مانع‌ تراشی‌های آمریکا در روند شکست داعش

کدخبر: 2110770

ارتش سوریه در روند شکست نهایی داعش با مانع‌ تراشی‌های گسترده آمریکایی‌ها مواجه شده و در هر بار با استراتژی‌های مختلف سعی در دور زدن این فریبکاری‌ها دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، مشخص است که گروه تروریستی داعش نفس های آخر خود را می کشد. دست کم این موضوع را می توان در صحرای سوریه و امتداد آن تا مناطق مرزی بخش شرقی آن با عراق مشاهده کرد، منطقه ای که ارتش عربی سوریه و متحدانش به سرعت کنترل مواضع داعش را به صورت قابل توجه و تأثیرگذار در دست می گیرند. این موضوع به صورت ویژه در شرق حماه و حمص و جنوب الرقه و شمال السخنه قابل مشاهده است. آمریکایی ها با خشم به این تحولات دراماتیک نگاه می کنند و به دنبال راهکار و مانوری می گردند که این روند را به تاخیر بیندازند. هدف از این مانور ایجاد جایگزینی است که قبل از تسلط ارتش در مناطق تحت کنترل سوریه آن را اجرایی کنند.

بر کسی پوشیده نیست که مانور هایی که یگان های آمریکایی در زمینه هدف قرار دادن مستقیم نیروهای مشروع سوریه و متحدانش در بسیاری از مواضع انجام می دهند، در راستای جلوگیری از جنگ فراگیر این گروه ها ضد داعش است که می توان مهم ترین آنها را در مواد زیر برشمرد:

  • هدف قرار دادن مواضع ارتش سوریه به صورت مستقیم توسط بمب افکن های آمریکایی در منطقه جبل الثردة در جنوب غرب فرودگاه دیر الزور با ده ها حمله هوای متمرکز. بعد از اینکه ده ها تن از عناصر ارتش در این حملات هوایی کشته شدند، نیروهای گروه تروریستی داعش به این مواضع حمله کردند و کنترل موقعیت الثرده را در دست گرفتند. این منطقه نقطه اساسی در روند حمایت از فرودگاه و دفاع از شهر دیرالزور بود.

  • اجرای عملیات هلی برن یگان های ویژه آمریکایی در غرب فرات در منطقه الطبقه و تأمین حمل و نقل سری تعداد زیادی از عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه که کنترل الطبقه به همراه فرودگاه و تقاطع مسیرهای استراتژیک ارتباط دهنده دیر حافر در شرق حلب و ورودی جنوبی الرقه را در دست بگیرند. هدف از این عملیات جلوگیری از پیشروی ارتش عربی سوریه به سمت شهر الرقه بود.

  • هدف قرار دادن مکرر نیروهای ارتش عربی سوریه و متحدان این کشور در مناطق مرزی التنف با عراق که توسط جنگنده بمب افکن های آمریکایی صورت گرفت و هدف از آن کنترل پیشروی سریع این نیروها بود. آمریکا به این ترتیب می خواست جلوی این عملیات را که به دنبال تحقق ارتباط میدانی بین نیروهای عراقی و یگان های الحشد الشعبی با ارتش سوریه بود را بگیرد.

  • بمب افکن های آمریکایی همچنین منطقه الرصافه واقع در غرب محور الطبقه- الرقه را به صورت مستقیم هدف قرار دادند. این اقدام با هدف مانع تراشی و تأخیر در روند پیشروی یگان های نظامی مشروع سوریه شد که به دنبال تسلط بر ورودی های جنوبی شهر الرقه بودند. این درگیری ها حیاتی ترین و استراتژیک ترین درگیری در روند جنگ آزاد سازی شهر الرقه بعد از جداسازی آن از دیرالزور و اطراف بود.

با وجود اینکه یگان های ارتش عربی سوریه و متحدانش هدف حملات مستقیم یگان های هوایی آمریکا قرار گرفتند و این حملات آسیب های تأثیرگذاری را در روند تحولات میدانی در مکان ها و زمان های تأثیرگذار وارد کرده اند، اما این یگان ها همچنان به پیشروی های خود ادامه دادند و خسارت های عِده و عُده خود را نادیده گرفتند. پایداری آنها مانند پایداری در سالهای جنگ ضد سوریه بود. آنها به پیشروی های خود در صحرای سوریه از تدمر در شرق گرفته تا شمال و جنوب ادامه دادند تا اینکه به مرزهای عراق در شمال التنف رسیدند. آن ها با آزادسازی ده ها هزار کیلومتر از اراضی تحت سلطه داعش در فاصله زمانی بی سابقه، منطقه تحت نفوذ خود را گسترش دادند و دهها موقعیت اساسی در عمق صحرای سوریه و ورودی های شرقی این کشور را تحت کنترل خود گرفتند.

آمریکایی ها با دیدن این مواضع که ارتش عربی سوریه با حمایت متحدانش آزاد کرد، غافلگیر شده بود. این موضوع باعث می شود که حاشیه مانور گسترده ای به ارتش داده شود، به همین علت بود که آنها سعی کردند جلوی این پیشروی ها را بگیرند، اما متوجه شدند که نمی توانند از طریق هدف قرار دادن مستقیم، با این پیشروی ها مقابله کنند، لذا طبق عادت خود سعی کردند موضع زشتی را در پیش بگیرند از طریق تریبون نظامی خود که شامل سخنگوی ائتلاف می شد، مدعی شدند که مانع پیشروی تانک های ارتش عربی سوریه برای مقابله با داعش در منطقه نهر الفرات نمی شوند. طبعا منظور از این سخنان منطقه بین القائم و دیرالزور تا المیادین و ابوحمام بود. هدف آنها از این مانور تبلیغاتی دور کردن ارتش عربی سوریه از تمرکز در مناطق شمال غربی صحرای سوریه در شرق حماه و حمص بود. آنها می خواستند کمینی را برای هدف قرار دادن یگان های ارتش در عمق صحرای سوریه بین منطقه السخنه و دیرالزور انجام داده و تلاش های ارتش را قبل از آزادسازی مناطق مذکور از دست داعش متفرق کنند.

طبعا فریب کاری آمریکایی ها ضد رهبران ارتش عربی سوریه و متحدان روز و منطقه ای این کشور مخفی نماند، لذا آنها با هوشمندی و مانوری غافلگیر کننده فشارهای خود بر حومه شرقی حمص و حماه را ادامه دادند. این در حالی بود که امکانات مناسبی از ناحیه میدانی و نظامی برای پیشروی در شرق السخنه به سمت دیرالزور وجود داشت. این یگان ها این روزها آخرین مراحل تشدید محاصره ضد عناصر داعش را در مواضع حومه حمص و حمص در مناطق باقیمانده در دست داعش تکمیل می کنند. آنها به این ترتیب سعی دارند به مناطق تحت سلطه داعش قبل از رسیدن به دیرالزور پایان داده و از عمق استراتژیک بالغ بر صد هزار کیلومترمربع در این درگیری ها استفاده کنند. به این ترتیب آنها با تلاش خود به امکانات گسترده ای دست پیدا می کنند و می تواند روند آزادسازی مناطق باقیمانده جغرافیای سوریه از دست تروریست ها و حامیان آنها را تکمیل کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: