با رأی دیوان عدالت اداری؛

درخواست ابطال دستورالعمل برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم رد شد

کدخبر: 2145009

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخواست ابطال ماده ۵ دستورالعمل برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را رد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در راستای شکایتی مبنی بر عدم ابطال ماده 5 دستورالعمل شماره 2 طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وارد رسیدگی شد.

در شکایت مطروحه عنوان شده که وفق ماده 5 پزشکان ماندگار مشمول دستورالعمل، مکلف به فعالیت تمام وقت در واحدهای درمانی، آموزشی، تابعه دانشگاه بوده و مجاز به فعالیت پزشکی در قالب مطب، درمانگاه، جراحی محدود و بیمارستان های خصوصی، خیریه و سایر مراکز عمومی غیر دولتی نیستند.

با توجه به پیاده سازی برنامه های طرح تحول نظام سلامت (همچون ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت های سلامت، دسترسی عادلانه مردم به خدمات ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، کاهش پرداخت مردم و در نهایت توسعه جذب و ماندگاری پزشکان) فعالیت انتفاعی متعهدان در ساعات غیر اداری مغایر ضوابط، سیاست ها و مقررات یاد شده تشخیص داده و مقرر شد تا این گروه از پزشکان همانند سایر پزشکان شاغل در بیمارستان های تابعه وزارت بهداشت به طور تمام وقت در اختیار دانشگاه محل خدمت باشند. بر این اساس طی دستورالعمل های طرح تحول نظام سلامت، از جمله دستورالعمل حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، فعالیت پزشکان به صورت تمام وقت پیش بینی شد.

همچنین در این شکایت عنوان شده که با اجرای طرح تحول نظام سلامت ، شرایط و انگیزه لازم برای پزشکان با پرداخت کارانه مناسب در بخش دولتی فراهم شده، به طوری که در مناطق محروم با اجرای مفاد کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت های سلامت، درآمد پزشکان تا چندین برابر افزایش یافته است.

جبران خدمت پزشکان در طرح تحول نظام سلامت در قالب برنامه های ارتقای کیفیت ویزیت، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، پرداخت مقیمی، طرح تمام وقتی پزشکان درمانی صورت می گیرد. ضمن اینکه ارائه خدمت سلامت در مطب خصوصی پزشکان مستلزم پرداخت نقدی صد در صد از سوی بیمار است، در حالی که برای دریافت این خدمت درکیلینیک ویژه معادل یک هشتم تعرفه مطب از بیمار دریافت می شود.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرد.

رأی هیأت عمومی

به موجب تبصره 1 بند د ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1389 کلیه ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی کشور اعم از دولتی و غیردولتی موظف شده اند از خط مشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تبعیت کنند.

همچنین وفق ماده 19 دستورالعمل نحوه توزیع فارغ التحصیلان رشته های تخصصی پزشکی در سال 1391، پزشکان مشمول خدمات مورد تعهد موظف به اجرای تمامی ضوابط ابلاغی و طرح های ملی و منطقه ای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

نظر به مقررات یاد شده و نیز اهداف برنامه طرح تحول نظام سلامت همانند ارتقای کیفیت خدمات و مراقبت های سلامت و دسترسی عادلانه مردم به خدمات ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، کاهش پرداخت مردم و در نهایت توسعه جذب و ماندگاری پزشکان، ماده 5 دستورالعمل برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب تشخیص نشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: