بخش اول تاریخ شفاهی کاخ گلستان جمع‌آوری شد

کدخبر: 2110658

با آغاز تهیه‌ تاریخ شفاهی کاخ گلستان تا امروز اطلاعات و خاطرات چهار نفر از قدیمی‌های این کاخ جهانی جمع‌اوری شده و حتی در فراخوانی از همه‌ مردم خواسته شده تا اگر کسی اطلاعاتی از گذشته‌ کاخ گلستان دارد، آن را با این مجموعه‌ جهانی به اشتراک بگذارد.

به گزارش ایسنا، حدود چهار سال قبل، علیرضا قهاری، رییس هیأت مدیره‌ انجمن مفاخر معماری ایران از آغاز تهیه‌ «تاریخ شفاهی» کاخ گلستان خبر داد، پروژه‌ای که در آن از اطلاعات کسانی که در مرمت و نگهداری بنای با ارزش کاخ گلستان از دهه‌ی ۴۰ تا کنون نقش داشته‌اند،‌ و قرار شد از این اطلاعات استفاده کنند، تا این نقطه حرف از حضور این انجمن نیز بود و حتی قرار بود تا سه سال بعد این پروژه به نقطه پایان برسد، اما چند سال بعد دفتر پژوهش‌های کاخ گلستان خبر از اغاز این کار داد.

تا امروز نیز با جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی کاخ گلستان از تعداد انگشت شماری از افرادی که در طول سال‌های مختلف در این کاخ تاریخی و ارزشمند فعالیت کرده‌اند، اطلاعات جمع‌آوری شده است.

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با بیان این‌که اطلاعات جمع‌آوری شده از افراد تا امروز در ۳۱ مرداد، با حضور پژوهشگران در موزه مردم‌شناسی ثبت و رونمایی می‌شود، می‌گوید: دفتر پژوهش کاخ گلستان تلاش می‌کند تا با فراهم کردن فضای مطالعاتی و پژوهشی در این مجموعه تاریخی به پژوهشگران در تولید محتوا کمک کند.

او با بیان این‌که مرکز تاریخ شفاهی کاخ برای جمع‌آوری و ثبت مجموعه‌ای از اطلاعات منسجم و زنده از تاریخ چند دهه اخیر کاخ گلستان فعالیت خود را در بهمن سال ۹۴ در دفتر پژوهش آغاز کرده است، می‌افزاید: در حقیقت تاریخ شفاهی روشی از ثبت و مستندسازی رویدادهای تاریخی است که از طریق مصاحبه کردن با شخص راوی انجام می‌شود. این پروژه بر تجربه شخصی افراد استوار است، تجربه‌هایی که در گذر زمان امکان ثبت آنها وجود نداشته است.

پروژه‌ی تاریخ شفاهی کاخ گلستان ادامه‌دار است

همایون خداداد، مسئول دفتر پژوهش کاخ گلستان نیز در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: قرار است تاریخ شفاهی کاخ گلستان با نام خود کاخ گلستان ثبت شود، تا امکان کپی‌برداری از این پروژه وجود نداشته باشد، در این راستا دفتر پژوهش مرکز تاریخ شفاهی کاخ گلستان در این محوطه‌ی جهانی فعالیت کند.

او با بیان این‌که در حال حاضر قرار است ایده، چشم‌انداز، روند و پروسه‌ی این پروژه در مراسم رونمائی مطرح شود، ادامه می‌دهد: تا امروز چهار نفر از راویان تاریخ شفاهی کاخ گلستان، با حضور ۱۷ جلسه مصاحبه، گفتار نویسی و پرونده‌سازی اطلاعات خود را به طور کامل منتقل کرده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که یک فهرست ازهمه‌ی کسانی که می‌توانند در این پروژه به دفتر پژوهش‌های کاخ گلستان کمک کنند، اضافه می‌کند: در لیستی شامل ۶۰ نفر از افراد در حوزه‌های مختلفِ معماری، موزه‌داری و افرادی که در این پروسه تاثیر گذار بوده‌اند، در یک تقسیم‌بندی A,B,C قرار است با ان‌ها مصاحبه‌هایی انجام شود و اتفاقات رخ داده در طول سال‌های گذشته مکتوب شوند.

مسئول دفتر پژوهش کاخ گلستان با اشاره به این‌که در مکتوب‌ها و اسناد متعلق به دوره‌های پهلوی دوم، جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی تقریبا هیچ سند و اطلاعاتی در دست نیست، بیان می‌کند: در این شرایط، با هدف تکمیل اطلاعات به دنبال راویان و افرادی هستیم که بتوانیم به اطلاعات ان‌ها استناد کرده و آن‌ها را مکتوب کنیم.

خداداد در ادامه با اشاره به فراخوانی عمومی خطاب به مردم در روز ۳۱ خرداد که بر مبنای آن خواسته بودند در صورتی که اطلاعاتی درباره‌ی کاخ گلستان دارند، اعلام کنند، نیز اظهار می‌کند: تا امروز دو معمار به این دفتر مراجعه کرده و اطلاعاتی را داده‌اند که بعد از استعلام درباره‌ی حضورشان در گذشته در کاخ، نام ان‌ها نیز در لیست مصاحبه قرار گرفت.

او با بیان این‌که این پروژه تا زمان تکمیل اطلاعات از همه‌ی افراد قرار گرفته در لیست تاریخ شفاهی کاخ گلستان ادامه‌دار خواهد بود، تاکید می‌کند: لیست تهیه شده بر اساس اولویت‌بندی سن افراد جلو می‌رود. در واقع اولویت با افرادی است که سن بالاتری دارند و باید نخست سراغ آن‌ها برویم. این پروژه معطوف به زمان است.

به گزارش ایسنا، ۳۱ خرداد، مسعود نصرتی، رئیس مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان، اعلام کرد؛ « از همه‌ افرادی که از نزدیک شاهد تحولات پنج دهه اخیر این مجموعه فرهنگی و تاریخی بودند، دعوت می‌شود تا با بازگویی خاطرات خود، ما را در ثبت و جمع آوری تاریخ شفاهی کاخ گلستان کمک کنند، همچنین از کسانی‌که اسناد، تصاویر و دست نوشته‌های مرتبط با این موضوع را دارند، تقاضا می‌شود تا نسخه‌ای از آن را در اختیار دفتر پژوهش کاخ قرار دهند.»

کاخ گلستان در گذر تاریخ

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: