بازگشت شبح تروریسم به قاره سبز

کدخبر: 2110579

بسیاری از جرایم ترویستی چند ساله اخیر، توسط افرادی صورت گرفته است که به لحاظ فکری، مورد اغفال گروه‌های تروریستی و تکفیری قرار گرفته و اساسا حضوری در سوریه یا عراق نداشته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، منابع غربی خبر از بازگشت حدو 3 هزار تروریست تکفیری به خاک اروپا در آینده ای نزدیک می دهند. به این ترتیب، دامنه بحرانهای امنیتی در اروپا بار دیگر گسترش خواهد یافت. در سالهای 2015 و 2016 میلادی و متعاقبوقوع حوادث تروریستی در فرانسه و بلژیک، بحران امنیت، به اصلی ترین بحران حاکم بر اروپای واحد تبدیل شد. این بحران، به اندازه ای ظهور و بروز پیدا کرد که بحرانهای سیاسی و اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داد. هم اکنون، متعاقب وقوع حوادث تروریستی اخیر در اسپانیا و فنلاند، بار دیگر این بحران نمود خاص خود را پیدا کرده است.

به راستی چه سرنوشتی در انتظار اروپای واحد خواهد بود؟ آیا مقامات امنیتی و سیاسی اروپا قادر به مهار تروریستهای تکفیری در خاک خود خواهند بود؟

اخیرا خبرگزاری سوئیسی "ATS" در گزارشی تامل برانگیز نوشته است که نزدیک به سه هزار عنصر مسلح دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره چه بسا در آینده نه چندان دور به اروپا برسند.بر این اساس، تعداد عناصر تروریست اروپایی دارای تابعیت های مختلف بین 1200 تا 3000 نفر است که به اروپا بازخواهند گشت.این افراد به سبب دارا بودن تابعیت کشورهای اروپایی، در حوزه شنگن نیز رفت و آمد آزادانه ای خواهند داشت.

اگرچه برخی از این افراد از سوی دستگاه های امنیتی در غرب مورد شناسایی و تعقیب قرار گرفته و در صورت بازگشت به خاک اروپا بازداشت می شوند، اما نمی توان مدعی مهار و دستگیری همه این افراد درآینده ای نزدیک شد! برخی از این افراد احتمالا از طریق غیر قانونی و به صورت ناشناس به خاک اروپا باز خواهند گشت. ضمن آنکه فراتر از این سه هزار نفر، گروه های تکفیری درداخل خاک اروپا نیز دست به یارگیری هایی زده اند.

بسیاری از جرایم ترویستی چند ساله اخیر، توسط افرادی صورت گرفته است که به لحاظ فکری، مورد اغفال گروه های تروریستی و تکفیری قرار گرفته و اساسا حضوری در سوریه یا عراق نداشته اند. بنابراین، در اینجا صرفا مهار بحرانهای امنیتی در اروپا در گروی اعمال کنترل و نظارت بر تحرکات سه هزار نفر از تروریستهای تکفیری حاضر در عراق و سوریه( که دارای تابعیت اروپایی هستند) نیست.

یکی دیگر از طرح هایی که دستگاههای امنیتی اروپا سعی دارند جهت مهار تروریستهای تکفیری به کار گیرند، شناسایی آنها در خاک سوریه و عراق و نابودی آنهاست. در این خصوص برخی کشورهای اروپایی مذاکراتی را با پلیس و مقامات امنیتیدر عراق داشته اند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا شناسایی همه تروریستها از این طریق ممکن است ؟پاسخ این سوال منفی است!

واقعیت امر این است که دستگاههای امنیتی غرب در زمانی که این تروریست ها قصد مسافرت به عراق و سوریه داشته و در صدد ارتکاب جنابات جنگی علیه مردم مظلوم و بیگناه در این دو کشور و دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا بودند، از نیت و قفصد بسیاری از آنها آگاه بودند. در آن زمان، باید جلویاین تروریستهای تکفیری گرفته می شد.

با این حال، مقامات امنیتی در غرب ترجیح دادند این افراد راهی منطقه غرب آسیا شده و در همان جا دست به جنایات و خشونت زده و در همان جا نیز از بین بروند. این محاسبه و بآورد امنیتی خطرناک، نتیجه و خروجی فعلی را در غرب به دنبال داشته است.

هم اکنون، دغدغه مهار تروریستهای تکفیری به موضوعی مهم و حیاتی در معادلات داخلی کشورهای اروپایی تبدیل شده است. آنچه امروز در غربمی گذرد، ماحصل رویکرد نادرست و خطرناک دستگاه های امنیتی غرب در آغاز بحران سوریه و عراق بوده است. در آن زمان، هشدارهای زیادی به کشورهای اروپایی در خصوص بازی در زمین آمریکا و عواقب و تبعات این موضوع داده شد که از سوی آنها مورد توجه قرار نگرفت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: