ایرج مسجدی:

امیدوارم امسال شاهد برگزاری مراسم با شکوهتر اربعین باشیم

کدخبر: 2128148

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه امیدوارم امسال شاهد برگزاری مراسم با شکوهتر اربعین باشیم، گفت: زائر عراقی به کربلا که رسید ماموریت خود را تمام شده می داند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق صبح امروز در مراسم گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: اجتماع بسیار خوبی را امروز شاهدیم، امیدوارم امسال شاهد برگزاری مراسم بسیار با شکوهتری باشیم.

وی گفت: بنده بیش از سی سال است که کارم با عراقی ها است و مردم، فرهنگ و مسولین آن را به خوبی می شناسم. نگاه عراقی ها به اربعین این است که همه آنها از هر نقطه ای از کشور که هستند خود را به کربلا می رسانند.

مسجدی ادامه داد: زائر عراقی وظیفه خود می داند که پایش به کربلا برسد و همین برای او کافی است، زائر عراقی به کربلا که رسید ماموریت خود را تمام شده می داند.

سفیر ایران در عراق تصریح کرد: از رسانه های عراق، مسولین و مردم آن همگی در این اربعین وجود دارند و مردم به معنای واقعی کلمه خودشان راه می افتادند و موکب هایی را راه می اندازند و فردای اربعین دیگر همه چیز تمام شده است.

وی افزود: دولت عراق در این برهه چه کار می کند، تنها کاری که دیدم انجام می دهند ایجاد امنیت و برقراری نظم است که منحصرا در اختیار دولت است.

سفیر ایران در عراق گفت: اما در ایران زائران تفاوت هایی دارند، از کشوری به کشور دیگر می روند، با زبان، فرهنگ و آداب اربعین از نگاه آنها آشنایی ندارد و البته کم کم این مساله در حال پیشرفت است و نیاز به گذشت زمان دارد.

مسجدی اظهار کرد: زائر ما از مرز که رد شد دنبال ماشین است که سوار شود و انتظار دارد که ستاد اربعین ماشین ها را فراهم کرده باشد، نقل و انتقال خود را از ما می خواهد به نوعی و شب هم جای استراحت، تغذیه، دارو و دیگر مسائل را انتظار دارد.

وی ادامه داد: بحث فرهنگ مهمان نوازی عراقی ها مخصوص دوران اربعین نیست در کل فرهنگ آنها اینگونه است و طبعا بهتر می شود اگر مهمان آنها زائر اباعبدالله باشد.

مشاور سابق فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: ما باید این مساله را مردمی کنیم و بحث دولتی و حکومتی نباشد. هزینه های اربعین باید توسط مردم تامین شود تا به معنای واقعی مردمی تلقی شود.

مسجدی گفت: چرا باید زائر ما توقع داشته باشد که دولت ایران تمام هزینه سفر وی را تامین کند؟ کجای این سفر مردمی می تواند باشد؟ چه کسی این حرف را با چه مصوبه ای بیان کرده است؟

وی افزود: زائر ما فرصت طلب است و حرفه ای و البته نه از نوع منفی آن، می گوید آمدم کربلا بروم و کاظمین، سامرا و یا نجف نروم؟ کجای اینها بحث اربعین است؟

سفیر ایران در عراق گفت: باید از خود بپرسیم که اگر این مسیر بخواهد مردمی باشد چه کار باید کرد؟

مسجدی اظهار کرد: باید مراسم اربعین را مردمی کرد ولی با دقت و مدیریت تا زائر ما سرگردان نشود. باید مردم را ترغیب کنیم که در سامرا موکب داشته باشند و سامرا را تبدیل کنیم که به یک مکان زیارتی عامه برای زائران ایرانی با خدمات مناسب. امنیت آنجا هم ایجاد شده و تامین شده است.

وی گفت: ما باید با نگاه سرمایه گذاری روی این مساله اربعین کار کنیم، اتوبان و جاده بزنیم و در بین مسیر صدها موکب های وسیع مناسب و هتل بسازیم و لذا آماده کردن زیر ساخت ها می تواند وظیفه حکومتی در این سفر تلقی شود.

سفیر ایران در عراق خاطرنشان کرد: با عراقی ها در مسائل بانکی، مالی و اقتصادی مشکلات زیادی داریم و باید برای حل آنها اقدامات جدی کنیم.

مسجدی بیان کرد: باید جلوی مواد مخدر، ورود غیر قانونی و مواد غیرمجاز و برخی مسال دیگر گرفته شود. زائر باید با عزت وارد شود و به کار خود در انتها خاتمه دهد. ما باید حتما در این مساله اربعین نقش حمایتی داشته باشیم.

وی افزود: باید به نحوی کار را پیش ببریم که در سال ها آتی دیگر نیازی به ورود صد ها اتوبوس از شهرداری و سپاه نداشته باشیم، می‌توان این هماهنگی ها را با دولت عراق داشته باشیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: