز در کلاس های آموزش و پرورش تحصیل می کنند در حالی که معلم قرآن ندارند و یا معلم دیگری به سر کلاس می رود که با قرآن آشنایی چندانی ندارند.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) عنوان کرد: متأسفانه ما کلاس های قرآن را در آموزش و پرورش و مدارس احیا نمی کنیم سپس می خواهیم در مساجد برای فرزندانمان کلاس قرآن بگذاریم مگر چند نفر جذب مسجد می شوند. اصلاً حضور ما در مساجد نسبت به اهل تسنن یک دوازدهم است یعنی آنها 12 برابر بیشتر از شیعیان در مسجد رفت و آمد می کنند.

وی ادامه داد: در طول سال، اغلب مردم در شب های احیا در مساجد حضور می یابند و متأسفانه عموم مردم به مسجد نمی روند و تنها در شب احیا مساجد ما مملو از جمعیت می شود بنابراین تمام تلاش تشکل های قرآنی در سطح جامعه، یکسری کارهای پراکنده و محدود است.

نجفی قدسی ابراز داشت: آنجایی که جمعیت میلیونی در اختیار دارد آموزش و پرورش است که درس قرآن هم به دانش آموزان ارائه می دهد و بستر وجود قرآن در مدارس را نیز قانون اساسی مهیا کرده است اما متأسفانه ما آن را رها می کنیم و می خواهیم در جاهای دیگر نیروهای قرآنی را جذب کنیم.

وی ادامه داد: در رژیم گذشته بهترین و نخبه ترین افراد در آموزش و پرورش خدمت می کردند از جمله اینکه شهید بهشتی دبیرستانی با نام دین و دانش تأسیس کرد و بسیاری از علمای ما با اینکه اجتهاد هم داشتند اما می رفتند مدیریت یک مدرسه را می پذیرفتند چرا چون می خواستند جوانان جامعه را متدین بار بیاورند.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) تصریح کرد: اگر امروز شاهد کاهل نمازی و بی دینی جوانان هستیم این به علت داشتن آموزش و پرورش اشتباه است که معلم درستی نداشته است؛ اگر آموزش و پرورش ما درست بود باید فرزندان ما نمازخوان و قرآن خوان بار می آمدند لذا نقصان از سوی آموزش و پرورش بوده است و نباید در این موضوع شک کرد.

وی گفت: بنده خودم هر چه دارم از آموزش و پرورش دارم؛ معلم ریاضی ما قبل از اینکه تدریس ریاضی را شروع کند روی تخته سیاه یک آیه قرآن می نوشت و آن را معنا می کرد و سپس درس ریاضی را شروع می کرد بنابراین اگر همه معلمان ما چنین وضعی داشتند که اوضاع جامعه این گونه نبود.

نجفی قدسی با بیان اینکه سطح معلمان در ایام قبل از پیروزی انقلاب بسیار بالاتر از بعد از انقلاب بوده است، عنوان کرد: قبل از پیروزی انقلاب بسیاری از افراد برجسته کشور معلم بودند از جمله شهید رجایی، شهید باهنر و ... قبل از انقلاب تمام متدین در آموزش و پرورش نفوذ می کردند تا بتوانند جوانان را جذب کنند اما بعد از انقلاب، اهمیت تربیت دانش آموزان مورد غفلت واقع شد و همه به دنبال کارهای اجرایی رفتند از این رو آموزش و پرورش با یکسری افراد سطح پایین اداره شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها چاره کار این است که آموزش و پرورش باید به دنبال افراد برجسته و نخبه علمی برود چه بسا بهترین و بیشترین نتایج را می توان از آموزش و پرورش دریافت کرد و باید آموزش و پرورش را احیا کنیم؛ هر کاری که ما انجام دهیم نفعی که از آموزش و پرورش حاصل می شود در هیچ کجای دیگر حاصل نخواهد شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: