ظریف: برای حفظ امنیت خود نیاز به چتر حمایت خارجی نداریم

کدخبر: 2110769

وزیر خارجه کشورمان در شبکه دوی سیما حضور یافت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که امروز توانست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دوره دوم وزارتش 236 رای موافق بگیرد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما حضور یافت.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن حججی گفت: ما برای حفظ امنیت خود نیاز به چتر حمایت خارجی نداریم. ما امنیت خود را از مردم خود می گیریم و برای پیشرفت نگاه به داخل داریم.

ظریف دیپلماسی اقتصادی را یکی از اولویت های مهم وزارت خارجه عنوان کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد در دولت دوازدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعالتر باشیم.

وزیر خارجه در توصیف برنامه های دستگاه سیاست خارجی در دولت دوازدهم گفت: برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی در منطقه نیاز به گسترش همکاریهای چند جانبه داریم.

وی درباره حقوق بشر بیان کرد: ما هیچگاه یک دولت مداخله گر نبوده ایم اما به عنوان یک عضو جامعه بین الملل، ارتقا حقوق بشر را یکی از مبانی سیاست خارجی خود اعلام کرده ایم.

ظریف با اشاره به تاسیس معاونت اقتصادی در وزارت خارجه گفت: طبق قانون موظف به کوچک کردن وزارت خارجه هستیم. همزمان به تمرکز اقتصادی نیاز داشتیم. به همین دلیل تصمیم بر ایجاد معاونت جدید اقتصادی گرفتیم و سه اداره کل را حذف کردیم. سفارتخانه ها و نمایندگی ها موظف به ارائه گزارش خود به معاونت سیاسی و همچنین معاونت اقتصادی هستند.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص وارد کردن گردشگر گفت: در سالهای گذشته شمار گردشگران خارجی افزایش داشته و در زمینه گردشگری سلامت نیز شاهد پیشرفت بوده ایم.

ظریف در خصوص جذب نیروی جدید در وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد: در آزمونهای استخدامی سالانه به حوزه اقتصاد توجه ویژه داریم و برای کارکنان کنونی خود آموزش‌ مداوم داریم. در حوزه اقتصاد برخی سفرا وزیر و معاون وزیر در وزارتخانه های مرتبط با اقتصاد بوده اند.

وی افزود: وزارت خارجه باید بتواند بعنوان متولی روابط خارجی کشور از توانمندی های دیگر دستگاه های دولتی و خصوصی کشور استفاده کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت دوازدهم در خصوص هماهنگی میان وزارت خارجه و دیگر نهادها در حوزه تجارت بین المللی گفت: یکی از مشکلات موانع داخلی برای جذب سرمایه است و در حوزه صادرات هم دقت زیادی می شود که همین باعث ایجاد مانع می شود.

ظریف افزود: با کمک بانک اطلاعاتی که ایجاد کرده ایم توانمندی های اقتصادی داخلی را به نمایندگی ها معرفی می کنیم.

وزیر خارجه درباره برجام گفت: چندین زمینه برای حفاظت از برجام باید پیگیری شود. برجام سندی است که بر اساس بی اعتمادی به طرفین نوشته شده است. خصوصا بی اعتمادی ما به آمریکا. جمهوری اسلامی انتخابهای متعدد دارد و این واقعیت به طرف مقابل منتقل شده است. در تدبیرهای دستورهای مقام معظم رهبری و تدبیرهای برجام، توانمندی های بازگشت به دوران قبل از برجام دیده شده است.

وی ادامه داد: زمانی می توانیم موفق شویم که نشان دهیم در حین پایبندی به توافق، آماده نشان دادن انتخابهای نامحدود هستیم. در اوج لفاظی های دولت جدید آمریکا مهم ترین قراردادهای مهم خارجی از جمله توتال و رنو بسته شده است. این نشان دهنده موفقیت جمهوری اسلامی در برجام است.

ظریف گفت: دولت قبلی آمریکا از سر لطف وارد مذاکره با ایران نشد. آنها همه راه ها از تحریم و فشارهای سیاسی و اقتصادی را امتحان کرده بودند. مردم در انتخابات 92 ثابت کردند این فشارها محکوم به شکست است. دولت جدید آمریکا باید به این واقعیت برسد سیاست های غلط به نتیجه نخواهد رسید.

وی درباره لفاظی های دولت ترامپ گفت: برجام توافقی دوجانبه نیست. برجام مورد تایید جامعه بین الملل است. اینطور نیست ایالات متحده تصمیم بگیرد از برجام خارج شود. انتخابهای ایران مسیر بازگشت از برجام را برای تمام طرفها هزینه ساز می‌کند.

وزیر خارجه ایران در خصوص مداخلات و فشارهای آمریکا علیه ایران گفت: سیاست های آمریکا بسیار مخرب بوده و برخی اوقات موقتا از این سیاست ها درس می گیرند اما دوباره باز می گردند به سیاست های خود. داعش و افراطی گری نتیجه مداخله خارجی و اشغال خارجی و سیاست های رژیم صهیونیستی است. اینها نتیجه غیرپاسخگو بودن دولتهای ایالات متحده به مردم خود است. اینها همه نتیجه سیاست های غلط آمریکا در منطقه از کودتای 28 مرداد گرفته به این سو است.

ظریف افزود: آمریکا و برخی کشورهای منطقه باید این واقعیت برسند که امنیت کالای قابل خرید نیست و امنیت را باید در درون منطقه تولید کرد. برای مقابله با سیاست های غلط آمریکا نیاز به فرهنگ و پارادیم همکاری در منطقه داریم تا به سیاست های تقابل و تخاصم پایان دهیم.

وی به پیروزی های محور مقاومت در منطقه اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی ایران موفق شده به دنیا عوامل واقعی تروریسم را معرفی کند. به یاری خدا و با پشتوانه مقاومت در برابر حرکتهای تروریستی توانسته ایم به موفقیت های خوبی برسیم. با حمایت افراطیون هیچکس نمی تواند موفقیتی برای خود کسب کند.

ظریف درباره تقویت آرمان فلسطین گفت: مهمترین عامل اتحاد جهان اسلام فلسطین است. صهیونیست ها به این نتیجه رسیده اند این عامل اتحاد را نابود کنند. ایران هراسی و شیعه هراسی که توسط صهیونیست ها و برخی همکاران منطقه ای آنها دنبال می شود برای فراموشی آرمان فلسطین است. یکی از اهداف سیاست خارجی دولت دوازدهم جلب مجدد جهان اسلام به مهمترین آرمان متحده کننده جهان اسلام یعنی فلسطین است.

وی در پایان گفت: در چهار سال آینده کشور ما با چالشهای مهمی روبروست اما فرصتهای قابل توجهی نیز داریم. کشور ما قدرت خود را از تکثر داخلی می گیرد. نیاز داریم در چهار سال آینده با هم افزایی حرکت کنیم و در خدمت منافع ملی باشیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: