آیت الله محمدی گلپایگانی؛

اداره مسجد کم اهمیت تر از ساخت مسجد نیست

کدخبر: 2130124

رئیس دفتر مقام معظم رهبری، گفت: اگر می‌خواهید فرزندان خود را بیمه کنید، راه مسجد را به آنها نشان دهید.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی در مراسم افتتاح ۲۰۰ مسجد در روستاها و مناطق محروم کشور با اشاره به ایام اربعین حسینی گفت: با وجود دشمنی‌های زیاد، مردم عاشق امام حسین (ع) هستند.

وی با تأکید بر شخصیت علمی و جایگاه والای مقدس اردبیلی در تاریخ شیعه افزود: این شخصیت افتخار شیعه است و حق بزرگی به گردن ما دارد. علمای این‌چنینی، واسطه بین ائمه معصوم و مردم در طول تاریخ بودند و اگر نبودند، ما بیانات ائمه را در اختیار نداشتیم و حتی در این راه شهید دادند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری گفت: علامه مجلسی با تألیف کتاب گران‌سنگ بحارالانوار که ۱۱۰ جلد است، نقش بزرگی در تاریخ شیعه دارد و اگرچه ممکن است احادیث ضعیف هم داشته باشد، اما هدف جمع‌آوری احادیث بوده است.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه بزرگترین گناه، یأس از رحمت خداوند است، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در جایی فرمودند «اگر قسم یاد نشده بود که خداوند دشمنانش را به جهنم می‌فرستد، تمام جهنم سرد می‌شد»؛ بنابراین ما که محبّ حسین (ع) و از امت پیغمبر (ص) هستیم، جایگاه ویژه‌ای داریم.

وی خاطرنشان کرد: در ایام اربعین انقلابی برپا می‌شود و امسال پیش‌بینی شده است که بیش از ۲.۵ میلیون زائر از ایران به عراق مشرّف شوند که بیشترشان پیاده می‌روند.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: از نجف تا کربلا مؤکب‌های مختلف قطع نمی‌شوند و همه خدمات را ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی با تأکید بر جایگاه والای مساجد تصریح کرد: اولین بنایی که بر زمین گذاشته شد، خانه کعبه در مسجدالحرام بود و بیشتر مفسرّان معتقدند این بنا توسط حضرت آدم (ع) ساخته شده و سپس ابراهیم (ع) به عنوان بنا و اسرائیل به عنوان کارگر آن را احداث کردند و سابقه آن به چند هزار سال قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه هر کسی توفیق ساخت مسجد را ندارد، گفت: فقط و فقط کسانی این توفیق را دارند که اول مؤمن هستند، دوم به قیامت باور دارند و سوم اقامه نماز می‌کنند و به زکات می‌پردازند. پیامبر (ص) فرمودند که خداوند می‌فرماید «خانه‌های من در زمین، مساجد هستند؛ این مساجد، آسمان‌ها را نورافشانی می‌کنند، همانطور که ستارگان، زمین را نورافشانی می‌کنند». همچنین پیامبر (ص) در جای دیگری فرمودند «مساجد خانه افراد متقی است و هر که مسجد خانه او باشد، خداوند تضمین کرده رحمت و راحتی‌اش را و هم اجازه عبور از صراط را».

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: در روایت دیگری از پیامبر (ص) بر کسانی که در تاریکی به مساجد رفت و آمد می‌کنند، نور چهره در روز قیامت بشارت داده است.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی گفت: یکی از مدعیان مردم در روز قیامت، مساجد هستند که شکایت می‌کنند. در حدیث داریم هیچ نمازی برای نمازگزار مورد قبول نیست، الا در مسجد؛ مگر اینکه بیمار باشد یا عذری داشته باشد. مساجد شکایت می‌کنند که من بودم و نیامدید سمت من. خداوند به مسجد وحی می‌کند که قسم به عزت و جلال خودم که کسانی که تارک مسجد هستند، یک نماز از آنها قبول نمی‌کنم.

وی با تأکید بر نقش مساجد در تاریخ اسلام تصریح کرد: مسجد فقط برای نماز نبود. اولین کار پیامبر (ص) پس از ورود به مکه، ساخت مسجد قبا بود؛ امروز یکی از مساجد مهم بعد از پیامبر (ص)، مسجدالنبی است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: اگر می‌خواهید فرزندان خود را بیمه کنید، راه مسجد را به آنها نشان دهید؛ اداره مسجد بعد از ساختمان آن، خیلی مهم است و اولین نقش را در اداره مسجد، روحانی مسجد دارد. بنابراین بنیاد برکت باید پس از ساخت، بر مسجد نظارت داشته باشد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی با بیان اینکه روحانی عهده‌دار هدایت مردم در مسائل مذهبی و برپایی نماز جماعت است، گفت: اولین شرط امام جماعت، نظم است. امام جماعتی که دیر و زود به نماز برسد یا نیاید، این مسجد پا نمی‌گیرد. همچنین روحانی مسجد باید از نظر علمی قوی باشد؛ جوانان سؤال دارند و باید بتواند جواب آنها را بدهد.

وی ادامه داد: روحانی مسجد باید با مردم و اهالی مسجد رفیق باشد؛ نه اینکه نمازش را بخواند و برود؛ باید با تک‌تک مردم به ویژه نسل جوان رفیق باشد.

ادامه دارد...

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: