در نشست خبری همایش جشنواره غذا درمانی مطرح شد

پیشتازی ایران در تولید زعفران و گل‌محمدی در جهان/ لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تولید گیاهان دارویی

کدخبر: 2122607

مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی زعفران کشت می‌شود و ایران با تولید ۹۵ درصد زعفران جهان در این زمینه پیشتاز است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، پیمان یوسفی آذر مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی در نشست خبری دومین همایش و جشنواره غذا درمانی، اظهار داشت: سند چشم انداز توسعه استفاده از گیاهان دارویی و درمان های گیاهی توسط وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است و به صورت یک نقشه راه را برای ما مشخص کرده است اما آنچه مدنظر بوده نقش گیاهان دارویی در سبک زندگی افراد جامعه است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در خصوص تولید داروهای گیاهی در کشور از استانداردهای کافی برخوردار نیستیم و عطاری ها معمولاً داروهای گیاهی غیراستاندارد را به مردم عرضه می کنند به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی با تدوین این چشم انداز سعی کرد در زمینه تولید و بازاریابی برنامه ریزی دقیقی را انجام دهد.

یوسفی آذر گفت: حدود 160 هزار گیاهان دارویی در کشور تولید می شود که ابتدا باید به بحث تولید این نوع گیاهان توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی، گفت: در حال حاضر در کشور حدود 107 هزار هکتار زمین کاشت زعفران وجود دارد و همچنین 17 هزار زمین کشاورزی، گل محمدی کاشته می شود.

وی گفت: خوشبختانه در خصوص تولید زعفران بیشترین میزان به کشور ایران تخصیص یافته است و ما 95 درصد تولید جهانی را دارا هستیم و همچنین در زمینه تولید و کاشت گل محمدی نیز ایران از جمله کشورهای پیشتاز محسوب می شود.

یوسفی آذر تصریح کرد: اما متأسفانه در خصوص بازاریابی جهانی مشکلات زیادی بر سر راه ما قرار دارد و اگر بخواهیم به عرصه رقابت ورود پیدا کنیم باید ابتدا تولید و سرمایه گذاری بر روی محصولات سالم را مدنظر خود قرار دهیم.

مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی با اشاره به موضوع تولید ارگانیک محصولات، گفت: خیلی نمی توانیم بر روی این موضوع حساب باز کنیم به دلیل اینکه منابع آب و خاک کشور آلوده شده اند و با استانداردهای جهانی فاصله عمیقی داریم.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش ها می تواند دروازه ای برای ورود تولیدکنندگان به عرصه های رقابت باشد لذا بهتر است این گونه همایش ها و جشنواره ها را به صورت سالانه تقویت کنیم.

یوسفی آذر با بیان اینکه 95 درصد از بازار آلمان و همچنین 75 درصد از بازار اروپا به سمت مصرف id="2239_5" style="background:#ffd700;"> دمنوش ها حرکت کرده است، گفت: این موضوع باعث شده است تا میزان فروش چای سیاه یک تا نیم درصد و همچنین میزان فروش قهوه به حدود 5 درصد در فروشگاه های کشورهای اروپایی تقلیل پیدا کند.

مدیر دفتر طرح ملی گیاهان دارویی در پایان، گفت: در کشورهای پیشرفته استفاده از گیاهان دارویی در حال افزایش چشمگیر است و این کشورها سرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده اند. به دلیل اینکه به خواص استفاده از آنها پی برده اند. به همین دلیل بهتر است کشور ما هم با حمایت بیشتر از بخش خصوصی و همچنین توجه به سرمایه گذاری در این بخش اقدامات مؤثرتری را انجام دهد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: