گزارش تحلیلی مهر؛

کارنامه ضعیف تکواندو در «گرندپری‌های» سال/ پسرفت ملی‌پوشان مدعی

کدخبر: 2145111

آخرین مرحله از رقابتهای گرندپری سال ۲۰۱۷ در حالی با کسب یک مدال نقره برای تیم ملی تکواندو ایران به پایان رسید که ملی پوشان کشورمان عملکرد ضعیفی داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال جاری چهار مرحله از رقابتهای گرندپری در مسکو، رباط، لندن و آبیجان برگزار شد که در کل شش تکواندوکار ایران در این رقابتها شرکت و در مجموع موفق به کسب دو مدال نقره و سه مدال برنز شدند.

بعد از نتایج ضعیف تکواندو در رقابتهای جهانی ۲۰۱۷ انتظار و امید می رفت تیم ملی با روند رو به رشدی در رقابتهای گرندپری بتواند عملکرد بهتری به نمایش بگذارد ولی هم به لحاظ کسب مدال و هم به لحاظ فنی، نمایندگان کشورمان امیدوارکننده روی «شی هاپ چانگ» ظاهر نشدند.

مسکو میزبان اولین دوره این رقابتها بود که تیم ایران با محمدکاظمی، آرمین هادی پور و ابوالفضل یعقوبی به میدان رفت و حاصل تلاش این تیم سه نفره تنها یک برنز بود که روی سینه محمد کاظمی درخشید.

سجاد مردانی، فرزان عاشورزاده، محمد کاظمی و میرهاشم حسینی برای حضور در مرحله دو راهی مراکش شدند و در رباط تنها فرزان بود که به نشان برنز دست یافت. در رقابتهای مرحله سوم که اواخر مهرماه در لندن برگزار شد هادی پور نقره گرفت، مردانی به نشان برنز دست یافت. یعقوبی و حسینی هم توفیقی در کسب مدال نداشتند. آخرین مرحله هم که هفته گذشته به میزبانی ساحل عاج در آبیجان با تنها مدال نقره فرزان عاشورزاده به پایان رسید. مردانی، هادی پور و یعقوبی هم حذف شدند.

از میان شش تکواندوکاری که در این رقابتها شرکت کردند تنها ابوالفضل یعقوبی دست خالی مانده و سایر تکواندوکاران حداقل یک مدال کسب کردند. در این بین فرزان عاشورزاده با یک نشان نقره و یک نشان برنز بهترین عملکرد را داشته است.

در کنار بحث مدال آوری که بدون شک عملکردی قابل دفاع نیست و تیم ملی روند خوبی را دنبال نمی کند و همین موضوع نگرانی اهالی این رشته را به دنبال داشته، در بخش فنی هم نمایش ضعیفی را از نمایندگان کشورمان شاهد بودیم.

اینکه سه تکواندوکار شاخص کشورمان با اختلاف امتیاز بالا نتیجه را به رقبای کره ای خود واگذار می کنند، به هیچ عنوان نمی تواند توجیه فنی داشته باشد. مردانی ۱۲ بر ۷ مقابل «کیودون این» بازنده شد، یعقوبی ۲۵ بر ۴ نتیجه را به «دای هون لی» واگذار کرد و فرزان عاشورزاده هم ۱۴بر۲ مقابل «تای هون کیم» باخت.

در مورد فرزان باید عنوان کنیم که این تکواندوکار شاخص بعد از مدتها روند خوبی را آغاز کرده و می تواند به روزهای خوش گذشته بازگردد. مبارزات خوبی در ساحل عاج انجام داد و رسیدن به فینال هم خیلی ارزشمند است ولی او توانایی بالایی دارد و می بایست از آن بهترین بهره را ببرد. ولی این مهم نیاز به تغییر سیستم مبارزه او دارد. کادر فنی تیم ملی می بایست مبارزه او برابر رقیب کره ای را بارها و بارها تماشا کرده و نقاط صعف او را پیدا کنند.

عاشورزاده با یک «پای جلو» مبارزه کرد و همین تاکتیک را بدون کمترین تغییر تا انتهای مبارزات خود بکار گرفت. رقبای او با این شیوه مبارزه به خوبی آشنا شده و راه پیروزی بر سونامی تکواندو را به خوبی آموخته اند. در مقابل مربیان تیم ملی برای آشنایی با رقبای خود و یا تغییر سیستم مبارزه او چه کرده اند؟

مشکل فنی عاشورزاده در مبارزات تنها یکی از چند مشکلی بود که در تیم ملی شاهد آن هستیم. نمونه دیگر آن نیز سجاد مردانی است که بعد از آسیب دیدگی جدی که سال ۹۴ داشت به خوبی خود را به المپیک رساند. آیا کسی بررسی کرده که مردانی چرا چنین مبارزه می کند؟ چرا باید او برای کسب مدال تحت فشار باشد و برای کمک به او گام های دیگری برداشته نمی شود؟

جام جهانی و آبروداری دانشگاه آزاد تکواندو ایران که سال گذشته با تیم ملی از دور مقدماتی رقابتهای جام جهانی در باکو حذف شده بود، در این دوره تغییر رویه داد. رقابتهایی تحت عنوان تیمی به شیوه خاص این مسابقات برگزار و در نهایت دانشگاه آزاد که به عنوان نماینده ایران به ساحل عاج اعزام شد قهرمانی را به خود اختصاص داد. خلیفه که پیش از این در تیم های مختلف به خصوص دانشجویان توانایی خود را ثابت کرده بود، در این دوره نیز با برخی ملی پوشان یکبار دیگر این توانایی را به رخ کشید و عنوان قهرمانی را کسب کرد.

خلیفه از ملی پوشان در اختیار خود بهترین بازی را گرفت و توانست به این مهم دست پیدا کند. مهدی خدابخش نمونه بارز آن است. تکواندوکاری که بعد از المپیک روند خوبی نداشت، در این رقابتها نمایشی خیره کننده داشت و یکی از عوامل مهم در مسیر قهرمانی دانشگاه آزاد بود. خدابخش نشان داد می تواند به همان روزهای خوش گذشته بازگردد.

فدراسیون نشین ها که برای اطلاع رسانی این رقابتها تا قبل از نیمه نهایی از نماینده ایران و تیم دانشگاه آزاد بهره می برد، بعد از صعود به فینال و برتری دانشگاه آزاد، از تیم ایران به عنوان قهرمان این دوره نام برد. سال گذشته که تیم ملی از دور رقابتها کنار رفت، این مسابقات اهمیت نداشت و کمترین امیتاز را در رنکنیگ داشت، چطور در این دوره با اهمیت شد. شرایط که همانند دوره قبل است!

مجموعه دانشگاه آزاد که در سالهای اخیر کمک شایانی به تکواندو کرده اند، در این دوره نیز به خوبی آبروداری کردند و خلیفه با همکاران خود عملکرد خوبی به نمایش گذاشتند. این مهم وقتی بیشتر نمایان می شود که بدانیم، روسیه سه تکواندوکار شاخص و قهرمان جهان خود را ترکیب داشت. به عبارتی تیم دانشگاه آزاد به عنوان قهرمان باشگاههای ایران، تیم ملی روسیه را شکست داد و این موضوع، حلقه گمشده جریانات اخیر تکواندو ایران بود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: