درس‌هایی از قرآن

اصول هشت‌گانه قیام امام حسین(ع) از منظر حجت‌الاسلام قرائتی

کدخبر: 2121289

قیام امام حسین(ع) اصول مختلفی دارد که مبارزه با طاغوت، احیای سنت پیامبر(ص)، پیروزی خون بر شمشیر، احیای امر به معروف و نهی از منکر، دوری از ذلت و دعوت از مهم‌ترین آن‌ها است.

خبرگزاری فارس- گروه فعالیت های قرآنی: حجت الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل بیت(ع) می پردازد و سال ها است که پنج شنبه ها در برنامه درس هایی از قرآن میهمان خانه های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیده ای از تفسیر قرآن حجت الاسلام قرائتی در سال های گذشته را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت الاسلام قرائتی در برنامه درس هایی از قرآن با موضوع «امام حسین-1، درس های عاشورا» که در 11 خردادماه سال 1374 ایراد شده است، تقدیم می شود.

- اولین اصل از قیام امام حسین(ع) مبارزه با طاغوت بود. دلیلش هم این است. امام حسین فرمود: «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً»(بحارالأنوار، ج‏44، ص‏381) هرکس در مقابل پادشاهی ستمگر که حلال را حرام و حرام را حلال می کند و به مقدسات بی اعتنایی می کند، سکوت کند جرم بزرگی انجام داده است.

- دومین اصل از قیام امام حسین(ع) احیای سنت پیغمبر(ص) است. امام فرمود: من به کربلا می روم تا سنت جدم پیغمبر را احیا کنم. «وَ أَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی»(المناقب، ج‏4، ص‏89) من به سیرت جدی سیر می کنم. من می خواهم راه و روش جد خود را احیا کنم.

- سومین اصل از قیام امام حسین(ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر است. ما خودمان معروف را معروف نمی کنیم. از مهم ترین امامان ما علی ابن ابیطالب است. اینکه ما می گوییم: حسینِ مظلوم! امام حسین(ع) صبح تا ظهر مظلوم بود. اما امیرالمومنین 25 سال مظلوم بود. امام علی(ع) فرمود: ظلم مثل تیغی در چشمان و استخوانی در گلوی من است...امام حسین(ع) فرمود: امر به معروف بکن، گرچه جانت در خطر باشد.

- چهارمین اصل از قیام امام حسین(ع) دوری از ذلت است. «هیهات منا الذلة»(اللهوف، ص‏97) ... عزاداری باید طبق فرمول باشد. اگر رهبر فرمود: قمه نه! اگر شما بگویید: بله! سر از کربلا در می آوریم. می دانید کربلا چطور پیدا شد؟ در کربلا به رهبر گفتند که نمی خواهیم به حرف هایت گوش بدهیم. کسی که به رهبر گوش نداد، یزیدی می شود. در غدیرخم رهبر گفت: «جانشین من علی است» گفتند: نه! تا اینکه رهبری به معاویه و یزید رسید. یزیدی که آمد و ماجرای کربلا را به راه انداخت برای این بود که روز اول به حرف رهبر گوش ندادند.

- پنجمین اصل از قیام امام حسین(ع) برای عدم محاصره نظامی و محاصره اقتصادی بود. محاصره نظامی هفتاد و دو نفری بود. محاصره اقتصادی این بود که برای علی اصغر آب نبود. اینها اصولی است که امام حسین(ع) برایش قیام کرد.

- اصل ششم می گوید: خون بر شمشیر پیروز است. اصل دیگر پاسخ دادن به دعوت است. پاسخ به دعوت ارزش است. دست رد به سینه کسی نزنیم. یک حاج آقایی عزاداری می کرد. نماز و سخنرانی و مداحی داشت و در آخر هم غذا می داد. یک عده از آدم های محله فقط در مراسم شام شرکت می کردند. یک روز حاج آقا ناراحت شد. آقا گفت: شما خجالت نمی کشید؟ برای نماز و عزاداری نمی آیید. اما برای شام می آیید. شما خجالت نمی کشید؟ گفتند: آقا ما دیگر نمی آییم و رفتند. شب امام حسین(ع) به خواب ایشان آمد و گفت: چرا مهمان های مرا رد کردی؟ اینها بچه های من هستند. اینها برای سفره تو که نمی آیند. برای سفره امام حسین می آیند. گفت: چشم آقا! فردا شب می روم و آنها را دعوت می کنم. فرد سر چهارراه رفت و گفت: آقایان! من شرمنده هستم. دیشب به شما جسارت کردم. خواهش می کنم بفرمایید. قدمتان روی چشم. گفتند: چطور دیشب ما را بیرون کردی اما امشب ما را دعوت می کنی؟ گفت: راستش را بخواهید امام حسین به من گفت: که اینها مهمان های من هستند. همه شروع به گریه کردند. همین آنها را عوض کرد.

- اصل هفتم قبول دعوت است. هشتمین اصل این است که امام حسین(ع) در کربلا به ما یاد داد که دین به قدری ارزش دارد که همه چیز اگر فدا شود می ارزد. عصر عاشورا زینب کبری آمد و نگاهی به بدن امام حسین(ع) کرد. می گویند: دست خود را به زیر بدن امام حسین(ع) برد و یک مقدار بدن را تکان داد و گفت: «ربناتقبل منا هذالقلیل» خدایا این چیزی نیست. این ناچیز را از ما قبول کن.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: