حجت‌الاسلام علی اکبری عنوان کرد

باید جلوه اجتماعی روحانیت و مسجد را تقویت کنیم

کدخبر: 2110650

رئیس رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه رویکرد اجتماعی در مسجد یک رویکرد احیاکننده است، گفت: ما در این بخش دچار کمبودهای جدی هستیم. امروز روزی است که باید جلوه اجتماعی روحانیت و مسجد را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در پانزدهمین دوره اجلاس روز جهانی مسجد که با حضور خانواده شهید حججی، علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما، سردار سلیمانی و ائمه جماعات استان تهران در سالن الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ان شاءالله امسال حج ابراهیمی و با صلابت و با شکوه برگزار شود، افزود: امیدواریم به فضل الهی در آینده ای نزدیک بیت عتیق از اسارت خارج شود و ان شاءالله روزی شاهد باشیم این مراسم عظیم و بزرگ و حیات بخش بدون هیچ گونه موانع پلیدی برگزار شود.

وی با گرامیداشت یاد حجاج شیعی در سال 66 و سال 94 گفت: جلسه امسال ما در روز جهانی مسجد در فضایی برگزار می شود که بحمدلله جامعه ما معطر به عطر شهدای مدافع حرم است. مخصوصاً با شهادت جانباز آزاده و جوان رشید سرافراز شهید حججی حال و هوای دیگری پیدا کرده است. این عزیز ما عمق شهادتش در دل جوانان، مساجد، خانواده ها و به خصوص بین جوانان نفوذ یافت.

حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه نقش سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی در صیانت از هویت ملی و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است، گفت: تشکیل «قرارگاه مسجد» توسط ریاست سازمان صدا و سیما کار بسیار ارزنده ای است؛ امیدواریم در عرصه فرهنگ سازی برای امر مساجد، از ظرفیت رسانه ملی بیش از گذشته استفاده کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برخی مفاد دیدار سال گذشته ائمه جماعات با رهبر معظم انقلاب گفت: ما سال گذشته محضر رهبر معظم انقلاب رسیدیم که فضایی مملو از محبت و احساس و بصیرت بود. در این دیدار رهبر انقلاب نگاه ژرف، عمیق و جامع نسبت به مسجد داشت. ما یک بار دیگر اصل مسجد را از زبان ایشان شنیدیم. استفاده از ظرفیت های متنوع و کارکردهای فراوان با محوریت نماز گل واژه های بحث معظم له بود. نگاه ما به آن جلسه غیر از عواطف و احساسات و مبادلات ولایی و محبتی، در حقیقت دریافت نقشه راه عمران و آبادی مساجد بود. از این جهت آن دیدار برای ما یک جلسه ای تاریخی محسوب می شود.

علی اکبری افزود: حاصل این رهنمودها ترسیم منظومه ای شگرف بود که نقشه راه ما برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی مسحوب می شود و خیلی جامع وکاملاً به روز و قابل استفاده بود. از آن جلسه ما کلیدهای اصلی را دریافت کردیم.

وی در این باره گفت: رهبر معظم انقلاب اولاً جایگاه رفیع امام جماعت را تبیین کرد. مبنای این سخن این است که جامعه علمای دینی و روحانیت عظیم الشأن ما دوباره باید مسأله امام جماعت را از نو مطالعه کند و بازشناسی کند. جایگاهی که در بین شئون مربوط به روحانیت جزو رفیع ترین و عالی ترین جایگاه ها محسوب می شود که ای مقام، نزدیک ترین جایگاه به مردم و مهم ترین جایگاه برای ایفای نقش رهبریِ افکار و دلهاست.

علی اکبری با نقش اجتماع بر محور ذکر و یاد خدا را از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره کارکرد مساجد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته از زبان رهبر معظم انقلاب نماز، کیفیت نماز، ظاهر و باطن نماز را شنیدیم و گویا برایمان یادآوری شد که باید خودمان اولین گروهی باشیم که به نمازهای مان رسیدگی می کنیم. بحمدلله شما ائمه جماعات بهره مند هستید و ان شاءالله خداوند این امر را روزی ما نیز بکند.

وی افزود: مطلب بعد اینکه رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند، این بود که باید تحت هر شرایطی نماز جماعت محور باشد و همه چیز بر مدار نماز شکل بگیرد. نباید برنامه های متنوع دیگر بر نماز سایه بیاندازد. این گاهی ممکن است گاهی مورد غفلت قرار بگیرد که رهبری به زیبایی به ما تذکر دادند.

علی اکبری ایجاد جایگاه خاص در مسجد برای جوانان را از جمله منویات رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته ائمه جماعات بر شمرد و افزود: موضوع جوانان مسأله دیروز، امروز و فردای ماست و محل اصلیِ مناقشه بین ما و کفر و استکبار جهانی، جوانان هستند. اینجا جایی است که نمی توان کوتاه آمد و مساجد ما باید بیش از گذشته با تدبیر روحانیت زمینه ای مناسب را برای جذب دل های جوانان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد اجتماعی در مسجد یک رویکرد احیاکننده است، گفت: ما در این بخش دچار کمبودهای جدی هستیم. امروز روزی است که باید جلوه اجتماعی روحانیت و مسجد را تقویت کنیم. خدمت رسانی به مردم، محبت به آنان، گره گشایی از مردم جزو برنامه های اصلی ما باید قرار گیرد. مسجد باید نقطه امن، آغوش رحمت الهی و محل فریادرسی به کسانی باشند که به این مکان مقدس پناهنده می شوند.

رئیس رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه کارکرد مسجد به عنوان هسته های مقاومت فرهنگی از دیگر مطالبات رهبر معظم انقلاب بود، افزود: مساجد باید در برابر هجوم ناجوانمردانه فرهنگیِ دشمن حصنی برای صیانت از هویت ایمانی و دینی مردم محله باشد و به تعبیر امام(ره) باید نقش سنگر را ایفا کند. بصیرت افزایی، تقویت بنیه فکری و جهان بینی توحیدی و ترویج سبک زندگی اسلامی از تعبیرات معظم له برای ترویج سبک زندگی در مساجد بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: