گزارش/

مسلح‌سازی یا تهدیدسازی؛ سناریوی آمریکایی برای ایجاد امنیت در خاورمیانه

کدخبر: 2127002

در حالیکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت‌های چشمگیر جنگ ۱۰ساله غرب برای مبارزه با داعش را به سه ماه کاهش داد، آمریکا همچنان سرگردان تهدیدسازی است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان ، دولت ترامپ در حالی سپاه پاسداران را با اظهارات نسنجیده مورد خطاب قرار می دهد که توانایی این نیروی دفاعی را برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه نادیده می گیرد، در حالیکه غرب جنگی 10 ساله را برای مبارزه با داعش تخمین زده بود سپاه آن را به سه ماه کاهش داد، در شرایطی که دولتهای متحد آمریکا بر اساس سیاست مسلح سازی واشنگتن در منطقه با انواع سلاح ها تجهیز می شوند تا امنیت به خاورمیانه روی خوش نشان دهد؛ اما در کمال تعجب آنها از حمایت گروه های تروریستی ناقض امنیت دریغ نکردند. همه این اتفاقات در جایی به پیچیدگی مضحکی می رسد که ایران با قرار گرفتن در میان انواع سلاح های آمریکایی و انگلیسی با اتهامات بی اساس تهدید و برهم زننده ثبات تعریف می شود . این موضوع نشان می دهد امنیت خاورمیانه در پارادوکس مسلح سازی و تهدید سازی غرب سرگردان است.

امنیت در خاورمیانه کالایی کمیاب است

خاورمیانه؛ منطقه ای است که کمتر روزی نام آن بر روی خبرگزاری ها شنیده نمی شود . اتفاقات خاص و منحصر به فرد و در عین حال تلخ که اگر هر کدام از آنها به تنهایی در بخش دیگری از جهان رخ می داد شاید روزها افکار عمومی جهان را به خود مشغول می کرد؛ به حدی مردم در این منطقه با اتفاقات تلخ و گزنده آشنایی دارند که دیگر مفهوم مرگ و جنگ به شکلی عادی وارد زبان محاوره کودکان، زنان و مردان خاورمیانه شده است. امنیت در خاورمیانه کالایی کمیاب است تا جایی که پایه ای ترین مصداق آن یعنی حفظ جان شهروندان کوچکترین نمودی را نشان نمی دهد. همین امر باعث شده که کشورها برای تقاضای این کالای کمیاب راه های متفاوتی را در پیش گیرند و بر شدت و وخامت اوضاع افزوده شود. جنگ متعدد در خاورمیانه موجب بروز فاجعه انسانی و آوارگی انسان ها در مقیاس وسیع شده است. یمن، سوریه و عراق در صدر کشورهایی هستند که درد هجوم و جنگ را بیش از هر کشور دیگری در این برهه زمان درک کرده اند. کودکان و زنان بسیاری آواره شده اند و مردان بسیاری در این جنگ ها جان خود را از دست داده اند. این اتفاق به معنای آن است که آسیب جدی به سرمایه انسانی در این منطقه وارد شده است .

امنیت در خاورمیانه با مسلح سازی یا خلع سلاح؟

اما نکته قابل تامل اینجاست که غرب با در پیش گرفتن سیاست مداخله جویانه در راستای اغراض سیاسی نسخه های نا مطلوبی را برای ایجاد امنیت در خاورمیانه پیچیده است . سیاست مسلح سازی متحدین و محدود سازی محور مقاومت در منطقه ستاره راهنمای راهبردهای سلطه جویانه آمریکا و کشورهای امثال آن است. غرب با پیش گرفتن سیاست مسلح سازی در قبال برخی کشورها مانند عربستان در صدد تامین امنیت منطقه است؛ اما از سوی دیگر راه ایجاد امنیت را محدود سازی و تهدید تعریف کردن سلاح های دفاعی برخی کشورها از جمله ایران می دانند.

مسلح سازی متحد برای امنیت

دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی موجود در بین کشورهای منطقه به خصوص در حوزه خلیج فارس که به سبب تولید نفت ثروتمند نیز هستند از بهانه هایی است که کشورهای غربی با تهدید سازی پوشالی ،آن را به عنوان دست آویزی برای ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه بدل کرده اند.به دلیل سود بالای اقتصادی که از قبال فروش تسلیحات نصیب شرکت های اسلحه سازی می شود مسلح سازی برای تامین امنیت در منطقه مورد حمایت واقع شده و کشورهای عربی منطقه مشتری پای ثابت خرید این تسلیحات شده اند.

امنیت در خاورمیانه با مسلح سازی یا خلع سلاح؟

حدود چند ماه پیش بود که با سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان یک قرار داد بزرگ تسلیحاتی انعقاد شد. عربستان سعودی در قالب خرید تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری از آمریکا، سامانه پدافند موشکی تاد، مهمات هوا به زمین، ارتقای سامانه پدافندی پاتریوت، هواپیماهای پشتیبانی سبک هوایی، قایق های گشتی و ناو را از این کشور دریافت می کند.

موضوع قرار داد عربستان و آمریکا در خرید وفروش سلاح موضوع جدیدی نیست و تمامی روسای جمهور پیشین آمریکا همین سیاست را با فراز و فرود های متفاوتی ادامه داده اند. حتی باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری اش قراردادهای فروش تسلیحات بسیاری را در خاورمیانه به امضا رساند به طوریکه که گزارش پنتاگون نشان می دهد، ایالات متحده از سال 2009 به میزان 115 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و 198 میلیارد دلار سلاح به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فروخته است.

مؤسسه «سیپری» (SIPRI) یا «مؤسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم» (Stockholm International Peace Research Institute) در گزارش اخیرش درباره هزینه های نظامی در کشورهای جهان نشان داد که رشد خرید تسلیحات در منطقه خاورمیانه در پنج سال اخیر درخور توجه بوده؛ به طوری که این افزایش از زمان جنگ سرد بی سابقه است. امنیت در خاورمیانه با مسلح سازی یا خلع سلاح؟

البته سیاست مسلح سازی فقط مختص به عربستان نیست بلکه سایر کشورهای عربی نیز درگیر آن هستند .تا جایی که دیوید مکیبی" سخنگوی بخش امور نظامی سیاسی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرده بود: 6کشور شورای همکاری خلیج فارس تاکنون موشک های دفاع هوایی بالستیک، بالگردهای هجومی، ناوچه ها و موشک های ضد زره پیشرفته را از این کشور دریافت کرده اند.به طوریکه در سال های اخیر، امارات متحده عربی نیز پس از عربستان، گوی سبقت را از بسیاری کشورهای خاورمیانه ربوده است. آمریکا یک قرارداد 3.5 میلیارد دلاری را برای تامین سیستم های ضد موشکی پیشرفته برای امارات به امضاء رسانده است که این اقدام بخشی از برنامه تقویت فوری نظامی کشورهای متحد آمریکا در همسایگی ایران به حساب می آید.

امنیت در خاورمیانه با مسلح سازی یا خلع سلاح؟

در حالی که بین سال های 1999 تا 2003، امارات در ردیف پانزدهمین وارد کننده بزرگ تسلیحات نظامی در جهان قرار داشت، بین سال های 2002 تا 2009، با بستن قراردادی، اقدام به خرید تسلیحات نظامی به ارزش 17. 3 میلیارد دلار از آمریکا کرد. این معامله امارات را سومین خریدار بزرگ اسلحه در میان کشور های در حال توسعه ساخت.در این قرارداد، آمریکا موظف به تحویل اسلحه هایی شامل تانک، توپخانه خودرو، خودروهای زرهی، هواپیماهای جنگی مافوق صوت، بالگرد، موشک زمین به هوا، کشتی های جنگی، موشک های سطح به سطح و ضد کشتی و موشک های هدایت شونده کشتی شد.

قطر نیز یکی دیگر از کشورهایی است که منبع خوب درآمد برای شرکت های اسلحه سازی غرب است ؛وزارت دفاع آمریکا در قالب مجوز فروش بسته 6 میلیارد و 600میلیون دلاری به قطر 24 هلیکوپتر تهاجمی آپاچی مدل AH-64D، 12بالگرد بلک هاوک (شاهین سیاه) و 22 بالگرد سی هاوک (شاهین دریا)را در اختیار این کشور قرار داد . همچنین وزارت دفاع آمریکا از طرح کنگره برای فروش جنگ افزارها به کویت به ارزش 2/4 میلیارد دلار خبر داد که شامل 60 فروند موشک پاتریوت پیشرفته، 20 سکوی پرتاب موشک و 4 رادار خواهد بود. این تجهیزات نظامی به 350 موشکی پاتریوتی افزوده خواهد شد که کویت بین سال های 2007تا 2010 خریداری کرده است.کویت همچنین بر اساس قرار دادهای نظامی با غرب می تواند مهمات 49 میلیون دلاری 300 موشک هلفایر2 که امکان شلیک شان از هیلکوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد را خریداری کند.

امنیت در خاورمیانه با مسلح سازی یا خلع سلاح؟

تمام این سیاست ها در حالی از سوی غرب پیگیری می شود که با تهدید سازی های بی منطق در منطقه به این ولع سیری ناپذیر خرید سلاح دامن می زنند. این کشورها با شناخت ویژگی ها و نقاط ضعفی که در خاورمیانه وجود دارد و یا فعال کردن گسل های تنش در منطقه به اهداف خود در زمینه های سیاسی و مداخله جویانه دست پیدا می کنند . از تاکید بی جا و بی مورد بر روی نام خلیج همیشه فارس گرفته تا تعرض به سرزمین های ملی کشورهای همسایه و دامن زدن به اختلافات مرزی بین آنها همگی ناشی از تلاش برای ایجاد تعارض در منطقه است.

این سیاست ها فقط در همین نقطه متوقف نمی شوند بلکه با تهدید تعریف کردن کشورها نسبت به یکدیگر در تلاش هستند به اهداف سیاسی و سلطه جویانه خود جامع عمل بپوشانند.پیگیری سیاست هایی از این دست نه تنها امنیت را برای خاورمیانه در پی نداشته بلکه نا امنی گسترده تری را در قالب داعش بر مردمان این بخش از جهان تحمیل کرد. با شکل گیری تنش ها و جنگ های نیابتی بین کشورهای منطقه در سوریه و عراق که با حمایت از گروهای تروریستی خاص همراه بود علاوه بر اینکه حمایت های مالی هنگفتی صرف شد تسلیحات گسترده ای در اختیار گروهای خشونت زا قرار گرفت. این تلاش ها و کج فهمی ها تا جایی پیش رفت که حاکمیت ملی کشورهایی مانند سوریه نیز تحت شعاع اهداف بلند پروازانه و ژئوپلتیکی برخی کشورها متاثر شد.

امنیت در خاورمیانه با مسلح سازی یا خلع سلاح؟

تهدید سازی مقاومت

اما غرب در عین حال که مشغول فروش سلاح های خود به کشورهای این منطقه پرتنش است؛ سعی می کند حق دفاعی برخی کشورها از جمله ایران را در چارچوب تهدید تعریف کند؛ درشرایطی که ایران در میان این همه سلاح انگلیسی و آمریکایی محاصره شده نیروهای دفاعی ایران مانند سپاه پاسداران مورد هجمه بی رحمانه سیاست های بی تدبیرانه آمریکایی قرار می گیرند و هر روز به یک بهانه ایران به عنوان تهدید و برهم زننده ثبات منطقه معرفی می شود. برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را با اتهام دستیابی به سلاح های هسته ای تهدید تعریف کردند زیرا در تلاش بودند کشورهایی مانند ایران که روشنگری جدیدی را در جهان مطرح کرده اند از رسیدن به تکنولوژی ها برتر دنیا منع کنند. موشک های دفاعی ایران را ناقض توافقی می دانند که خودشان با قبول تمام توانمندی های این کشور بر سر میز مذاکره حاضر شدند، و در جدید ترین کم خردی در استراتژی های ترامپ نیروهای دفاعی ایران تروریستی خوانده می شوند به دلیل اینکه تمام نقاط حساس آمریکا در منطقه در تیرس خطر قرار گرفته است و متحدان منطقه ای واشنگتن با پیروزی های بی سابقه و جسورانه سپاه در عراق و سوریه احساس خطر کرده اند. در حالیکه آمریکا و متحدانش، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را 10 سال تخمین زده بودند، سپاه پاسداران با حمایت های مستشاری در عرض سه ماه نسخه این گروه یاغی را در منطقه پیچید. آینه روبه روی غرب در مبارزه با تروریسم گویی همه چیز را برعکس نشان می دهد و تشخیص خوب و بد، تروریست و غیر تروریست برای غرب قابل تمییز نیست.همین موضوع باعث می شود که امنیت خاورمیانه در سرگردانی و حیرت غرب برای انتخاب خوب و بد سردرگم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: