در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آخرین وضعیت مرمت بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

کدخبر: 2145524

آثار موزه ادب و عرفان اهر، به محض کسب اطمینان از توقف فعالیت ترک گنبدخانه بقعه شیخ شهاب‌الدین به جای خود برمی‌گردند.

محمد فتحی معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی ، در خصوص وضعیت فعلی بقعه شیخ شهاب الدین به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بقعه شیخ شهاب الدین یکی از بنا های با اهمیت ایران بوده و در سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است.

وی افزود: با ترکی که در سال ۱۳۸۰ در گنبدخانه بقعه شیخ شهاب الدین ایجاد شد، موزه ادب و عرفان به خاطر برخی از مسائل ایمنی حالت تعطیلی به خود گرفت. میزان تخریب بعد از زلزله سال ۱۳۹۲ بیشتر شد و عملیات اجرایی پیش رفته یعنی سبک سازی انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۵ اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان به بقعه شیخ شهاب الدین اختصاص پیدا کرد. البته در سال جاری نیز اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون تومان برای این بنا در نظر گرفته شده است تا ببینیم روش های به کار گرفته شده برای مرمت بنا تا چه اندازه جوابگو بوده است.

فتحی خاطرنشان کرد: هم اکنون قرار است بیش از پیش به وضعیت بقعه شیخ شهاب الدین رسیدگی شود. امروز می توان گفت، فعالیت ترک گنبدخانه بقعه شیخ شهاب الدین بیشتر از اندازه فعلی نخواهد شد و به محض کسب اطمینان از توقف فعالیت ترک و انجام دوخت و دوز، آثار موزه ادب و هنر اهر را از مخزن موزه آذربایجان به محل خود منتقل می کنیم.

یادآور می شود؛ اصغر محمودآبادی، نویسنده و فعال فرهنگی در روز های اخیر در نشست صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از کندی عملیات اجرایی مرمت و بازسازی بقعه شیخ شهاب الدین انتقاد کرد و گفت: متأسفانه با گذشت چندین سال از زلزله ارسباران تکمیل این اثر تاریخی به کندی انجام می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: