خلاصه مهمترین خبرهای جهان - ۲۶ مهر

کدخبر: 2128812

پیروزی نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در انتخابات فرمانداری‌ها، آزاد سازی کامل شهر رقه، تکمیل روند برقراری امنیت در مناطق باقیمانده از کرکوک و افزایش شمار آوارگان میانماری به ۵۸۲ هزار نفر، در خلاصه مهم ترین خبرهای ۲۴ ساعت گذشته جهان.

ونزوئلا

پیروزی نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در انتخابات فرمانداری‌ها

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا روز سه شنبه گفت پیروزی قاطع حزب سوسیال او در انتخابات منطقه ای این کشور «پیام محکمی» برای آمریکا و متحدان این کشور است. در حالیکه طرف های غربی انتظار داشتند که حزب اپوزیسیون ونزوئلا پیروز انتخابات منطقه ای اخیر در این کشور باشد، حزب حاکم به یک پیروزی غافلگیر کننده دست یافت. هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به نتایج این انتخابات گفت: ما انتخابات روز یکشنبه در ونزوئلا را که در نبود آزادی و غیر منصفانه برگزار شد، محکوم می کنیم. صدای مردم ونزوئلا شنیده نشد.این در حالی است که نظرسنجی های قبل از این انتخابات نشان می داد که مخالفان دولت ونزوئلا در آستانه کسب پیروزی بزرگی در این انتخابات هستند و نتیجه مذکور سبب شده که آنها اتهام تقلب در انتخابات را مطرح کنند.نتیجه این انتخابات دورنمای ناآرامی های بیشتر در ونزوئلا را مطرح کرده است.

رقه - سوریه

آزاد سازی کامل رقه

نیروهای دموکرات سوریه» با بیرون راندن گروه تروریستی داعش از آخرین مقرهایشان، رقه را به طور کامل آزاد کردند.داعش، شهر رقه، پایتخت و مقر اصلی خود در سوریه را تنها چند ماه پس از سقوط پایتخت خود در عراق از دست داد. مسأله قابل توجه این است که نیروهایی که رقه را با پشتیبانی آمریکا تحت تسلط خود گرفتند، ابوبکر بغدادی را زنده یا مرده پیدا نکردند کما اینکه هیچ کدام از سران مهم این گروه را هم نیافتند تا سوال‌های متعددی درباره این معمای حیرت‌آور مطرح شود.

عراق

تکمیل روند برقراری امنیت در مناطق باقیمانده از کرکوک

برخی رسانه‎های عراقی خبر دادند که پیشمرگه‌های کُرد در جریان عقب نشینی از کرکوک پس از ورود نیروهای عراقی، اقدام به آتش زدن برخی تاسیسات در دو میدان نفتی بای حسن و هوانا درشمال غربی کرکوک کردند.فرماندهی عملیات تامین امنیت در کرکوک تاکید کرد که در راستای تلاش برای بازنشر نیروهای دولت مرکزی در کرکوک، مناطق خانقین و جلولا در دیالی و نیز شهرستان مخمور و بعشیقه و سد موصل و منطقه العوینات و شهرستان سنجار و منطقه ربیعه و برخی مناطق در سهل نینوا در استان نینوا نیز تحت کنترل و سیطره درآمدند.

میانمار

افزایش شمار آوارگان میانماری به ۵۸۲ هزار نفر

سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد، تعداد آوارگان روهینجایی که از اواخر ماه اوت تاکنون از خشونت‌های نیروهای امنیتی میانمار به بنگلادش فرار کرده‌اند به ۵۸۲ هزار تن رسیده است.این سازمان همچنین از بابت تداوم ورود آوارگان جدید از جمله کودکان و سالمندان که دچار کم آبی و گرسنگی به دلیل طی یک سفر طولانی شده‌اند اظهار نگرانی عمیق کرد.سازمان ملل همچنین هشدار داد که هزاران آواره مسلمان روهینجایی دیگر همچنان به دلیل سرگردانی در مرز این دو کشور ممکن است بعدا به این تعداد اضافه شوند.

حجم ویدیو: 9.33M | مدت زمان ویدیو: 00:03:20 دانلود ویدیو
ارسال نظر: