مشروح مناظره «بررسی کابینه دوازدهم» در خبرگزاری فارس

فضائلی: دلیل بی‌وزیر ماندن وزارت علوم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان بود/ عطریانفر: نمی‌توانیم گمانه‌زنی کنیم توفیق دولت دوازدهم قطعی است

کدخبر: 2110708

در حالی که فضائلی معتقد است دلیل بی‌وزیر ماندن وزارت علوم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان بوده است،‌ عطریانفر می‌گوید: ما معتقدیم سر اصلاح‌طلبان در جریان چینش کابینه کلاه نرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، مناظره بررسی کابینه دوازدهم با حضور مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی و محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران عصر امروز (یکشنبه) در استودیوی خبرگزاری فارس برگزار شد.

این نشست که به موضوع روند رأی اعتماد به کابینه دوم حسن روحانی و رویکردهای سیاسی، اقتصادی کابینه می پردازد، به صورت زنده از طریق سایت و کانال خبرگزاری فارس پخش شد.

در ابتدای این نشست فضائلی در ارزیابی خود از کابینه جدید روحانی، اظهار داشت: ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و انتظار این است در همه عرصه ها به یک رشد 40 ساله ای رسیده باشیم، یکی از مسائلی که می تواند نشانه این رشد و بلوغ باشد نوع مواجهه ما با پدیده های مهم سیاسی ازجمله تشکیل دولت دوازدهم است.

*نگاه ما به دولت ها باید بر اساس منافع کشور و منافع نظام باشد

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ممکن است برخی در یک نگاه کوته بینانه و با نگرش سطحی از اینکه دولتی به عنوان رقیب سیاسی آن ها موفق نباشد، خوشحال شوند درحالی که باید طرز نگاه ما به دولت ها بر اساس منافع کشور و منافع نظام باشد. چراکه قبل از اینکه هر دولتی به یک جریان سیاسی وابسته باشد دولت جمهوری اسلامی است.

وی بابیان اینکه حتماً وضعیت و عملکرد دولت های قبلی در عملکرد دولت بعدی مؤثر است، افزود: ما اگر منافع سیاسی و جناحی خود را در طول منافع نظام تعریف کنیم حتماً باید برای موفقیت این دولت دعا کنیم تا وعده های آن ها محقق شود.

فضائلی در ادامه اظهار داشت: حتماً وضعیت و عملکرد دولت قبل در اقدامات و عملکرد دولت بعدی مؤثر است و اینکه دولت در چه شرایطی کار را تحویل گرفته بسیار مهم است هرچند چند نکته در این زمینه وجود دارد.

* وقتی خاتمی دولت را از مرحوم هاشمی تحویل گرفت نقدهای جدی درباره عملکرد آن دولت وجود داشت

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هیچ کدام از دولت ها که مابعد از انقلاب داشته ایم در فضای رقابتی نمی گویند که ما دولت را در شرایط خوبی تحویل گرفتیم، افزود: معمولاً مبنای هر دولت این است که جریان قبلی نتوانسته کشور را خوب اداره کند، همان طور که وقتی آقای خاتمی دولت را از مرحوم هاشمی تحویل گرفت نقدهای جدی درباره عملکرد آن دولت وجود داشت.

وی تأکید کرد: ما باید دولت ها را مبتنی بر وعده هایی که داده اند ارزیابی کنیم، آقای روحانی دولتی را تحویل گرفته و بر اساس آن وعده هایی را به مردم داده است اما اینکه مجدد برخی مباحث به دولت قبل ارجاع داده شود بخصوص در دولت دوازدهم این امر قابل تأیید نیست.

* دولت یازدهم چندان توفیق اقتصادی نداشت

فضائلی با تأکید مجدد بر اینکه باید معنای ارزیابی تحقق وعده ها باشد، تصریح کرد: دولت یازدهم چندان توفیق اقتصادی نداشت و ما امیدواریم دولت دوازدهم از تجارب خود استفاده کرده و اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد دولت اول و دوم خاتمی، اظهار داشت: دولت اول آقای خاتمی ازلحاظ اقتصادی عملکرد ضعیفی داشت چراکه درگیر مسائل سیاسی بود و آن زمان به تعبیر مرحوم هاشمی هرروز یک بمب در روزنامه ها منفجر می شد که البته برخی از آن ها را نیز آقای عطریانفر اداره می کرد، هرچند آن زمان دولت اصلاحات طرف آقای هاشمی بود.

وی یادآور شد: آقای خاتمی باتجربه ای که از دولت اول خود و پس از درگیری های سیاسی به دست آورده بود دولت دومش را به فضای اقتصادی برد و ما شاهد اتفاقات مثبت اقتصادی در آن دوره بودیم؛ لذا اگر همین رفتار در دولت آقای روحانی وجود داشته باشد کشور معطل نخواهد ماند.

فضائلی با اشاره به موضوع برجام خاطرنشان کرد: علی رغم ضرورتی که برجام برای کشور داشت اما ما نباید کشور را سه سال معطل برجام نگه می داشتیم؛ بنابراین امیدواریم این تجربه در دولت دوازدهم بکار گرفته و به موضوع اقتصاد توجه شود.

*سرمایه گذاری خارجی باید بیاید اما نه با معطل گذاشتن کشور

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان امروز روحانی در دفاع از وزرای خود سرمایه گذاری خارجی و فناوری را امری لازم برای کشور برشمرد و گفت: سرمایه گذاری خارجی باید بیاید اما نباید با معطل گذاشتن کشور فرصت ها را از بین ببریم.

وی درباره برخی رفتارهای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و ثبت نام به عنوان مخالف و سخنرانی به عنوان موافق اظهار داشت: این مسئله جدید نیست و قبلاً هم سابقه داشته است و بخشی از این امر ناشی از مشکلات آیین نامه ای و بخشی نیز ناشی از مشکلات رفتاری نمایندگان است.

فضائلی بابیان اینکه نقش لابی در رأی آوردن برخی وزرا حتماً مؤثر بوده است درعین حال تصریح کرد: مجموعه ای از عوامل در رأی مجلس دهم و 16 وزیری که رأی اعتماد گرفتند مؤثر بوده و لازم است نقش این لابی، کار کارشناسی و دفاع از برنامه و عملکرد به صورت جداگانه بررسی شود.

فضائلی در ادامه و در پاسخ به اظهارنظر عطریانفر در این مورد که جریانات سیاسی می توانند باهم به گفت وگو بپردازند، اظهار داشت: از این فرصت باید استفاده کرد که دو جریان به هم نزدیک تر شوند و به صورت کلی با این اظهارات آقای عطریانفر موافقم چون این گفت وگوها را برای کشور مفید می دانم که جریان های سیاسی گفت وگوهای مفید و سازنده ای را داشته باشند و به نقاطی برسند که ماحصل آن فضای خوبی برای رقابت های سیاسی ایجاد کند.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه با این عنوان که چرا علیرغم اینکه آقای عطریانفر تأکید بر گفت وگوهای سیاسی بین جریان ها دارند، جریانی در سال 88 بدون در نظر گرفتن منافع ملی دست به اعتراضات غیرمعقول و آشوب های خیابانی زد، اظهار داشت: اتفاقات مشابه سال 88 که هزینه ها و خسارات زیادی به کشور از باب یک بدفهمی از شرایط توسط یک جریان سیاسی بر کشور تحمیل شد و این جریان تصور کرد از آن طریق و با به هم زدن بازی به قدرت می رسد و شرایط برمی گردد، عقلای این جریان اکنون متوجه شدند که رفتارشان پرهزینه بوده و اکنون می پذیرند که کار عقلانی نبود.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: البته هستند کسانی که به رغم اینکه می دانند اشتباه کرده اند ولی حاضر به این نیستند که به اشتباه خود اذعان کنند و اگر می پذیرفتند اکنون فضای سیاسی کشور بهتر از این بود.

فضائلی با تأکید بر اینکه نیروهای اصلاح طلبی که علاقه مند به کشور و نظام هستند می توانند با نیروهای اصولگرا گفت وگو کنند، تصریح کرد: من معتقدم با این طرف و آن طرف ایستادن و با خط کشی ها چیزی به دست نمی آوریم.

وی در پاسخ به این بخش از اظهارات عطریانفر که گفته بود روحانی یک شخصیت اصولگرا است، خاطرنشان کرد: این با بخشی از ادعاهای جریان اصلاحات سازگاری ندارد جریان اصلاحات مدعی است که جریان اصولگرا با توجه به نتایج دو انتخابات گذشته با اقبال روبه رو نیست و شکست خورده است. اگر آقای عطریانفر و جریان اصلاحات بپذیرد که روحانی اصولگراست اینجا یک تناقض به وجود می آید.

فضائلی درعین حال با تأکید بر اینکه روحانی را با بخش هایی متعددی از شاخص های اصولگرایی منطبق نمی دانم، خاطرنشان کرد: روحانی امروز با روحانی دهه 60 و بخش هایی از دهه 70 متفاوت است و شاید برای توصیف شرایط ایشان بتوان به مرحوم هاشمی رفسنجانی اشاره کرد، هاشمی پایه گذار خاستگاهی است که اکنون آقای روحانی در آن قرار دارد و امروز کسی آقای هاشمی را اصولگرا نمی داند هرچند شاید عده ای بگویند آقای هاشمی از اول اصولگرا بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: امروز روحانی را چه به اعتبار ارزش های اصولگرایی و چه به اعتبار ساختار اصولگرایی اصولگرا نمی دانم چون ایشان فاصله های قابل توجهی با معیارهای اصولگرایی دارند.

*اصلاحات دنبال سهم خواهی از روحانی بوده و هست

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بابیان اینکه نکته دیگر مسئله سهم خواهی از آقای روحانی است تصریح کرد: اصلاحات دنبال سهم خواهی از روحانی بوده و هست و هم اخبار پشت صحنه و هم مصاحبه های شخصیت های اصلاح طلب این مسئله را تأیید می کنند.

وی با اشاره به عدم معرفی وزیر علوم توسط روحانی برای رأی اعتماد از مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دلایل بی وزیر بودن وزارت علوم به عنوان یکی از مهم ترین وزارتخانه های کشور این است که اصلاحات همواره دنبال این بوده که این وزارتخانه را در اختیار خود داشته باشد و اکثریت قریب به اتفاق وزرای بعد از انقلاب اصلاح طلب بوده اند و حتی این مسئله در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی نیز وجود داشت. هر زمان که وزیر علوم دولت اصلاح طلب بوده مشکلاتی در دانشگاه ها ازنظر سیاسی به وجود آمده و الان هم نیز عده ای همان وضعیت را دنبال می کنند.

فضائلی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به عدم رأی آوری حبیب الله بیطرف در جریان رأی اعتماد مجلس اظهار داشت: به نظر من هم روحانی نتوانست دفاع خوبی از بیطرف کند و هم بیطرف ارائه خوب و موفقی به مجلس نداشت.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به بخشی از اظهارات عطریانفر مبنی بر تعامل روحانی و رهبر انقلاب در مورد انتخاب برخی از وزرای کابینه تصریح کرد: اینکه آقای عطریانفر می گویند وزارت خارجه اطلاعات و دفاع با هماهنگی رهبر انقلاب انجام شده باید بگویم این هماهنگی نسبی است و کسی نمی تواند بگوید وزرای خارجه اطلاعات و دفاع قبلی یا فعلی منصوب رهبری هستند و در تعاملی توافق صورت می گیرد و وزیری که معرفی می شود وزیر رئیس جمهور است.

* روحانی و اصلاحات باید پاسخگوی عملکرد دولت دوازدهم باشند

وی همچنین با اشاره به بخش دیگری از اظهارات عطریانفر پیرامون نقش جهانگیری در دولت روحانی تصریح کرد: در فرآیندی که کابینه برای تعیین شدن طی می کرد به شرایطی رسید که جهانگیری می خواست از روحانی جدا شود ولی این اتفاق نیفتاد و نظر جهانگیری تغییر کرد فرد دیگری غیر از آقای کرباسیان مدنظر روحانی بود که آن فرد مورد اعتراض جهانگیری قرارگرفته بود ولی درنهایت با انتخاب آقای کرباسیان آقای جهانگیری در دولت دوازدهم باقی ماند.

فضائلی تأکید کرد: هم روحانی و هم اصلاحات باید پاسخگوی موفقیت و یا خدایی ناکرده عدم موفقیت دولت دوازدهم باشند.

کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا کابینه دوازدهم کارآمدتر از کابینه سابق خواهد بود، گفت: باید ابراز امیدواری کنیم که به دلایلی همچون تجربه ارزشمند 4 ساله و به به کارگیری آن و اینکه به نظر می آید این دولت نباید حاشیه ساز باشد و معطوف به کار باشد و با توجه به اینکه فضای کشور را خوب می بینم و امیدوارم طوری باشد که نتیجه خوبی حاصل شود.

فضائلی در پاسخ به این بخش اظهارات عطریانفر که گفته بود اصولگرایان از احمدی نژاد دفاع کردن و احمدی نژاد گزینه اصولگرایان بود، تصریح کرد: اصولگرایان در دور اول از احمدی نژاد دفاع نکردند و در دور دوم هم همه چهره های شاخص پشت آقای احمدی نژاد نبودند. در نشستی که جریان اصولگرایی نامزد خود را مشخص کرد ولی آقای احمدی نژاد به آن جلسه نیامد.

وی همچنین بابیان اینکه در برخی اظهارنظرها توسط برخی از وزرای پیشنهادی این عنوان شد که اشتغال وظیفه وزارتخانه من نیست، خاطرنشان کرد: تا زمانی که این نگاه در دولت درست نشود نمی توان امیدی برای بهبود داشت.

* همه وزرای دولت باید یکی از وظایف خود را ایجاد اشتغال بدانند

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه همه وزرای دولت باید یکی از وظایف خود را ایجاد اشتغال بدانند، گفت: اینکه کسی خود را موظف در این زمینه نداند خطاست و باید آن را اصلاح کند.

فضائلی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر سه مؤلفه معیشت و اقتصاد، تعامل با همه جهان و صلابت در برابر سلطه طلبان که اخیراً مطرح کردند خاطرنشان کرد: اگر به این سه مؤلفه توجه شود شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود و دولت باید نشان دهد که به معیشت، تعامل با جهان و اقتصاد اهمیت می دهد. اینکه فقط به چند کشور محدود شویم تعامل با جهان نیست و متأسفانه امروز شاهد هستیم در وزارتخانه ای چون نفت تعامل با جهان نیست و جهت گیری سوم نیز که صلابت در برابر سلطه طلبان است باید توسط دولت دوازدهم مدنظر قرار گیرد.

عطریانفر: سر اصلاح طلبان در جریان کابینه کلاه نرفته/ «بیطرف» هیچ علاقه ای به عضویت در کابینه نداشت

به گزارش فارس، در ادامه این نشست عطریانفر طی سخنانی اظهار داشت: دولت ها دارای اهداف بلندمدت و کوتاه مدت هستند که هرکدام آثار و تبعات خود را دارند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: مدیریت اجرایی حکم می کند ما در مقام تعمیم منافع بلندمدت دولت ها حتماً باید پیوندی تمام عیار بین آنچه دولت فعلی عمل می کند با دولت های پیشین و آتی قائل باشیم.

عطریانفر معتقد است که دولت ها در مقام تأمین منافع پایدار و بلندمدت خود حتماً باید در راستا و همسو با آهنگ عمومی نظام که برگرفته از تاریخ چند ده ساله آن است در تاکتیک ها و عملیات اجرایی کوتاه مدت خود روش و سرعت مختص به خود را دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: در کشورهای دیگر هم که رقابت ها نوعی رقابت حزبی و گروهی است احزاب رقیب یک افق بلندمدت تر را تعقیب می کنند و همسویی دارند؛ چون در مقام تعقیب هدف اصلی منافع مردم است و آن ها در این جهت حرکت می کنند چون مردم یک مجموعه ثابت و پایدار هستند؛ بنابراین در مقام گفتار نیز همان چیزی را می گویند که دولت پیشین و رقیبشان می گفت.

وی توضیح داد: اگر مقایسه کنیم می بینیم که شعارها چه در دولت احمدی نژاد، خاتمی، هاشمی و روحانی همگی در قالب شعار قابل دفاع هستند؛ اما مردم در پایان هر دولت بررسی می کنند که بین آنچه گفته و عمل شده چه فواصلی وجود دارد.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به این پرسش که شما یکی از مدافع سرسخت کابینه دوازدهم بوده اید و تأکید داشته اید که کابینه دوازدهم با وعده های رئیس دولت سنخیت دارد؛ بنابراین یکی از مشکلات جدی مردم موضوع اقتصاد است و برخی ها معتقدند که این تغییر با شعارهایی که داده شد هماهنگ نیست؛ به نظر شما آیا وعده های جدید آقای روحانی و منابع اقتصادی مردم تحقق می یابد یا خیر گفت: آرزو می کنیم که تأمین شود.

*نمی توانیم گمانه زنی کنیم که توفیق در دولت دوازدهم قطعی است

عطریانفر خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم نیت خوانی و گمانه زنی کنیم که توفیق در دولت دوازدهم قطعی است چراکه این را بازی کردن با افکار عمومی می دانیم. ما باید در مقام پاسخ دادن سؤال بررسی کنیم که در چه نقطه ای قرار داریم.

به باور وی پدیده معضلات اقتصادی محصول یک حرکت فردی نیست که بتوان به صورت فردی به آن پاسخ داد. بلکه بخش بزرگی از معضلات ما در حوزه اقتصادی ناشی از مشکلاتی است که در طول این چند ده سال داشته ایم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: من نمی خواهم به زمان جنگ بپردازم چراکه آقای هاشمی رفسنجانی گام های مؤثری برای بازسازی اقتصاد ملی ما برداشت و علی رغم همه نقدها جمع بندی قابل دفاعی داشت و ما در جناح های سیاسی بر روی اینکه نکته تأکید کردیم.

وی می گوید که حواشی ما (ایران) در روابط سیاسی و اقتصادی خود با دنیای معاصر سبب ایجاد تحریم ها شد و تحریم ها نیز آسیب جدی به کشور زد و این چیزی نیست که یک شبه بتوان آن را حل کرد.

عطریانفر بابیان اینکه دولت احمدی نژاد دولت موفقی در تأمین مقاصد اقتصادی ملت نبود، گفت: دولت احمدی نژاد تعبیری از عدالت به مفهوم عدالت توزیعی مطرح و بر روی آن تأکید کرد، اما از سویی دیگر ما درآمد هنگفت ارزی و بزرگی از طریق نفت در هشت سال دولت داری ایشان در اختیار داشتیم اما بخش سنگینی از این منابع در حوزه زیرساختی تأمین نشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بر این باور است که عدم تأمین درآمدهای عظیم ارزی و نفتی هشت سال دولت احمدی نژاد در بخش زیرساختی دارای آثار و تبعاتی بوده و خواهد بود که در دولت های بعدی برجایی گذاشته و می گذارد.

* اکنون هم بعد از داستان برجام اعتماد به صورت عرفی شکل نگرفته است

وی به برجام (سند توافق ایران با 1+5) اشاره و تصریح کرد: اکنون هم بعد از داستان برجام اعتماد به صورت عرفی شکل نگرفته است و ما امکان جذب سرمایه های خارجی و رونق اقتصادی در عرصه ملی و فراملی احساس نمی کنیم و این تبعات شرایط گذشته است.

عطریانفر بابیان اینکه منطق حرکت دولت حکم می کند که در توزیع اقتصاد نیروهای کارآمد را به کار بگیرد اظهار کرد: با به کارگیری نیروهای کارآمد می توان به بخشی از مشکلات فائق آمد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تفاوت چندانی بین تیم اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم قائل نیست و تأکید دارد که اگر درگذشته تیم دولت آقای روحانی گام های مورد انتظار را برنداشته است باز همان تیم بازسازی شده اما یک امید وجود دارد و آن اینکه وزرای اقتصادی ما واجد دو هویت هستند.

وی هویت شخصی و تخصصی و هویت جمعی و کابینه ای را دو هویت از وزرای اقتصادی عنوان و تصریح کرد: باور من این است مسئولیت نقش آفرینی و تأثیر عضویت کابینه مهم تر از وزارتخانه است. به این معنا که اگر بتوانیم یک هماهنگی قابل قبولی را رقم بزنیم آن هماهنگی عمومی با تأکید بر هویت جمعی در کابینه می تواند حتی بر بخشی از زخم ها قائل آید و مشکلات را رفع کند.

عطریانفر ابراز امیدواری کرد: اگر شرایط سیاسی ما به گونه ای رقم بخورد که اعتمادها هم درون جامعه سیاسی و هم در ارتباط بین مناسبات ایران و دیگر کشورها صورت بپذیرد می توان رونقی که مورد انتظار است را حاصل کرد.

عطریانفر در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برخی از اصلاح طلبان برخلاف شما که مدافع کابینه هستید، انتقاداتی را نسبت به کابینه مطرح می کنند، بنابراین به نظر شما سر اصلاح طلبان در جریان کابینه بی کلاه مانده است یا خیر، گفت: خیر. سر اصلاح طلبان کلاه نرفته است.

وی افزود: وقتی سخنی را مطرح می کنیم مهم این است که بررسی شود گوینده این سخن کیست و نسبت وی چه عرصه های را به خود اختصاص می دهد. یک تصور کلی وجود دارد که آن گفتمان غالب در حوزه اصولگرایی و اصلاح طلبی را چه کسی نمایندگی می کند و چه کسی آن سخن و پیام را به صورت جامع الاطراف مطرح می کند؛ بنابراین برخی ها نقدهایی را مطرح می کنند که صداهای تک صدایی است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که یعنی صحبت های آقایان منتجب نیا، صوفی، لاری و حتی جهانگیری در زمره تک صدایی است، گفت: حتماً؛ وقتی صحبت از اصلاح طلبان می کنیم باید بدانیم که اصلاح طلبان امروز یک شورای عالی به محوریت آقای خاتمی دارند که جمع بندی ها در آن صورت می گیرد و این رضایت عمومی به مفهوم اینکه حداکثر توقعشان پاسخ داده شده، نیست بلکه یک رضایت نسبی محسوب می شود و همین رضایت کفایت می کند.

عطریانفر ادامه داد: ممکن است بنده که در شورای عالی سیاست گذاری عضویت دارم به دلیل مطالبات حداکثری خودم قانع نباشم اما دیگری ممکن است قانع باشد و فکر کند قناعت زیادی حاصل شده اما به صورت متوسط و میانگین آن چیزی که توسط دولت تعریف شده رضایت عمومی اصلاح طلبان و گفتمان اعتدال را پاسخ داده است و اگر غیر این بود حتماً صدای بزرگان اصلاح طلب درمی آمد.

وی معتقد است که در انتخابات 92 و 96 یک اتفاق بی نظیر صورت گرفته که در سلسله توالی دست به دست شدن دولت ها در گذشته رخ نداده است چراکه آقای دکتر حسن روحانی یک شخصیت اصولگرا بود و زیرساخت های فکری، عملکرد و نشاط سیاسی وی نیز یک تصویر کاملاً اصول گرایانه را به نمایش می گذاشت و این جزو حوادث زیبای تاریخی عرصه سیاست ما محسوب می شود که اصلاحات آن گفتمان و عملکرد را تائید و پشتیبانی می کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بابیان اینکه 92 تصویری از سال 60 است، خاطرنشان کرد: در سال 60 حوادثی در قضیه دست به دست شدن دولت ها صورت داشت که دارای بخش خونینی هم بود اما مجموعه دلسوزان نظام در یک نقطه به توافق جدی رسیدند و سال 60 با دولتی که بعدها دچار اختلافاتی نیز شد، آغاز و آن ترکیبی از مجموعه دیدگاه های چپ و راست بود.

عطریانفر با تأکید بر اینکه پیام من به دوستان اصولگرای معقول این است که آیا می توانید این گسستی که رخ داده مجدداً به یک نقطه الفت برگردانید، اظهار داشت: برگردان این گسست به نقطه الفت منافع بیشتر مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی می گوید که گفتمان اصلاحات دنبال سهم خواهی از دولت روحانی نبوده و نیست و کسانی هم که چنین مسائلی را مطرح می کنند شاید نظریه های فرعی آنان باشد و یا به دنبال هدف دیگری هستند؛ اما نهاد مرکزی و ذاتی اصلاح طلبان یعنی شورای عالی سیاست گذاری به خوبی می داند یک رئیس جمهور نمی تواند کابینه را مطابق باسلیقه من اصلاح طلب یا حتی خودش که مسئولیت دارد، تدارک ببیند.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بر این باور است که مجموعه ای از محدودیت ها و معذوریت ها در رأی گرفتن یک کابینه از مجلس، دخیل هستند.

عطریانفر در پاسخ به این پرسش مجری که ارزیابی شما از عدم رأی اعتماد آقای بیطرف چیست، چراکه ایشان از گزینه اصلی اصلاح طلبان برای وزارت نیرو بود، گفت: من مشروح مذاکرات امروز مجلس را نشنیدم اما می توانم کمی پیش بینی کنم که اولاً شخص آقای بیطرف هیچ علاقه مند به عضویت در کابینه نبود و تمایلی هم نداشت و به دلیل شرایط جسمی به سختی وی را قانع کردند.

وی در همین زمینه توضیح داد: من عدم رأی کافی به آقای بیطرف را بیش از آنکه ناشی از یک رقابت فکری بین دو جریان سیاسی در مجلس قلمداد می کنم ناشی از این می دانم که آقای بیطرف نتوانسته اعتماد کافی نمایندگان را در گفت وگوهای رودررو تأمین کند.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: نمایندگان مجلس که به تعبیر امام باید از عصاره فضائل ملت باشند وقتی می خواهند رأی خود را در سند بیاورند و وزیری را تعیین کنند قطعاً عوامل مختلفی در صدور رأی آن ها تأثیر خواهد گذاشت.

عطریانفر تأکید کرد: اگر آقای بیطرف یک نشاط جدی و مناسب تری در ارائه خود به نمایندگان مجلس نشان می داد هیچ دلیلی برای رأی اعتماد وی در مجلس وجود نداشت. احتمال داده می شد شاید برخی ها نتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند اما هیچ گاه پیش بینی نمی شد که آقای بیطرف رأی نیاورد.

وی بررسی اصولگرایی و اصلاح طلبی را در دو نگاه تاریخی و سیاسی دسته بندی و تصریح کرد: نگاه تاریخی و سیاسی به جریان ها متفاوت است. یکی از عزیزان اصولگرا اخیراً صحبت از افراط کرده بود و ما در آن گفت وگو به یک تفاهم رسیدیم؛ و ما در آن گفت وگو به تفاهمی رسیدیم که جریان اصلاحات به لحاظ تاریخی تندروی داشته و از منظر سیاست تندرو نیست و درست معکوس آن بر سر اصولگرایان رفته است.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اضافه کرد: اصولگرایان به لحاظ تاریخی تندرو نبودند اما به لحاظ سیاسی امروز با تندروی هایی مواجه بوده که نماد آن نیز آقای احمدی نژاد است.

عطریانفر می گوید که وقتی ما از آقای روحانی صحبت می کنیم منظورمان روحانی درگذر تاریخ است.

وی در پاسخ به این صحبت فضائلی مبنی بر اینکه احمدی نژاد را نه اصولگرایان اصولگرا می داند و نه خودش، خود را اصولگرا، گفت: بله شخصی می تواند از این ظرفیت استفاده کند. رأی بگیرد و بگوید من از شما نیستم و احمدی نژاد از این جنس است و همه شخصیت های بزرگ اصولگرا احمدی نژاد را درگذشته حمایت کردند؛ بنابراین دریافت مردم و جامعه این است که احمدی نژاد برانگیخته شده از جریان اصولگرایی است

ادامه دارد...

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: