مهر گزارش می دهد،

چادرنشینی زلزله زدگان درشبهای صفر درجه/ هنوزنحوه اسکان مشخص نیست

کدخبر: 2137807

گرچه وضعیت مناطق زلزله زده در کرمانشاه روند خوبی را طی کرده است اما هنوز مسئولان در مورد نحوه اسکان تصمیم گیری نکرده اند این در حالیست که مردمان این مناطق شب‌های سرد را در چادر سپری می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- ناصر جعفرزاده: هشت روز از زمین لرزه غرب کشور گذشت، زمین جنبه ای که جان حدود ۵۰۰ نفر را گرفت، بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی را تخریب و هزاران نفر را در صحرای سرپل ذهاب، ازگله، روستای کوئیک و روستاهای اطراف آواره کرد.

حالا به جای آن همه خانه، چادرهایی در گوشه و کنار خودنمایی می کنند چادرهایی که قرار است برای مدتی سرپناه مردان، زنان و کودکانی باشند که یا عزیزان خود را از دست داده اند و یا سقف و سرپناهشان ویران شده است.

به گفته مسئولان هلال احمر بیش از ۹۰ هزار چادر در سراسر مناطق متاثر از زلزله توزیع شده است، با این حال هنوز در روستاهای ثلاث باباجانی برخی از نبود چادر و توزیع نامناسب آن گلایه دارند. گروهی هم که منازلشان آسیب ندیده از ترس پس لرزه ها، زندگی خود را کشانده اند زیر چادر و در سرمایی که شبها به صفر درجه می رسد، شب و روز را سپری می کنند و هنوز از اسکان موقت زلزله زده ها خبری نیست.

مسئولان استانی در مورد نحوه اسکان موقت هنوز به جمع بندی نرسیده اند از سویی روزها به سمت کوتاه تر شدن و شبها به سمت سردتر شدن می رود و از سوی دیگر پس لرزه های متوالی که تعدادشان از شماره خارج شده امکان بازگشت به منازل را حتی اگر آسیب جدی ندیده باشند، گرفته است.

در جاده های منتهی به شهرهای زلزله زده کانکس هایی که با بار تریلی به سمت این مناطق می روند، دیده می شود. اما تعدادشان به قدری نیست که تکافو همه خانواده های زلزله زده را بدهد. فرمانده قرارگاه سازندگی سپاه مستقر در منطقه به خبرنگار مهر می گوید: آمادگی احداث سکونتگاه موقت برای مردم را داریم اما شیوه و شکل آن را مسئولان امر باید به ما اعلام کنند.

در حالی که به گفته مسئولان قرارگاه سازندگی یک کانکس ۱۲ متری برای سکونت یک خانواده حدود چهار میلیون تومان هزینه دارد، گزارش ها از شهروندان و گروه های خیر از سراسر کشور از تامین کانکس های شش متری به قیمت ۴.۵ میلیون تومان حکایت دارد و در هر شرایط واضح است که تامین دهها هزار کانکس برای همه مردم زلزله زده رقمی نجومی می شود. دولت هم برای هر خانواده زلزله زده سه میلیون تومان هزینه اسکان موقت در نظر گرفته اما هنوز در مورد شکل اجرای آن تصمیم گیری نشده است.

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد که به منظور بررسی نحوه خدمات رسانی به زلزله زدگان به منطقه آمده روز گذشته جلسه ای با فرمانده قرارگاه سازندگی داشت تا دست کم درباره اسکان موقت و سپس ساخت واحدهای مسکونی برای مددجویان کمیته امداد به تفاهم برسد. با این حال هنوز اصل توافق میان بنیاد مسکن و قرارگاه سازندگی برای سپردن کار بازسازی منازل به قرارگاه در هاله ای از ابهام است.

رئیس کمیته امداد به خبرنگار مهر می گوید: حتی اگر عملیات بازسازی منازل تخریب شده از سوی بنیاد مسکن به قرارگاه سازندگی سپرده نشود، کمیته امداد با قرارگاه تفاهمنامه ای جدا امضا می کند تا احداث منازل مددجویان توسط این قرارگاه انجام شود.

سپاه پاسداران پیش از این هم احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان امداد را تقبل کرده بود که از این تعداد تاکنون بیش از چهارهزار واحد تکمیل شده است.

برخی از مددجویان کمیته امداد در مساکن مهر سرپل ذهاب سکونت داشتند، مسکن مهری که این روزها حاشیه ساز و دست مایه بازی های سیاسی قرار گرفته است. رئیس کمیته امداد در بازدید از سرپل ذهاب سری هم به این ساختمان ها زد. فتاح با بیان اینکه مددجویان امداد ساکن مسکن مهر خوشبختانه هیچ کدام جان خود را از دست نداده اند به خبرنگار مهر گفت: استقامت ستون های مسکن مهر نشان می دهد که ساخت آنها اصولی بوده اما ریزش دیوار ها و نما نشان دهنده کم دقتی در ساخت است با این حال امیدواریم این ساختمان ها قابل بازسازی باشد و نیاز به تخریب کامل پیدا نکند.

مدیرکل مسکن کمیته امداد هم که در این سفر فتاح را همراهی می کرد درمورد استحکام مساکن مهر به خبرنگار مهر گفت: زلزله نشان داد که مسکن مهر، مسکن مقاومی است و اگر تخریب هایی شده به جداره ها و دیواره ها برمی گردد که ملاحظات اجرایی و نظارت لازم انجام نشده است.

در گوشه گوشه سرپل ذهاب چادرها برپا شده است از پیاده روها گرفته تا جزیره وسط بلوارها. گروهی هنوز مشغول آواربرداری از خانه های ویران شده خود هستند و عده ای سوگوار هفتمین روز درگذشت اعضای خانواده. فضای متشنج شهر که در روزهای گذشته به ویژه در هنگام توزیع خدمات به چشم می خورد، آرام شده است. مردم تا حد زیادی خود را با شرایط تطبیق داده اند و با زندگی در چادر کنار آمده اند. با این حال نبود سرویس بهداشتی به میزان لازم و حمام از مسائلی است که در این روزها بیشتر به چشم می خورد. وسایل گرمایشی هم هنوز در اختیار همه افراد قرار نگرفته است و گلایه مردم به همین مسائل برمی گردد. غذای گرم به میزان کافی در هر وعده توزیع می شود اما بسته های غذایی که از سوی نیروهای امدادی و مردم خیر ارسال شده بیشتر شامل کنسرویجات است. مردم می گویند تا کی می توانیم به فرزندانمان غذای کنسروی بدهیم نگران هستند که کودکانشان دچار سوءتغذیه یا بیماری های گوارشی شوند.

با پیش بینی هواشناسی برای احتمال وقوع بارندگی در مناطق زلزله زده نایلون به میزان کافی بین چادرها توزیع شده و بیشتر شهروندان زلزله زده کف و روی چادر را با نایلون پوشانده اند تا از باران در امان باشند.

با توزیع کمک های مردمی در میان زلزله زدگان به نظر می رسد نیاز آنها برای روزهای آتی تا حد زیادی برطرف شده است و به همین منظور کمک های ارسالی از سوی نهادها و مردم در گوشه و کنار دپو می شود تا در زمان لازم میان مردم توزیع شود. همین مسئله بار ترافیکی را که طی چند روز گذشته در جاده های منتهی به زلزله زده وجود داشت به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

روستای کوئیک بیشترین خسارت و تلفات را درمناطق زلزله زده به خود اختصاص داده است؛ تقریبا تمامی منازل در این روستا تخریب شده است. پیرمرد با چشمانی گریان از مرگ سه فرزند و نوه هایش و مصدومیت چهار نفر از اعضای خانواده اش خبر می دهد و می گوید همان صبح زلزله با دستان خودم عزیزانم را در خاک دفن کردم.

۱۳۷ نفر مشابه فرزندان و نوه های این پیرمرد صبح زلزله در خاک سرد روستا دفن شدند اما حالا زنان روستایی با نی های بلند که از مناطق اطراف جمع آوری می کنند در کنار چادر ها کپرهایی را بنا کرده اند، کپرهایی در زیبایی بی مانند اما سراسر غم و غصه.

با تمام غم و اندوهی که در شهرها و روستاهای زلزله زده حکمفرماست، این باعث نشده است که فرهنگ دیرین قدرشناسی که در میان ایرانیان زبانزد است در این مردم فراموش شود باگذشت هشت روز از زلزله و روانه شدن سیل کمک های مردمی از سراسر ایران به این مناطق حالا از هر روستایی که عبور می کنی پیام های قدرشناسانه و تشکرآمیز اهالی از مردم خودنمایی می کند. هر کس به هرشکلی که توانسته از مردم انسان دوست و خیر ایران تشکر کرده است. کودکان دست نوشته هایی در دست دارند با مضامین قدرشناسانه و بزرگترها با چای و شیرینی از مهر مردم ایران پذیرایی می کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: