وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس:

افراد با تجربه آموزش و پرورش با تغییر ساختار در این وزارتخانه مخالف هستند

کدخبر: 2145004

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه همه افراد با تجربه در آموزش و پرورش با تغییر ساختار در آن به طور جدی مخالفند،گفت: در نتیجه این تغییر و تحولات، عمر مدیریتی وزیر آموزش و پرورش صرف این موضوع می‌شود، اما در آخر بازدهی ندارد.

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص «وضعیت آموزش و پرورش»، اظهار داشت: آموزش و پرورش در دولت یازدهم ضرباتی خورد که طبعاً هر کس وارد این مجموعه شود، باید آن را تحمل کرده و برای جبران آن تلاش کند.

وی با اشاره به موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: یکی از بحث ها موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان بود؛ چرا که یک مهمانی خارج از آموزش و پرورش و از وزارت علوم وارد این مجموعه شد که خود این انتصاب باعث تحقیر فرهنگیان بود؛ چرا که تربیت معلم از اول پیروزی انقلاب اسلامی میراث شهیدان رجایی و باهنر بود و مدرسان برجسته ای داشت و یک نظام پذیرفته شده ای از نظر اسلامی بودن برای آموزش و پرورش بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیریت جدید دانشگاه فرهنگیان، مباحث ذکر شده را باور نداشت،یادآور شد: براساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که گفته است نیرویی نباید به آموزش و پرورش وارد شود، مگر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 به صورت استثنا بیان می کند، اگر در دانشگاه رشته ای وجود نداشت،اجازه داریم از دستگاه های دیگر نیرو را تأمین کنیم، اما باید این نیروها یک دوره یکساله بگذرانند.

وی اضافه کرد: این تفکری بود که در زمان دولت اصلاحات نیز وزیر آن دوران معتقد بود و به تدریج تربیت معلم ها را به انحلال کشاندند، یعنی اینکه گزینش خیابانی صورت گرفته و آموزش و پرورش مرکز کاریابی شود؛ در حالی که در دولت نهم و دهم تلاش شد نظام تربیت معلم احیاء شود.

فرشیدی با اشاره به نقش مراکز تربیت معلم در تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش، تصریح کرد: برونداد مراکز تربیت معلم ما برجسته ترین چهره های آموزش و پرورش هستند و بسیاری در امور کشور درخشیده اند، اما متأسفانه این الگو کنار گذاشته شد و بیشتر گرایش به سمت بورسیه های یونسکو و سند 2030 شد و همکارانی آوردند که نوعی نگاه تحقیرآمیز به فرهنگیان داشتند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان از اهداف خود کاملاً فاصله گرفته است، گفت: در این خصوص نقض غرض شده و عملاً سراغ این موضوع رفتند که چون می توانیم نیروی لازم را از بیرون از دانشگاه تهیه کنیم، چرا باید چهار سال برای تربیت نیرو هزینه کنیم و این افراد قائل به تربیت معلمی نیستند؛ در حالی که در هر رشته ای نیاز به تربیت نیرو داریم.

وی در خصوص «تغییر ساختار در آموزش و پرورش»، خاطرنشان کرد: همه افراد با تجربه در آموزش و پرورش با تغییر ساختار به طور جدی مخالفند؛ چرا که در دوره های گذشته به نظر برخی از وزرا تغییر ساختار به نظرشان اقدام ملموسی است؛ در حالی که هیچ خاصیتی نداشت؛ چرا که 3 هزار نفر در ساختار وزارتی در برابر یک میلیون معلم هستند و در کنار آن، پیچیدگی محتوای دروس قرار دارد و هر یک صندلی را که بخواهیم در وزارتخانه جابجا کنیم، این کار غیر از ایجاد تغییر در مدیرکلی استان هاست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: در نتیجه این تغییر و تحولات، عمر مدیریتی وزیر آموزش و پرورش صرف این موضوع می شود، اما در آخر بازدهی ندارد؛ در نتیجه توجه همه وزرا این بوده که این کار صورت نگیرد، اما ظاهراً دولت توجیه به جمع کردن مجموعه را دارد.

فرشیدی در خصوص «تغییر در ساختار آموزش و پرورش»، ابراز داشت: در بحث ادغام معاونت ها، مظلوم ترین مجموعه، مقطع آموزش ابتدایی است که از همه جا مهم تر است و اکثر وزرا و مسئولان با این موضوع مخالف بودند؛ ضمن اینکه در زمان ما بررسی صورت گرفت و تبعیضات زیاد بین معاونت آموزش ابتدایی و متوسطه احصا شد.

وی با اشاره به مصادیق وجود تبعیضات بین دو معاونت ابتدایی و متوسطه، افزود: یکی ساعت تدریس بود؛ یعنی اینکه دارنده مدرک لیسانس در دوره ابتدایی 28 ساعت تدریس کند و در دوره متوسطه 24 ساعت بود. همه با این موضوع مخالف بودند؛ ضمن اینکه باید تأکید کنم اصل تربیت در مقطع دبستان است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: در خصوص ادغام معاونت تربیت بدنی و پرورشی و فرهنگی، طبق قانون مجلس، این ادغام غیرقانونی است؛ چرا که مجلس تصویب کرده همه امکانات تربیت بدنی به معاونت پرورشی و فرهنگی واگذار شود، اما شورای عالی اداری تصویب کرد، باید دو معاونت داشته باشیم.

فرشیدی در خصوص «وضعیت مسائل پرورشی و تربیتی در مدارس»، عنوان کرد: تا وقتی سند تحول بنیادین مبنای کار قرار نگیرد و در عمل، هر کس سلیقه ای عمل کند، نتیجه لازم را نمی گیریم؛ البته وزیر آموزش و پرورش وعده داد که با نسخه سند تحول آمده است.

وی اضافه کرد: در انتصابات باید افراد انتصابی به سند تحول باور داشته باشند. برای نمونه، رئیس دانشگاه فرهنگیان رسماً اعلام کرده سند تحول را قبول ندارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در خصوص «مهمترین ایرادات فعلی آموزش و پرورش»، یادآور شد: به نظرم آموزش و پرورش یک وزارتخانه نیست، بلکه چیزی شبیه قوه قضائیه و صدا و سیما بوده و مسئله حکومتی است نه دولتی؛ ضمن اینکه از نظر زمانی، چهار سال زمان کافی نیست، بلکه 12 سال لازم است و قدرتی که لازم دارد باید وابسته به حکومت باشد و ثبات و بودجه لازم را داشته باشد.

فرشیدی با اشاره به اهمیت کار آموزش و پرورش، تأکید کرد: همه وزارتخانه ها برای انسان کالا و خدمات تولید می کنند، اما آموزش و پرورش انسان تولید می کند و به نظرم باید ارتباط آموزش و پرورش با حکومت تقویت شود؛ ضمن اینکه اعمال نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در آموزش و پرورش نیز تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین در دولت، باید ستادی زیرنظر رئیس جمهور تشکیل شود و برای اقتصاد آموزش و پرورش نیز شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش زیرنظر رئیس جمهور تشکیل شده و راهکارهای درآمدزایی در آموزش و پرورش را پیشنهاد کند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: