سازمان غذا و دارو پاسخ داد

چرا پروانه واردات برنج تایلندی معلق شد؟

کدخبر: 2128077

مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به علت تعلیق پروانه واردات برنج تایلندی، گفت: به واردکنندگان نامه زدیم که ثبت سفارش جدید نداشته باشند تا گزارش مناطق کشاورزی برنج تایلندی را به ما بدهند و ما نقشه سلامت آن را در اختیار داشته باشیم.

دکتر بهروز جنت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت تعلیق پروانه واردات برنج تایلندی، گفت: باید توجه کرد که سازمان غذا و دارو اعلام نکرده است که برنج تایلندی در بازار وجود نداشته باشد، بلکه دستورالعمل تعلیق پروانه واردات برنج تایلندی برای کنترل سلامت این برنج‌ها و ترسیم نقشه سلامت این محصول تایلندی بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو در هنگام ثبت محصولات پر مصرف وارداتی مانند برنج، اولین محموله‌های وارداتی آن را به طور جدی کنترل کرده و سپس نقشه سرزمینی آنجا را ترسیم می‌کند، ادامه داد: به عنوان مثال در چندین سال گذشته برای برنج هندی هم چنین اتفاقی افتاد و ما با بررسی‌هایی که درباره برنج هندی و مناطق کاشت آن انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که نباید به برنج برخی از ایالت‌های کشور هند برای ورود به بازارهای ایران، مجوز دهیم. در حال حاضر هم به واردکنندگان برنج تایلندی نامه زدیم و اعلام کردیم که فعلا برنج تایلندی را ثبت سفارش نکنند و بعد هم به ما گزارش دهند که هر یک از محموله‌هایشان را از کدام استان تایلند وارد می‌کنند تا ما نقشه‌ای از کیفیت محصولات تایلند ترسیم کرده و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

جنت با بیان اینکه در حال حاضر همین کار را با کشور اروگوئه نیز انجام می‌دهیم، افزود: بنابراین ما نگفته‌ایم که فلان محصول یک کشور بد است، بلکه می‌خواهیم نقشه سلامتی آن محصول در کشور مورد نظر را ترسیم کرده و آن را از نظر سلامتی و کیفیت بررسی کنیم.

مدیرکل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر سلامت برنج‌های تایلندی موجود در بازار را تایید می‌کنید، گفت: در حال حاضر برنج‌های تایلندی موجود در بازار ایران هیچ مشکلی ندارد، اما تاکید می‌کنم که به واردکنندگان نامه زدیم که ثبت سفارش جدید نداشته باشند تا گزارش مناطق کشاورزی برنج تایلندی را به ما بدهند و ما نقشه سلامت آن را در اختیار داشته باشیم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: