ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری

هیچگاه یک دولت مداخله‌گر در امور داخلی دیگران نبودیم/ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه

کدخبر: 2110784

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در منطقه ما متاسفانه یکی دو کشور هستند که سیاست خارجی و حل مشکلات داخلی را در گرو تنش می‌بینند، گفت:‌ ما هیچگاه یک دولت مداخله گر در امور داخلی دیگر کشورها نبودیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف که امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد به کابینه دوازدهم پس از کسب 236 رای موافق از 288 رای ماخوذه عهده دار وزارت خارجه شد، امشب (یکشنبه) در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما طی سخنانی به تشریح سیاست خارجی دولت دوازدهم پرداخت و درباره اولویت های سیاست خارجی در دولت جدید اظهار داشت: یک اولویتی که دستگاه سیاست خارجی دنبال خواهد کرد حفظ برجام و جلوگیری از بدعهدی های آمریکاست. نباید اجازه دهیم آمریکا برجام را به هزینه ایران نقض کند.

وی افزود: در مذاکرات برجام با بی اعتمادی آمریکا، برجام تدوین و زمینه های لازم برای مقابله با این بدعهدی ها دیده شده است. دو اولویت دیگر هست روابط با همسایگان و دیپلماسی اقتصاد مقاومتی. متاسفانه در منطقه ای هستیم که مهد آشوب ها و سیاست های غلط کشورهای منطقه مداخلات خطرناک خارجی است و این منطقه نیاز به آرامش دارد. در حمله تروریستی به مجلس و حرم امام علیرغم همه توانمندی های خوب این اقدامات رخ داد.

ظریف با اشاره به شهید حججی و گرامیداشت خاطره و مقاومت وی اظهار داشت: باید توجه ویژه به این منطقه داشته باشیم. ما مسئولیت داریم به عنوان امن ترین و قوی ترین کشور منطقه. نیاز به چتر حمایتی خارجی برای امنیتمان نداریم. مردم با حضور گسترده در انتخابات این امنیت را تامین کردند.

وی با بیان اینکه امنیت ما از درون تولید می شود، گفت: منطقه علیرغم اینکه این توانمندی را داریم. قدرتی در منطقه هستیم که خواهان منطقه امن هستیم. در دولت یازدهم در مجلس در زمان رای اعتماد اعلام کردم تلاش می کنم سیاست خارجی هزینه ای برای توسعه کشور نباشد بلکه به توسعه کشور کمک کند. در گذشته به دلیل تحریم ها سیاست خارجی نمی توانست کمک کند. در این دولت توانستیم موانع توسعه اقتصادی که همان تحریم ها بودند برداریم.

ظریف گفت: سازوکار جدید در وزارتخارجه ایجاد کردیم به عنوان معاونت اقتصادی.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه چند نیاز داریم، یکی گسترش همکاری های همه جانبه است. بهترین بازارهای ما در منطقه است برای بخش خصوصی ما که بتواند تولید اشتغالزا داشته باشد.ما باید برای این اشتغال باید تولیدمان بازارهای صادراتی خارج از کشور راداشته باشد و منطقه ما مهمترین اولویت ماست. در منطقه ما متاسفانه یکی دو کشور هستند که سیاست خارجی و حل مشکلات داخلی را در گرو تنش می بینند. در منطقه خلیج فارس از زمان تجاوز صدام این منطقه روی آرامش ندیده و باید تلاش کنیم همان سیاستی که ایران دنبال کرده و سازوکارهای گفت وگو است و ارتباطات اقتصادی و فرهنگی و مردمی در منطقه دنبال کنیم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که ما داشتیم برخی ناهماهنگی های داخلی بوده که تلاش داریم از طریق اقناع و گفت وگو با سایر نهادها هم در زمینه فرهنگی و اعلامی یک سیاست هم افزا و یک رشته اقدامات هم افزا برای پیگیری منافع ملی در منطقه داشته باشیم.

وزیر خارجه درباره ارتقای جایگاه ایران در سازمان های منطقه ای و بین آلمللی اظهار داشت: ما توفیق مهمی در این حوزه داشتیم و لغو قطعنامه های فصل ششمی شورای امنیت بود و لغو قطعنامه های شورای حکام و پایان دادن به اتهامات برنامه های نظامی هسته ای بود. یکی از مهمترین موانع ارتقا و نقش ایران در جایگاه بین المللی این بود که ایران را به عنوان معضل امنیتی به صورت ظالمانه و دروغین مطرح کرده بودند که به لطف خدا و حضور مردم در انتخابات 92 و انتخابات اخیر از این مراحل عبور کردیم. حضور جدی تر ما در مجامع بین المللی در حوزه حقوق بشر است.

وی گفت: سیاست خارجی ما یک سیاست ذاتا حقوق بشری است. ما هیچگاه یک دولت مداخله گر در امور داخلی دیگر کشورها نبودیم ولی برای دفاع از افرادی که مورد ستم قرار گرفتند همواره هدف اصلی سیاست خارجی تلقی کردیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تاسیس معاونت اقتصادی خاطرنشان کرد: ساختار وزارت خارجه در طول سال های پس از انقلاب دستخوش تغییر شده و ما طبق قانون موظفیم ساختار وزارت خارجه را کوچک کنیم و خود را تطبیق دهیم با قوانین برنامه پنجم و ششم و همزمان نیاز بود یک تمرکز اقتصادی بدهیم. البته وزارتخارجه متوجه نقش اقتصادی خود بوده و اینکه تسهیل کند حضور بخش خصوصی و دولتی را در عرصه خارجی. تصمیم گرفتیم یک معاونت اقتصادی ایجاد کنیم .سه معاونت منطقه ای را حذف و یک معاونت سیاسی ایجاد می کنیم.

وی افزود: سفارتخانه های ما باید همزمان به معاونت اقتصادی پاسخگو باشند. ما در سه حوزه صادرات و واردات تمرکز خواهیم کرد. صادرات کالای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: