بازدید سرپرست حجاج ایرانی از عرفات، مشعر و منا 

کدخبر: 2110620

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضور درعرفات، مشعر  و منا از روند آماده سازی چادرها  و اماکن محل استقرار زائرین ایران در ایام تشریق بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، در این بازدید که چند تن از مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر را همراهی می کردند نماینده ولی فقیه درچادربعثه مقام معظم رهبری و چند چادر محل استقرار زائران ایرانی در سرزمین عرفات حضور یافت و با توضیحات غلامرضا رضایی مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج وزیارت در عربستان از تسهیلات فراهم شده و نحوه ارائه خدمات حمل ونقل و تغذیه به حجاج کشورمان مطلع شد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین به مشعر و منا رفت و از محل اسکان زائران ایرانی دراین دو سرزمین بازدید کرد.

وی بر لزوم مدیریت و هماهنگی هرچه بیشتر مدیران و روحانیون کاروان ها با برنامه ریزی های صورت گرفته برای اقامت زائران درعرفات ، انتقال و اقامت در مشعر و منا و رفتن به رمی جمرات در روزهای دهم ، یازدهم و دوازدهم ذی الحجه تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگاران شرایط فراهم شده در سرزمین عرفات را نسبت به سالهای گذشته متفاوت و مطلوب توصیف کرد و گفت: عرفات اوج حج است و تسهیلاتی فراهم شده تا زائرربتواند از طریق عبادت بیشترین بهره را از حضور در این سرزمین مقدس ببرد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته بارندگی و طوفان در این سرزمین مشکلاتی را ایجاد می کرد ، افزود: با طرح پیاده شده امیدواریم شاهد اینگونه مشکلات نباشیم ، چادرهای جدید نسوز و دارای ارتفاع بلند است و از ورد هوای گرم جلوگیری می کند، کولر های گازی پر قدرت نصب شده در چادرها هم می تواند فضای مناسبی را ایجاد کند تا زائران در کنار هم دعای عرفه را زمزمه و ازمراسم هایی که برگزارمی شود بیشتر بهره برداری کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان طرح های درحال اجرا در عربستان از قبیل مونو ریل ، توسعه حرم و موارد مشابه دیگر تصریح کرد: این گونه تحولات ایجاب می کند که براساس تجربیات گذشته عمل نکنیم و کارگزاران حج ازطریق آموزش با برنامه ها و طرح های جدید عربستان آشنا شوند تا در حوزه حج و ایام تشریق مدیریت قوی تری را شاهد باشیم.

وی افزود: مکان مناسبی برای استقرار زائران ایرانی در مشعر فراهم شده و در منا هم کولرهای سلولزی در چادرهای حجاج کشورمان نصب شده است تا زائر راحت تر باشد . همچنین برای ارائه خدمات درمانی درمانگاه و کادر پزشکی پیش بینی شده وتعداد سرویس های بهداشتی نیز افزایش یافته است.

نماینده ولی فقیه از تلاش بی وقفه و جدی چند ماه اخیر کارگزاران حج و دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان برای فراهم کردن تسهیلات و امکانات مناسب در ایام تشریق و کاهش هزینه ها در مقایسه با سایر کشورها تقدیر کرد و گفت: با همکاری وزارت حج عربستان و موسسسه مطوفین امیدواریم حج بهتری را برای زائران رقم بزنیم و حجاج با سهولت بیشتری به وظایف عبادی خود عمل کنند.

وی خطاب به زائران ایرانی گفت: روز عرفه و صحرای عرفات بهترین زمان ومکان برای عبادت است و در روایت داریم که امام زمان (عج) در این سرزمین در کنار حجاج حضور دارند و این بهترین فرصت برای دعاست.

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به سوالی به زائران ایرانی توصیه کرد تا با توجه به گرمی هوا کمتر از چادرهای خود خارج شوند و از رفتن به بالای جبل الرحمه پرهیز کنند .

وی با اشاره به اینکه بیش از دوهزار نفر از زائران ایرانی بیش از ۸۰ سال سن دارند و باید بیشتر مراقبت شوند ، اظهار داشت: شدت گرمای هوا ممکن است موجب بروز برخی بیماری های نهفته در زائران شود لذا حجاج با توجه به خدمات فراهم شده تلاش کنند از لحظه لحظه حضور در سرزمین استفغار و دعا بهره ببرند.

وی تاکید کرد: با وجودی که خیلی ها تصور می کردند امسال نمی توانند درحج حضور یابند ولی الان در مسجد الحرام و مسجد النبی بدون مشکل خاصی در حال عبادت و زیارتند و امیدواریم حضور زائران در عرفات ، مشعر و منا نیز به خوبی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان این بازدید با توجه به فضای فراهم شده در عرفات ، مشعر و منا در برخی موارد توصیه هایی به مسئولان مربوطه ارائه نمود وگفت : زائر باید در فضایی آرام ایام تشریق را بگذراند و کارگزاران حج نیز تلاش کنند که از دغدغه های حجاج در این ایام بویژه در روزعید قربان کاسته شود.

گفتنی است عملیات انتقال و اسکان ۸۶ هزار ۵۰۰ زائر ایرانی از عصر روز هشتم ذی الحجه به سرزمین عرفات آغاز می شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: