عضو هیأت مدیره راه‌آهن در گفت‌‌وگو با فارس:

سهم‌ ۱۰درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل به قطار‌‌های حومه‌‌ اختصاص یافت/ اسا‌سنامه ‌‌در آستانه تصویب‌

کدخبر: 2128109

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی حمل و نقل راه‌آهن با بیان اینکه اساس‌نامه شرکت قطار‌‌های حومه ذیل شرکت راه‌آهن در آستانه تصویب است، گفت: سهم‌ ۱۰درصدی راه‌آهن از فروش گازوئیل از این پس به قطار‌های حومه‌ای اختصاص می‌یابد.

سعید رسولی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در برنامه ششم تصویب شده است که شرکت قطارهای حومه ای ذیل شرکت راه آهن ایران تأسیس شود که در این باره پیش نویس اساسنامه تنظیم و به دولت ارسال شد، امیدواریم در زمان مقرر در قانون، این شرکت تأسیس شود.

رسولی افزود: مقرر شده است در 6 ماه اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای به تصویب برسد که در مرحله تصویب اساسنامه هستیم و به زودی انجام می شود .

* چالش های توسعه قطار های حومه ای در کشور

وی بیان کرد: شکل گیری شرکتی که وظیفه آن بخشی در شهرداری ها به عنوان شرکت قطارهای شهری و حومه بود، کمی مشکل به نظر می رسید، البته در زمان رسیدگی به این حکم در مجلس به لحاظ قانونی مفصل بحث و حکم هوشمندانه تنظیم شده است، دست شهرداری ها برای انجام طرح های قطارهای حومه ای در این قانون بسته نیست و اعلام شده است هر بخشی که امکان ورود و اجرا در حوزه قطار های حومه ای دارد، استقبال می شود و انحصاری در کار نیست.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی حمل و نقل راه آهن بیان کرد: براساس قانون، شهرداری ها فقط می توانند در شهرها و حریم شهرها هزینه کنند و اگر قطار حومه ای از مرز شهری عبور کند، هزینه های آن با محدوده شهر بعدی شراکتی خواهد بود؛ از چالش های اصلی عدم شکل گیری درست قطار حومه ای در کشور ما چنین مشکلاتی بوده است، مثلاً قطار تهران ـ ورامین ـ گرمسار پیش از این دراختیار وزارت راه بود، سپس به شهرداری موکول شد و مجدداً به راه آهن واگذار شد و به این ترتیب به تصویب رسید، چنین طرح هایی ملی محسوب می شود و از حریم شهر خارج می شود، گذشته از آنکه ما در قانون تعریف روشنی برای حومه نداریم.

* مزایای توسعه قطار های حومه ای

رسولی گفت: قطار حومه ای در کنار کاهش مصرف سوخت، در کاهش تلفات رانندگی (بسیاری از تصادفات در حومه شهرها رخ می دهد) و همچنین کاهش آلاینده های زیست محیطی نقش مهمی دارد؛ روزانه حدود 540 هزار خودرو از حومه تهران وارد تهران می شود. همین تعداد نیز در بعدازظهر از تهران خارج می شود. اگر امکان جابه جایی این تعداد مسافر خودروها از طریق شبکه ریلی فراهم شود و همین 540 هزار دستگاه خودرو روزانه وارد تهران نشود، در کاهش آلودگی پایتخت، کاهش مصرف سوخت، کاهش تلفات رانندگی و کاهش ترافیک، به ارقام بزرگی دست خواهیم یافت.

* وجود قطار های حومه ای در 19 مسیر ریلی/ سهم قطار های حومه ای در ایران فقط 2 درصد جابه جایی ها

معاون برنامه ریزی و اقتصادی حمل و نقل راه آهن بیان کرد: راه آهن در بیش از 19 مسیر قطار حومه ای فعال دارد که امیدواریم با تشکیل شرکت قطارهای حومه ای و پیشنهادی که تنظیم شدهو از طریق لایحه دولت به مجلس ارائه می شود، شرایطی فراهم شود تا سرمایه گذاری بخش غیردولتی برای تأمین ناوگان حومه ای نظیر ریل باس، افزایش یافته و فواصل اعزام قطارها کاهش یابد تا بدین ترتیب شهروندان اطراف کلان شهرها به راحتی از قطارهای حومه نظیر همه دنیا استفاده کنند.

وی گفت: در ایران سهم حمل و نقل حومه ای در جابه جایی ها 2 درصد است، در حالی که در اروپا و کشوری مثل آلمان این رقم 55 درصد است. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته برای تحقق هدف سهم 20 درصدی راه آهن در جابه جایی مسافر، از قطارهای حومه ای استفاده زیادی داشته باشیم.

* هدررفت 13 هزار میلیارد تومان در پنج سال به دلیل عدم استفاده از حمل و نقل ریلی

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن درباره حمایت دولت از سرمایه گذاران قطارهای حومه ای و تأمین مابه التفاوت نرخ واقعی و فعلی بلیت قطارهای حومه ای توضیح داد: ضروری است به این موضوع توجه کرد که بخش غیردولتی قطعاً بدون حمایت پیش نخواهد رفت و انتظار ارائه خدمات بهتر و باکیفیت تر از بخش خصوصی در نبود حمایت، امری غیرواقعی است.

رسولی ادامه داد: وقتی اصل 44 اجرا شد و شرکتی غیردولتی، واگن وارد ناوگان کرد، چطور می توان تکلیف کرد که بین تهران تا کرج 1500 تومان بابت یک صندلی قطار دریافت کنند و مابه التفاوت نرخ هم توسط همان شرکت پرداخت شود؟ به هر حال آنها هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید توجیه داشته باشند و در همه دنیا حمل و نقل به ویژه حومه، مورد حمایت است.

وی کاهش تلفات تصادفات، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده زیست محیطی را سه توجیه اصلی توسعه ریلی عنوان کرد و گفت: عددی که برای منافع حاصل از این مدل حمل و نقلی نسبت به دیگر مدل ها خصوصاً جاده ای حساب می کنند، این است که جابه جایی هر تُن/ تَن کیلومتر توسط راه آهن 756 ریال منفعت دارد؛ مقدار بار و مسافر جابه جا شده در کشور بین سال های 90 تا 95 میزان 211 میلیون تن بوده است، اما در همین سال ها در مسیرهای موازی با ریل 242 میلیون تن بار ریل پسند جابه جا شده است، یعنی باری که امکان انتقال آن با ریل وجود داشته است؛ این 242 میلیون تن با فرض رقم 756 ریال به عدد 13 هزار میلیارد تومان هزینه می رسیم، در حالی که این اگر به ریل منتقل شده بود، 13 هزار میلیارد تومان عایدی و یا صرفه جویی در منافع اقتصادی کشور داشتیم.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن افزود: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد مقاومتی کار کنیم، چه راهکارهایی بهتر از این مواردی که موجب صرفه جویی می شود، وجود دارد؟ در بخش هایی، راه آهن اختیاراتی دارد که تا سرحد توان تلاش کرده ایم، اما در بخش هایی نیز نیازمند یاری ارگان های دست اندرکار دیگر و بخش های تصمیم ساز و تصمیم گیر هستیم، ما در سهم خود تخفیف تعرفه ها نظیر حق دسترسی، اجاره لکوموتیو و غیره را اعمال کرده ایم، اما به هر حال باید همکاری نیز از سوی دیگر ارگان ها باشد.

رسولی افزود: دولت در لوایحی که در چند سال اخیر تقدیم مجلس کرده است، مکرر تلاش داشته مواردی را پیشنهاد دهد نظیر حکم محاسبه مالیات در ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی بر مبنای صفر؛ این از سوی دولت پیشنهاد شده و توسط مجلس تصویب شده است، یا اینکه دولت پیشنهاد کرده است سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی نظیر سرمایه گذاری در مناطق محروم تلقی شود، یا در قانون برنامه ششم مصوب شده است راه آهن جمهوری اسلامی ایران مشمول قانون توسعه گردشگری است، اینها ظرفیت های خوبی است که ارزشمند است، اما عملیاتی شدن این احکام نیز مهم است و باید همه دستگاه ها کمک کنند تا این هدف زودتر محقق شود.

* تدوین بسته های حمایتی از شرکت های ریلی

وی اظهار داشت: ما از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید با اینکه آن حکم روحش نتیجه محور است، امتیازاتی داریم، طبق آن حکم باید ابتدا سرمایه گذاری انجام شود، به نتیجه برسد، منجر به صرفه جویی سوخت بشود، سپس از محل آن صرفه جویی، سرمایه گذاری برگردد که ما همین را در راه آهن با تلفیق با ماده 67 قانون الحاق 2، بسته حمایت درست کردیم که ابتکاری از سوی راه آهن بود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن ادامه داد: اعلام کرده ایم هر شرکتی که واگن وارد ناوگان کند، تا مقدار مشخصی کیلومتر در سیر، از پرداخت حق دسترسی معاف است و یا در مدت زمان خاصی نیازمند پرداخت حق دسترسی نیست.

رسولی افزود: همه کارهایی که تا به امروز صورت گرفته است، نتیجه اش رشد حمل بار و مسافر است و این در شرایطی است که در کل کشور، مسافرت های عمومی کاهش یافته و مسافرت های شخصی افزایش یافته است، خانواده ای ترجیح می دهد با خودروی شخصی و پرداخت مثلاً 80 هزار تومان پول بنزین خانواده اش را تا مشهد جابه جا کند، اما بلیت قطار تهیه نکند، زیرا هزینه های جانبی و مواردی نظیر تصادفات و استهلاک درنظر گرفته نمی شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی حمل و نقل راه آهن ادامه داد: باید تلاش کنیم هزینه ها منطقی شود و دنبال آنکه هزینه های حمل را از جیب بخش غیردولتی کاهش دهیم، باشیم؛ بخش خصوصی باید به ارتقای کیفیت بازسازی و خدمات بیشتر بینجامد نه اینکه دولت کاری کند بخش خصوصی مجبور باشد از سرمایه خود هزینه کند و خدمات خود را کاهش دهد تا خدمات دهد.

رسولی بیان کرد: همچنین طبق قانون مقرر بود از محل فروش گازوئیل به استناد ماده 70 قانون رفع موانع تولید الحاق 2، رقم 10 درصد از محل فروش گازوئیل به راه آهن داده شود که در قانون بودجه وجود دارد اما بنا به دلایلی محقق نشده است که به دلیل عدم تحقق منابع بود، اما امیدواریم محقق شود، همچنین ما پیشنهادی تنظیم کرده ایم مبنی بر اینکه با تشکیل شرکت قطارهای حومه ای، این اعتبار به توسعه قطارهای حومه ای اختصاص یابد تا ردیف مشخص و پایداری داشته باشد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: