سیف الله صمدیان:

در این شلختگی، حواسمان به استعدادها باشد

کدخبر: 2145529

«امروز هرکس از صبح تا شب در حال ثبت چهره و مناظر اطرافش است و در نتیجه میلیاردها عکس تولید می شود. در این شلختگی عکس، استعدادهایی بیرون می آید که ما باید حواسمان به آن ها باشد و قدرشان را بدانیم و اجازه ندهیم هرز بروند.»

به گزارش ایسنا، این ها بخشی از اظهارات سیف الله صمدیان ـ عکاس و کارگردان و رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران ـ در اختتامیه ششمین همایش «ده روز با عکاسان» است.

مراسم اختتامیه این رویداد شامگاه 25 آذرماه با پخش تصاویری از زلزله کرمانشاه به همراه اجرای زنده تکنوازی و آواز کردی امیرحسین تفرشی پور آغاز شد .

در ادامه از سیف الله صمدیان درخواست شد تا دقایقی صحبت کند؛ او اظهار کرد: انجمن عکاسان نسبت به دیگر انجمن های هنری وضعیت شگفت انگیز و خاصی دارد زیرا از 7 انجمن مختلف مانند انجمن عکاسان مطبوعاتی، تئاتر، میراث فرهنگی و... تشکیل شده است که مانند یک خانواده دور هم جمع شده اند؛ مادر این انحمن ها نیز انجمن عکاسان ایران است.

این عکاس ادامه داد: برگزاری 6 دوره همایش «ده روز با عکاسان» در شرایطی که دولت و وزارت ارشاد در حوزه هنرهای تجسمی کوتاهی می کنند، کار شگرفی بود. مشابه این برنامه در پاریس برگزار می شود که به کیفیت کار ما ( در 3-4 سال اخیر) در آنجا اجرا نمی شود. در این چند روزه که «ده روز با عکاسان» برپا بوده در هر گالری شاهد اتفاقی شگفت انگیز بودیم که برخی می گفتند مانند چهار سال دانشگاه بوده است.

او اظهار کرد: امسال یک خانم که از مشهد به این رویداد آمده بود و صحبت می کرد حرفی زد که به من خیلی کمک کرد. او گفت امروزه عکس هایی که در دو دقیقه گرفته می شود با تعداد کل عکس های قرن 19 برابری می کند. امروز هرکس از صبح تا شب در حال ثبت چهره و مناظر اطرافش است و در نتیجه میلیاردها عکس تولید می شود. در این شلختگی عکس، استعدادهایی بیرون می آید که ما باید حواسمان به آن ها باشد و قدرشان را بدانیم و اجازه ندهیم هرز بروند.

صمدیان در حالیکه چند روز از اعلام بودجه پیشنهادی سال 1397 توسط دولت به مجلس می گذرد، گفت: امیدوار هستم دولت بودجه واقعی تصویری ایران را در اختیار این هنر قرار بدهد، آن هم در این دنیایی که همه چیز بر پایه عکس است.

پس از آن؛ مجید رجبی معمار ـ مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ـ در سخنانی بیان کرد: ما صاحب این خانه نیستیم بلکه آن را تر و خشک می کنیم. اینجا خانه کوچکی است اما به برکت نام هنرمندان و همت و غیرت و فکری که در پایه گذاری آن بوده است به مکانی با برکت تبدیل شده است.

او اضافه کرد: «ده روز با عکاسان» یکی از رخدادهای جدی این خانه است و برگزاری این مقدار کارگاه و کلاس محلی برای انتقال تجربه های جهانی به شمار می رود. امیدوارم این رویداد سال دیگر با جلوه و جلال و افق بین المللی برگزار شود؛ زیرا ظرفیت ما در رشته های مختلف هنری به ویژه عکاسی در قد و قواره ای است که می تواند جهانی حرف بزند.

در ادامه ساعد نیک ذات ـ دبیر این رویداد ـ اظهار کرد: شکل گیری «ده روز با عکاسان» زمانی اتفاق افتاد که عکاسی در ایران هیچ متولی ای نداشت. انجمن عکاسان ایران در حالی تشکیل شد که وزارت ارشاد اگر تمایل و حوصله داشت دوسالانه ای را برگزار می کرد که در این سطح نبود.

او با بیان اینکه نمی داند چرا این رویداد «ده روز با عکاسان» نام گرفته است؛ ادامه داد: در ابتدا برای برگزاری این رویداد پول نداشتیم اما از دوره سوم اسپانسر جذب کردیم. بعد از برگزاری 5 دوره، تجربه های عملی ما نوشته و آیین نامه ای تدوین شد تا در آینده برگزاری این رویداد قائم به ذات فرد نباشد. این همایش را یک سازمان مردم نهاد بدون بودجه دولتی و با تلاش هیات مدیره و اعضا برگزار کرده است.

نیک ذات سپس به معرفی کمیته های این رویداد و انجمن ها پرداخت و به حضور دو استان خراسان بزرگ (خراسان شمالی، رضوی و جنوبی) و آذربایجان غربی در این همایش اشاره کرد.

دبیر ششمین دوره «ده روز با عکاسان» همچنین اظهار کرد: من پیشنهاد می کنم شاید نیاز باشد این رویداد در سطح کشور چرخش داشته باشد و کار عملی در کنار نمایشگاه انجام شود.

سپس ویدیویی درباره شاهرخ حاتمی -عکاس تازه درگذشته- که در پاریس زندگی می کرد و با مجله های معتبر بین المللی و هنرمندان مشهور دنیا فعالیت کرده بود پخش شد. در انتهای این ویدیو بر خلاقیت این عکاس تاکید و گفته شد او راباید به حق پدر فتوژورنالیسم ایران دانست .

در ادامه تفرشی پور قطعه کردی دیگری را برای حاضران اجرا کرد .

در بخش بعدی این مراسم و بعد از سخنرانی کیارنگ اعلایی ـ مدیر نمایشگاه خراسان بزرگ ـ از حمید عرب لین، اکبر صالحی، فرامرز عامل بردار، حمیدرضا گیلانی فر، نوشین وفادار و کیارنگ اعلایی تقدیر شد.

وفادار بعد از اینکه از او تقدیر شد در سخنانی کوتاه به محدودیت های عکاسی و تاسیس دانشگاه هنر در مشهد اشاره کرد.

سپس رومین محتشم ـ مدیر نمایشگاه آذربایجان غربی ـ نیز دقایقی صحبت کرد و از عبدالله صمدیان، یدالله آذری طلب، جواد پورصمد، خلیل مستوفی و صمد قربانزاده و رومین محتشم تقدیر شد.

در ادامه تقدیر ها از یدالله ولی زاده، حمید فروتن، سیدعباس میرهاشمی، حافط احمدی و مسعود زنده روح کرمانی نیز تقدیر شد.

محمد فرنود ـ عکاس مطبوعاتی ـ که برای اهدای لوح تقدیر به روی سن دعوت شده بود با بیان اینکه بغض کرده است به شرایط سختی اشاره کرد که اساسنامه انجمن عکاسان ایران را به تصویب رسانده اند.

همچنین علی قلم سیاه ـ عکاس ـ اظهار کرد که اتفاق هایی که برای عکاسی رخ داده یک نوید باارزش است و بحث های علمی عکاسی در این همایش ارزش زیادی دارد.

مسعود زنده روح کرمانی ـ مدیرعامل انجمن عکاسان میراث فرهنگی ـ نیز رو به مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: آقای رجبی معمار کار سختی را در 365 روز آینده در پیش دارید، تعداد عکاس ها و انجمن ها زیاد شده است، این ساختمان دو طبقه کم دارد؛ دو طبقه بسازید.

در بخش پایانی تقدیرها نیز از همراهان مالی این رویداد، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز تقدیر شد.

نوای ملودیکای رامین شاهین کار و عکس یادگاری دستجمعی پایان بخش این مراسم بود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: