شهرام کرمی در گفت‌وگو با فارس:

کارتن‌خوابی و حاشیه‌نشینی از معضلات جامعه مدرن شهری است/تئاتر مشارکتی لایه‌های اجتماع را به چالش می‌کشد

کدخبر: 2110523

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: کارتن خوابی و حاشیه نشینی یکی از معضلات همیشگی جامعه به خصوص جامعه شهری و مدرن است و به همین دلیل جامعه باید به شکلی آگاهانه بدین معضل بپردازد.

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» شب گذشته میزبان احسان علیخانی مجری، پریسا مقتدی بازیگر، کارگردان، مدیر پیشین مجموعه تئاترشهر و مدیر کنونی تالار هنر، شهرام کرمی نمایشنامه نویس، بازیگر، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و کوروش قزوینه سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی سی فا بود.

*پریسا مقتدی: هرکدام از ما مهیای تبدیل شدن به یک کارتن خواب هستیم

پریسا مقتدی ضمن ابراز خرسندی از دیدن نمایش بیان کرد: از بازی سیما تیرانداز و پانته آ بهرام بسیار لذت بردم. خوشحالم که شهرام گیل آبادی با توجه به مسئولیت اجتماعی ای که دارد، به موضوع کارتن خواب ها پرداخته است.

وی در ادامه افزود: در رابطه با کارتن خواب ها مسائل زیادی برای صحبت وجود دارد، اما خیلی از قسمت های نمایش احساس هم ذات پنداری با شخصیت ها داشتم و این مسئله تاییدکننده همین پیام نمایش است که هرکدام از ما در شرایطی از زندگی با مشکلاتی روبه رو می شویم که مهیای تبدیل شدن به یک کارتن خواب هستیم؛ در نتیجه بسیار مهم است که چه انتخاب هایی می کنیم و چطور می توانیم از پس مشکلات خود بربیاییم و جامعه چگونه با ما برخورد می کند.

مقتدی در پاسخ به این سوال که ما چه کارهایی برای افزایش نیافتن کارتن خواب ها می توانیم انجام دهیم، عنوان کرد: بسیار سوال عمیقی است و به همان اندازه جواب آن نیز سخت و نیاز به پژوهش دارد و ما بدون اطلاعات، آگاهی و تخصص نباید به هیچ عنوان وارد این حوزه شویم؛ به این دلیل که قطعا تاثیرات منفی می گذارد. من امیدوارم کسانی که در این زمینه تخصص های روانشناسی و روانکاوی و مسئولیت های اجتماعی دارند، بیشتر به موضوع زنان کارتن خواب بپردازند تا شاهد افزایش آمار آن ها نباشیم.

*شهرام کرمی: مهم ترین عنصر این نمایش مشارکت تماشاگر در آن است

شهرام کرمی با بیان این مسئله که نمایش این کاربرد و خاصیت را دارد که می تواند نقد اجتماع باشد و بسترهای مختلف اجتماعی را تحلیل کند، عنوان کرد: شهرام گیل آبادی چندین سال است که آگاهانه، گونه و روشی را در تئاتر دنبال می کند که به موضوعات اجتماعی در بستر تئاتر تعاملی، شورایی و نامرئی توجه می کند؛ یک نوع تئاتری که به شکل غیر رسمی، لایه های مختلف اجتماع را به چالش می کشد و مهم ترین عنصر آن، مشارکت تماشاگر در اجرایی است که اتفاق می افتد.

کرمی با بیان این که کارتن خوابی و حاشیه نشینی یکی از معضلات همیشگی جامعه، به خصوص جامعه شهری و مدرن است و به همین دلیل کارگردان نمایش به آن توجه کرده، افزود: به نظر من در نمایش چند نکته بسیار مثبت وجود دارد؛ نکته اول، توجه به قشری از جامعه که کارتن خواب ها هستند و به شکل آگاهانه به مخاطب تلنگر زده و این موضوع را گوشزد میکند.

وی در ادامه افزود: نکته دوم، مشارکت و تعامل خود مخاطب در اجرا است و این که تماشاگر در جایگاه بازیگر قرار می گیرد و هم نقش و حضور این گروه از اجتماع را برعهده دارد و هم قرار است تحلیلی در رابطه با این موضوع داشته باشد. نکته سوم، آگاهی در خصوص جامعه و اجتماعی است که در آن زندگی می کنیم؛ به خصوص قشر کارتن خواب.

کرمی در پایان بیان کرد: امیدوارم این گونه تئاتری که در یک دهه اخیر در کشور ما پیشرفت کرده، در حال گسترش است و تعداد کمی از افراد هنرمند در این زمینه فعالیت می کنند، هم چنان تداوم داشته باشد.

*کوروش قزوینه: قطعه ای که برای این نمایش به ذهنم رسید را خواهم نواخت

کوروش قزوینه آهنگساز که در قسمتی از نمایش تنبور نواخت، پس از پایان نمایش عنوان کرد: امشب من تئاتر ندیدم، بلکه با سه زندگی، زندگی کردم؛ زندگی ای واقعی. بازیگران به خوبی از پس ایفای نقش خود برآمدند. تماشای زندگی آخر از لادن مستوفی، باعث شد که نغمه و نوایی بر ساز تنبور من بیاید و آن را از عمق وجود بنوازم. این نمایش برای من ثبت شد و در وجود من می ماند.

قزوینه در پایان سخنان خود افزود: هفته آینده من در یونان کنسرتی دارم. این نمایش بر من تاثیر عجیبی گذاشت که حتما در کنسرتم به یاد این نمایش، دوباره این قطعه ای که همینجا به ذهنم رسید و ساختم را می نوازم. نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی مشترک محمد چرمشیر و بهمن عباسپور، کارگردانی شهرام گیل آبادی و بازی پانته آ بهرام، سیما تیرانداز، مینا دریس و لادن مستوفی تا 1 شهریور در سالن سمندریان تماشاخانه ایران شهر ساعت 21 به صحنه می رود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: