فعال بودن ۱۵۰ کمیته اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

کدخبر: 2110636

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: از چهار سال گذشته تاکنون نزدیک به ۱۵۰ کمیته اخلاق پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با یک هزار عضو فعال شده است.

به گزارش ایسنا ، دکتر رضا ملک‌زاده در دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تحقیقات علوم پزشکی در کشور، رونق خوبی پیدا کرده و یکی از اقدامات بسیار مهم آن، سلامت تحقیقات از نظر رعایت حقوق بیماران، رعایت اصول صحیح تحقیقات به ویژه رعایت اصول اخلاق نشر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر از چهار سال گذشته، نزدیک به 150 کمیته اخلاق پزشکی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با یک هزار عضو فعال شده است و طبق معمول برنامه آموزشی برای اعضای این کمیته، در فواصل منظم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌های اخلاق پزشکی، بر رعایت اصول اخلاق در تحقیقات نظارت می‌کنند تا تحقیقات در چارچوب موازین اخلاقی باشد، ادامه داد: یکی از موازین بسیار مهم در تحقیقات علوم پزشکی، رعایت اخلاق است، یعنی افرادی که موضوع تحقیق هستند، باید در مراحل تحقیق به آنان صدمه‌ای وارد نشود و تحقیق نیز نباید قبل از نتیجه واقعی اعلام شود که این کار باعث پیشگیری از چاپ مقالات تقلبی در آینده می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: تمام پروژه‌های تحقیقاتی در ایران باید در کمیته اخلاق تصویب و ثبت شود و کمیته‌های اخلاق نیز باید طرح را نظارت و بررسی کنند.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز جزو دانشگاه‌های برتر ایران است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دانشگاه، امیدواریم که این دانشگاه رتبه‌های بالاتری در سطح ملی و بین‌المللی به دست آورد.

ملک‌زاده با ارائه توضیحاتی در خصوص چشم‌انداز نظام علم، فناوری و نوآوری، مهم‌ترین اقدامات در حوزه پژوهش‌ها و فناوری سلامت را توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات، توسعه کیفی پژوهش‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور دانست و بر ضرورت ایجاد تحول بسیار عظیم در حوزه پزشکی تاکید کرد.

همچنین دکتر سید بصیر هاشمی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال گسترش است، بحث اخلاق نیز در حوزه پژوهش بسیار مهم به شمار می‌رود.

وی افزود: مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، با برنامه‌ریزی و هماهنگی و سازماندهی بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با حضور تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به میزبانی شیراز در حال برگزاری است.

هاشمی با اشاره به بررسی تمام طرح‌های پژوهشی، فناوری و طرح‌های مرتبط با حوزه زیست پزشکی با ایجاد کمیته اخلاق در دانشگاه‌ها، گفت: با توجه به رشد فزاینده‌ای که در حوزه پژوهش اتفاق می‌افتد، توانمندسازی اساتید و دانشگاهیان در کمیته اخلاق، ضروری است.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر احسان شمسی گوشکی دبیر کمیته اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی نیز اظهار کرد: این نشست‌ها، با هدف توانمندسازی اعضای کمیته‌های اخلاق برگزار می‌شود تا اعضا برای اداره و کنترل کمیته‌ها، از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، همچنین با ایجاد این کمیته‌ها و برگزاری نشست‌ها، سطح رسیدگی ارزیابی اخلاقی پژوهش‌ها بالا رفته است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: