پژوهشگر طب اسلامی:

غذای روح با آرامش و تقرب خداوند ایجاد می‌شود/ مشکلات روحی عامل اصلی امراض جسمی

کدخبر: 2110590

پژوهشگر طب اسلامی آرامش و تقرب به خداوند را بهترین غذتی روح دانست و عنوان کرد: ایجاد مشکلات روحی عامل اصلی بروز امراض جسمانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، علیرضا ابوالفضلی پژوهشگر طب اسلامی روز گذشته در برنامه تلویزیونی «آفاق» که به نقش آموزه های قرآنی در سلامت و تغذیه جسم و روح اختصاص داشت گفت: هر کشور و جامعه ای برای اینکه از نظر کیفی بتواند به ارتقاء مادی و معنوی دست یابد نیازمند آن است که اجزاء تشکیل دهنده جامعه که خانواده است را به ضریب اطمینان برساند.

وی ادامه داد: پدر خانواده به عنوان سرپرست افراد خانواده برای اینکه بتواند زندگی را از نظر معیشتی و از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره تامین کند نیازمند است از الگوی مناسبی تأسی کند. حال اگر نگاه غربی بر ویژگی های این الگو داشته باشد باید الگوهای غربی را مانند نیچه و شکسپیر و غیره انتخاب کند امّا این افراد عاری از اشتباه و خطا نیستند و چونکه انسان اساساً کمال طلب است به دنبال الگوی مناسبی می گردد که از اشتباه دور باشد بنا بر این از تاریخ عبور می کنند و به دنبال الگویی مناسب همچون اهل بیت(ع) که منتخب خداوند هستند، می رسد.

وی قرآن را معجزه الهی و بهترین منبع برای دریافت حقایق زندگی دانست و گفت: قاعدتاً اهل بیت(ع) باید خودشان هم از منبع معتبری برای انجام امور پیروی کنند و بهترین منبع نیز قرآن کریم است. حال سوال پیش می آید چرا قرآن به عنوان الگو انتخاب می شود؟ و چرا تورات و انجیل نه؟ که در جواب می توان گفت، بسیاری از محققان و پژوهشگران غیر مسلمان نیز در مورد برتری قرآن نسبت به دیگر کتب الهی اذعان و تاکید دارند. هم اکنون این کتاب به دور از تقدّسش به عنوان بروشوری در دسترس ما قرار گرفته است.

این پژوهشگر طب اسلامی در این باره افزود: اهل بیت(ع) و اولیای خداوند بهترین افرادی هستند که می توانند مفسّر و مترجم این منبع باشند و پایه های زندگی را بر اساس اصول ایمن و با تفکر انسانی استوار سازند.

ابوالفضلی با بیان اینکه امروزه موضوع تغذیه روح مغفول مانده است، تصریح کرد: در پزشکی چه در حوزه نوین و چه در حوزه سنتی، فقط به تغذیه جسم توجه می شود و تغذیه روح مغفول مانده است. سال 2013 از دانشگاه شیکاکو مقاله ای منتشر شد مبنی بر اینکه 70 درصد از مشکلات جسمی به دلیل بروز مشکلات روحی است. برخی افراد، روح را با روان یکی می دانند در حالیکه این دو واژه متفاوت است مثلاً می گویند موسیقی در روحیه من تغییر ایجاد می کند در حالیکه روحیه برای جسم است و با روح کاملاً متفاوت است.

این پژوهشگر طب اسلامی به راه های پیشگیری از بروز مشکلات روحی در بدن اشاره کرد و گفت: واژه «طب» فعل امر است یعنی درمان شو و من باید خود درمانی کنم تا نیازی به طبیب نداشته باشم.

وی ادامه داد: امام حسن مجتبی(ع) در برخورد با فرد یهودی که مستمر به ایشان توهین می کرد، چگونه برخورد داشت؟ در روایت آمده است، حضرت در مقابل توهین های این یهودی صبر کرد و پس از صحبت های توهین آمیز، از او می پرسد غذا خورده ای؟ در نخستین نگاه شاید گفته شود عمل حضرت بر روی سخاوت و احسان او است امّا نگاه یک متخصص طب به این موضوع متفاوت است. چه اتفاقی افتاده که حضرت توانسته از خودش در مقابل استرس و ناراحتی مراقبت کند؟ از نظر پزشکی ثابت شده، فردی که می تواند خشم خود را در مقابل ناراحتی و عصبانیت فروکش نماید، دارای کبدی سالم است و این موضوع از نظر فیزیولوژی ثابت شده است. تحقیقات در این زمینه نشان می دهد امام مجتبی(ع) صرف نظر از مقام عصمت، از نظر متابولیسم بدنی سالم داشته اند. یعنی ابعاد روحانی بدن تقویت یافته و جسم نیز تحت فرماندهی روح قرار گرفته است.

ابوالفضلی در پاسخ به این سوال که چگونه غذای روح تغذیه می شود؟، افزود: یکی از موارد مهم در این زمینه کردار و پندار نیک است. یعنی وقتی حوادث زندگی را بدون نگاه معنوی تجزیه و تحلیل کنیم؛ به طبع وارد عرصه غیبت و تهمت و ... خواهیم شد و این مسئه به تدریج به روح آسیب می رساند و در نهایت این خودخوری ها باعث ایجاد زخم در بخش اثنی عشر بدن می شود.

این پژوهشگر طب اسلامی تقرب به خداوند را بهترین روش مراقبت روح از اشکالات موجود برشمرد و گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: هیچ آرامشی را در دنیا نیافریدم مگر کسی که ذکر من را بگوید . آرامش باید اتفاق بیفتد تا غذای روح تامین شود آرامش با تقرّب ایجاد می شود و اگر تقرّب وقوع یافت ابعاد دیگر آن نیز همچون ترک محرمات و انجام واجبات به استمرار سلامت کمک خواهند کرد.

ابوالفضلی با بیان اینکه هوز بسیاری از بیماری ها از سوی انسان کشف نشده است اظهار کرد: بسیاری از بیماری های شایع امروز همانند دیابت های غیر موروثی، انسداد عروق، بیماری های قلبی و غیره جنبی روحی دارند. در طب نوین و کلاسیک می گویند اشکالات عصبی عامل اصلی آن است؛ این فرضیه کاملاً درست است، عصب از روان تغذیه می شود و روان از روح.

وی در ادامه افزود: سید اسماعیل جرجانی به عنوان پدر پزشکی ایران و یکی از شاگردان ابو علی سینا اذعان دارد، طرز تفکر برخی از انسان ها سبب ایجاد سرطان خون می شود . امام صادق (ع) می فرماید: «ربا» اگر در جامعه ای گسترش یابد، شادی از بین می رود. شادی هم که از بین رفت، استرس و اضطراب ایجاد می شود و بالتبع فشار خون، غلظت خون و ناراحتی های قلبی بوجود می آید امّا متاسفانه تاکنون هیچ پژوهشی راجع به آن صورت نگرفته است. به طور نمونه در کشور 35 درصد از کودکان زیر 12 سال، دچار چربی کبد هستند و شاید بخشی از آن به جهت سوء تغذیه است امّا بخش دیگر آن سرمنشاء دیگری دارد.

این پژوهشگر طب اسلامی تقرب به خداوند و ایجاد آرامش را عامل اصلی تغذیه روح خواند و گفت: تقرب با ایمان بوجود می آید. ایمان و اعتقاد با باور متفاوت است.

وی در این باره افزود: گام های بعدی در این زمینه، ویژگی های اخلاقی است که در تغذیه روح مورد توجه قرار دارد مثلاً خوش بینی نسبت به دیگران و پرهیز از بدبینی اثرات و برکات زیادی به دنبال خواهد داشت. وقتی فردی نسبت به دیگران بدبین باشد، ذهنش نیز آشفته خواهد شد و به دوری بیشتر از مردم می انجامد. یکی از دلایلی که صله رحم در کشور به نسبت گذشته کم شده است همین گسترش بد بینی ها در جامعه است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: