مدیرعامل ایریکو در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد

جزئیات فاینانس ۷۲۰ میلیون یورویی تولید واگن ریل‌باس/ ۷۷درصد رقم فاینانس در کره هزینه می‌شود

کدخبر: 2144567

مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان با بیان اینکه دو خط تولید ریل‌باس و مترو در این شرکت واگن‌ساز فعال است، گفت: از فاینانس ۷۲۰ میلیون یورویی ساخت ۴۵۰ واگن ریل‌باس، طبق قوانین ۲۳ درصد قرارداد و رقم فاینانس در کشور فاینانس‌گیرنده می‌تواند جذب شود.

ناصر صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشارکت‌ تولیدکننده داخلی واگن (ایریکو) با شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی برای ساخت 450 دستگاه واگن ریل‌باس در قالب 150 رام قطار اظهار داشت: دولت کره طی تفاهمی با دولت ایران، فاینانس ساخت واگن‌های ریل‌باس را برای شرکت راه‌آهن ایران تأمین کرد‌.

وی با اشاره به اینکه رقم فاینانس کره برای ساخت این واگن‌ها 720 میلیون یورو است، افزود: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این رقم فاینانس را دریافت می‌کند، خرید واگن‌ها از سوی دولت و برای دولت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان ادامه داد: از این 720 میلیون یورو تسهیلاتی که بابت ساخت این 450 دستگاه واگن پرداخت می‌شود، باید رقمی بابت ساخت واگن در همان کشور کره هزینه شود و این طبق قوانین فاینانس است البته کشور کره تولیدکننده و فروشنده همه اقلام مورد نیاز واگن‌ها نیست مثلاً موتور و سیستم ترمز این ریل‌باس‌ها از آلمان تأمین می‌شود‌ و اینها مواردی نیست که در کره استفاده شود.

صوفی با بیان اینکه طبق قوانین فاینانس، فاینانس‌گیرنده سهمیه‌ای دارد، گفت: ما این سهمیه را به طور کامل استفاده می‌کنیم، طبق قوانین 23 درصد قرارداد و رقم فاینانس در کشور فاینانس‌گیرنده می‌تواند جذب شود، ضمن آنکه 77 درصد این موضوع نیز در کشور کره انجام می‌شود.

وی اظهار داشت:‌ مطابق با قرارداد سه جانبه شرکت‌راه‌آهن، ایریکو و هیوندایی روتم کشور کره، شرکت کره‌ای بخشی از تولید قطعاتش را مطابق با قرارداد به ما واگذار می‌کند.

مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان ادامه داد: این قرارداد ۴۵۰ دستگاه واگن، دنباله قرارداد قبلی تولید 150 دستگاه واگن ریل‌باس است، ما پیش از این ساخت 150 دستگاه واگن را با شرکت هیوندایی روتم قرارداد داشتیم، ضمن آنکه در قرارداد جدید 450 دستگاه واگن دیگر اضافه شد که در این قرارداد از نظر تکنولوژی و قرارداد، شرایط تا اندازه‌ای بهتر شده است.

صوفی بیان کرد: در قرارداد قبلی نیز بیش از 3 هزار قلم قطعه را ما در ایران تولید کردیم و حتی روی واگن‌های آنها نیز تولیدات خودمان را نصب کردیم و این غیر‌ از بحث 23 درصدی است که قانون فاینانس مطرح می‌کند؛ بنابراین‌ بابت تولید یک‌سری از تولیدات شرکت کره‌‌ای، ‌تأمین قطعه توسط ما از طریق تولیدکنندگان داخل ایران انجام شد و در قرارداد جدید هم همین اتفاق مجدداً تکرار می‌شود، یعنی ما سهم خود را دریافت می‌کنیم اما از نظر آنکه تولیدکنندگان دیگری هم در ایران هستند که‌ قطعه تولید می‌کنند، از این قضیه قرارداد، منتفع می‌شوند.

مدیرعامل ایریکو ادامه داد: از این 450 دستگاه واگن 300 دستگاه واگن در خط تولید ایریکو ساخته می‌شود و 150 دستگاه واگن نیز توسط شرکت هیوندایی روتم ساخته شده و تحویل ایران می‌شود.

وی درباره میزان داخلی‌سازی این واگن‌ها بیان کرد: موضوع آنکه آن 150 دستگاه به صورت کامل و سر هم وارد ایران شود یا خیر نیز در حال مذاکره است و در حال بررسی هستیم که به صورت کامل وارد ایران شود و یا آنکه به صورت نیمه‌کامل وارد‌ شود و ما یک‌سری از قطعات نظیر صندلی را تولید و نصب کنیم، حتی موضوع تست و راه‌اندازی آن واگن‌ها که هرکدام حدود یک ماه به طول می‌انجامد را نیز احتمالاً ما انجام خواهیم داد و این کار بزرگی است.

مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان اضافه کرد: فعلاً مقرر شده است آن 150 دستگاه واگن به صورت کامل در کره تولید شود، اما هنوز به نتیجه نهایی درباره میزان تکمیل آن واگن‌ها در کره نرسیده‌ایم، به هر حال شرکت کره‌ای هم منافع خود را در نظر می‌گیرد.

صوفی گفت: اگر بتوانیم از نظر تأمین قطعه، کیفیت و قیمت مناسب قطعات، خوب عمل کنیم، امکان دارد برخی از قطعات آن 150 دستگاه در داخل نصب شود.

مدیرعامل ایریکو اظهار داشت: براساس تولیدات قبلی واگن‌های ریل‌باس که تجربه آن را داریم، 55 درصد قطعات و ساخت واگن‌های ریل‌باس در ایران انجام می‌شد و 45 درصد مونتاژ و واردات قطعه بود، البته قسمت عمده واگن‌ها بوژی و بدنه است که این دو قطعه به صورت کامل در ایریکو تولید می‌شود؛ همچنین 18 قلم از قطعات را از طریق تولیدکننده داخل تأمین می‌کنیم و بحث نصب، راه‌اندازی، کابل و غیره نیز در ایریکو اجرا می‌شود.

وی گفت: این قرارداد بزرگ تولید واگن، برای کشور ما و رشد‌ واگن‌ساز‌های داخلی بسیار مفید است، این واگن‌ها، واگن‌هایی مناسب از نظر کیفیت و تسهیل سفر است و مردم از آن راضی هستند، ضمن آنکه اپراتورها نیز از نظر سیر از این واگن‌ها رضایت دارند.

مدیرعامل ایریکو درباره مشکلات قبلی ایریکو اظهار داشت: مشکلات قبلی ایریکو در تولید ریل‌باس‌ها همگی رفع شده است و ایریکو در مسیر توسعه و رشد قرار گرفت، در حال حاضر شرایط ما مناسب است ضمن آنکه‌ مشتری‌هایی از مترو و شرکت راه‌آهن داریم؛ برای متروهای شیراز و کرج واگن‌سازی توسط ایریکو انجام می‌شود، همچنین 215 دستگاه واگن برای چینی‌ها تولید می‌کنیم که بعداً تحویل‌ مترو در 3 شهر کشور می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کردیم که جذب نیرو داشته باشیم، همچنین حقوق و دستمزد در ایریکو مناسب‌تر خواهد شد‌ همین پروژه 450 دستگاه واگن اشتغال مستقیم یک هزار نفر را به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع ریلی ایرانیان بیان کرد: در حال حاضر 2 خط تولید در ایریکو فعال است که یک خط تولید به ریل‌باس و خط دیگر به تولید واگن مترو اختصاص یافته که هر دو فعال است.

به گزارش فارس روز گذشته قرارداد ساخت 450 دستگاه واگن مسافری ریل‌باس‌ بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی امضاء شد؛ این قرارداد 450 دستگاه واگن ریل‌باس که معادل 150 رام قطار است‌ با حضور سفیر کره در ایران، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن به امضاء رسید تا ظرف 6.5 سال، این 450 دستگاه واگن ساخته شده و تحویل راه‌آهن شود.

‌720 میلیون یورو ارزش این قرارداد است و در قالب فاینانس کره جنوبی تأمین مالی می‌شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: