طباطبایی در گفت‌وگو با فارس:

جنبش دانشجویی خواستار توضیح شفاف مجلس پیرامون لایحه «ممنوعیت ازدواج افراد زیر ۱۸ سال» است

کدخبر: 2128426

دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها گفت: جنبش دانشجویی از فراکسیون زنان مجلس و همچنین معاونت زنان ریاست جمهوری خواهان توضیح و شفافیت در زمینه لایحه «ممنوعیت ازدواج افراد زیر ۱۸ سال» است.

طباطبایی دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: اخیراً متوجه شدیم که مدت هاست لایحه «ممنوعیت ازدواج افراد زیر 18 سال» در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما جزئیات و بندهای ذکر شده در این لایحه هنوز منتشر نشده است و برای مردم مبهم است. ما به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی از فراکسیون زنان مجلس و همچنین معاونت زنان ریاست جمهوری خواهان توضیح و شفافیت در این خصوص هستیم.

وی افزود: مسئله ای که جای تأمل دارد این است که ازدواج در شرع اسلام و عرف جامعه ایران امری اختیاری است. هر فرد با توجه به صلاحدید شخصی بدان اقدام می کند و این مسئله که برای آن، منع قانونی قرار داده شود، قطعاً نادیده گرفتن حق طبیعی بشر بوده و می توان آن را به نوعی نقص حقوق بشر دانست، چرا که عقد نکاح افراد زیر 18 سال با سه شرط اذن ولی، مصلحت اندیشی شخص و تشخیص دادگاه صالح صورت می گیرد که مسیر عادی ازدواج را بسیار سخت و پیچیده تر می کند. طباطبایی اظهار داشت: اما موافقان این لایحه به آماری مبنی بر طلاق و عدم توانایی زندگی مشترک زوجین در این سنین استناد می کنند که هرگز در آمار رسمی کشور صدق نمی کند و خود این مورد نیازمند شفاف سازی است. مسئله دیگری که مورد استدلال موافقان افزایش سن ازدواج قرار گرفته، عضویت ایران در یک نهاد بین المللی به نام «کنوانسیون حقوق کودک» است که ازدواج افراد زیر 18 سال را ممنوع کرده است! لازم به ذکر است که کشورهای دیگر عضو این کنوانسیون با توجه به اقتضائات جامعه خود، حداقل سن ازدواج را مشخص کرده اند که به ازدواج سفید و روابط خارج از عرف در جوانان این کشورها دامن زده است. دبیر واحد فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور گفت: اگر هدف پنجم سند 2030 را که به برابری جنسیتی و عدم ازدواج کودکان(که افراد زیر 18 سال تعریف شده اند!) اشاره دارد را بررسی کنید، متوجه می شوید که پس از پخش اخبار احتمال پذیرفتن این سند ننگین از جانب ایران، تلاش ها در جهت تصویب این قانون نیز صورت گرفت و به نظر می رسد این قانون فقط گامی در راستای تبعیت بی چون و چرا از این سیاست های بین المللی است چرا که مسئله مهم تر از اصلاح قوانین سن ازدواج در کشور ما، افزایش سن ازدواج، کاهش فرزندآوری و طلاق است که با تصویب چنین قوانینی قطعاً به آنها دامن زده خواهد شد.

وی گفت: با توجه به فرهنگ های قومی - محلی که در نقاط مختلف ایران حاکم است، سن ایده آل برای ازدواج در بسیاری از مناطق کشور، کمتر از سن مطرح شده در لایحه است که تصویب چنین قوانینی نه تنها سن ازدواج را به زور بالا می برد و خلاف صریح اسلام است، بلکه موجب افزایش هنجارشکنی اخلاقی و رواج ازدواج سفید در کشور خواهد شد. شایسته است مجلس شورای اسلامی به جای تصویب چنین قوانینی، در راستای رفع موانع ازدواج به هنگام، که در سیاست جمعیت و خانواده هم بدان تأکید شده است، همت گمارد. وی گفت: این قبیل اقدامات موجب بدبینی و خشم اقشار مختلف مردم مسلمان ایران به دولت و مجلس می شود و انسجام ملی را تهدید می کند. پس بهتر است به جای بازی در زمین بیگانگان، با توجه به صلاح دید شرعی و ملی، این مصوبه بررسی شده و با بازگشت به قوانین اسلام، برای مشکلات چاره جویی اتفاق بیفتد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: