وزیر علوم:

برخی دانشگاه‌ها در شهرستان بودجه مستقل ندارند

کدخبر: 2137136

وزیر علوم با اشاره به اینکه برخی از مراکز آموزش عالی دانشگاهی در شهرستان‌ها ردیف بودجه مستقل نیز ندارند، گفت: باید این مشکل با کمک مسئولان استانی رفع شود.

به گزارش ایسنا ، دکتر منصور غلامی در نشست صمیمانه با نمایندگان مجلس به تشریح برخی از برنامه‌های خود در حوزه آموزش عالی پرداخت و گفت: به دانشگاه‌های منطقه زلزله‌زده توصیه شده است از تمام توان و امکانات علمی و اجرایی خود برای امدادرسانی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اجرایی کردن برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی، گفت: تمام مفاد این برنامه منطبق با اسناد و قوانین بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور و برنامه ششم توسعه تنظیم و تدوین شده است و ما به عنوان دستگاه اجرایی مکلف به اجرای این قوانین هستیم.

وی افزود: کیفیت بخشی به آموزش و پژوهش از اولویت بالایی در برنامه‌های وزارت علوم برخوردار است که در این راستا باید شیوه‌های نوین آموزش را بکار بگیریم و تجهیزات و زیرساخت‌های پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: عموماً اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور از توانایی علمی خوبی برخوردار هستند، زیرا در سال‌های اخیر شاهد پیاده شدن نظام جذب اعضای هیات علمی بودیم که در فرایندهای شفاف و مشخصی سعی کرده است بهترین و توانمندترین داوطلبان تحصیل‌کرده را وارد دستگاه آموزش عالی کند.

وی همچنین به جایگاه والای ایران از نظر تولیدات علمی در جهان و منطقه و نیز تعداد زیاد اعضای هیات علمی شاخص که در فهرست برترین‌های جهان هستند، اشاره و تصریح کرد: باید با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی، در سریع‌ترین زمان ممکن تجهیزات پژوهشی را به‌روز کنیم، چرا که کمبود امکانات پژوهشی و روزآمد نبودن آن، در آموزش، پژوهش و همچنین توانمندسازی مطلوب دانش‌آموختگان تاثیر مخربی برجای می‌گذارد.

دکتر غلامی افزود: ساماندهی و تقویت مراکز آموزش عالی کوچک در نقاط مختلف کشور می‌تواند به توسعه استانی و ایجاد امید و انگیزه در استان‌ها کمک کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه برخی از مراکز آموزش عالی دانشگاهی در شهرستان‌ها حتی ردیف بودجه مستقل نیز ندارند، گفت: توجه ویژه استانداران و متولیان مرتبط می‌تواند به رفع مشکلات مراکز دانشگاهی شهرستانی کمک کند.

دکتر غلامی با تاکید بر لزوم جذب دانشجوی خارجی گفت: در سال‌های اخیر، همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ها رشد خوبی داشته است، ولی باید در بخش انجام پروژه‌های مشترک بین‌المللی با دانشگاه‌ها و موسسات معتبر و جذب دانشجویان خارجی فعالیت‌های بیشتری انجام شود.

وی اظهار کرد: حتماً باید پارک‌های علم و فناوری تقویت شوند، چرا که تبدیل ایده به محصول و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین از طریق این مراکز صورت می‌گیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی گفت: تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و مراکز اجرایی کشور امری ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که برخی از مشکلات و چالش‌های مهم کشور صرفاً با همکاری مشترک دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی حل خواهد شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: