یادداشت/

چرا سوریه بعد از چند روز علیه ورود ترکیه موضع گرفت؟

کدخبر: 2128171

پس از ورود به ادلب، کارشناسان ترک اعلام کردند که هدف بعدی محاصره و احتمالاً تصرف عفرین است که در همسایگی ادلب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز شنبه اعلام شد که وزارت خارجه سوریه خواستار خروج فوری ترکیه از ادلب شده و اقدام ترکیه را تجاوز خوانده است.

اگرچه گفته می شود که ورود ترکیه به ادلب با هماهنگی ایران و روسیه و در چارچوب نظارت بر مناطق کاهش تنش از سوی 3 کشور ضامن آتش بس انجام گرفته، اما بیان چند نکته لازم است:

1- تعداد نیروهایی که ترکیه قرار بود در ادلب مستقر کند 500 نیرو بود که این روزها مشخص شده تعداد بالاتری به منطقه اعزام شده است.

2- سازوکار استقرار در نقاط مرزی تنش آفرین به عنوان نیروی حافظ صلح، استفاده از سلاح های سبک و نیمه سنگین است در حالیکه ترکیه با تانک و زره پوش آن هم به تعداد بالا وارد شده و مستقر شده و پایگاه نظامی برای خود ایجاد کرده است. اگرچه ادعا دارد که برای مقابله با تروریست ها با آرایش نظامی کامل وارد شده، اما به اذعان کارشناسان و رسانه های ترکیه بیش از 90 درصد ادلب در اختیار گروه های مسلح مورد حمایت و تابع ترکیه است (گروه های نورالدین زنگی، احرار الشام، ارتش آزاد و فیلق الشام)، به طوریکه از روز پنجشنبه که وارد ادلب شده گزارشی از درگیری جدی نظامی منتشر نشده است.

3- از سال 2016 که ترکیه با عملیات سپر فرات وارد شمال سوریه شده، این کشور دست به ایجاد ساختارهایی برای حضور طولانی مدت خود در این منطقه زده که تاسیس بیمارستان و درمانگاه و مدارس ابتدایی و آموزش و ترویج زبان ترکی در آنها از این دست اقدامات است.

4- پس از ورود به ادلب، کارشناسان ترک اعلام کردند که هدف بعدی محاصره و احتمالاً تصرف عفرین است که در همسایگی ادلب قرار دارد.

مجموعه این عوامل باعث شده تا طرف سوری به این نتیجه برسد که ترکیه باز هم شیطنت سیاسی در پیش گرفته و قصد استفاده حداکثری از این بند تفاهمنامه آستانه را دارد. بر همین اساس بود که روز شنبه و بعد از چند روز از ورود ترکیه به ادلب، سوریه این اقدام را یک تجاوز نامید و خواستار خروج فوری ترکیه شد.

یادداشت علی حیدری

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: