گزارش/

رژیم صهیونیستی پل راهبردی برای خیزش هند است

کدخبر: 2109956

گسترش روابط هند با رژیم صهیونیستی موجب می‌شود این کشور مسیر قدرت‌یابی در حوزه ژئوپلیتیک را مقابل چین برای خود هموار کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در روزهای اخیر «نارندرا مودی» به عنوان اولین نخست وزیر در تاریخ هند به سرزمینهای اشغالی سفر کرده است. هرچند در گذشته برخی از مقامات هندی از جمله «پرناب موکرجی» رئیس جمهور هند، به منطقه سفر کرده بودند، اما با توجه به سیاست و حمایت هند از فلسطینیان و همچنین در نظر گرفتن جمعیت حدود ۲۰۰ میلیونی مسلمانان در هند مقامات این کشورهمواره تلاش کردهاند از رژیم صهیونیستی و سرزمین های فلسطینی دیدار کنند. این در حالی است که هند جزء موسسان جنبش عدم تعهد است و همواره سعی خواهد کرد که روابط خود را با رژیم صهیونیستی مدیریت کند زیرا در غیر اینصورت ممکن است حمایت این گروه از کشورها را از دست بدهد. اما با این وجود در شرایط کنونی دولت هند روابط پنهانی خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرده است و این موضوع نشان دهنده آن است که هند به دنبال تغییرات عمدهای در سیاست خارجی خود است. چرا که هند با پیشینه داشتن روابط اقتصادی و امنیتی با رژیم صهیونیستی و با هدف گسترش آن در صدد بازی با کارت رژیم صهیونیستی برای قدرت یابی در مقابل چین است. به رغم اینکه دو کشورهند و چین روابط اقتصادی خوبی با یکدیگر دارند، اما هسته ای بودن هر دو کشور و پیشروی های چین در شرق و غرب آسیا نگرانی هایی را برای هند به وجود آورده است.

اتهام های چین به هند در زمینه مناقشات مرزی بین دو کشور، حمایت نظامی و تسلیحاتی چین از پاکستان و حمایت از پاکستان در خصوص مسئله کشمیر، روابط امنیتی چین با همسایگانش از جمله برمه و سریلانکا، رقابت دو کشور در همکاری و سرمایه گذاری در حوزه انرژی همه بر تنش بین دو کشور می افزاید. در این خصوص حتی نگرانی های فزایندهای در مطبوعات هند وجود دارد که چین پس از تجاوز در مرزهای مورد مناقشه، خواهان گسترش نفوذ در جنوب آسیا و منطقه اقیانوس هند است.

این نگرانی های دوجانبه تا آنجا پیش رفت که چین استراتژی «زنجیره مروارید» را در پیش گرفت. بسیاری از تحلیل گران استراتژیک و مفسران رسانه های ملی، محاصره هند با حضور نیروی دریایی چین در منطقه اقیانوس هند را مطرح می کنند. توسعه حمل و نقل زمینی واتصال انرژی از شمال خلیج بنگال از طریق برمه به یوننان چین جنبه های کلیدی طرح این استراتژی است.

این در حالی است که هر دو کشور به دنبال رشد اقتصادی بالا بوده و سعی می کنند روابط خود را در حالت سالم به پیش ببرند. اما این مناقشات تا حدودی مانع از دستیابی به چنین مهمی می شود، چرا که دو کشور دارای رقابت ژئوپلیتیکی هستند.

چین در این رقابت ژئوپلیتیکی تا حدودی از هند جلو افتاده است و حالا نوبت هند است تا بتواند این عقب ماندگی را با گسترش افق های استراتژیک خود جبران کند.

نفوذ گسترده تر دهلی نو در منطقه ای وسیع موجب ضربه زدن به چین در همان منطقه می شود. در پی این موضوع این کشور با نگرانی از محاصره شدن توسط چین سعی می کند در رقابت با رقیب استراتژیک خود عقب نماند.

هند برای قدرت یابی در مقابل چین نیاز دارد که در دو بخش سیاسی و اقتصادی نفوذ مناسبی برای خود فراهم کند. در شرایط کنونی چین توانسته با موازنه نرم در مقابل آمریکا نفوذ اقتصادی مناسبی را برای خود فراهم کند هم چنین در حوزه سیاسی نیز سعی کرده تا در تحولات منطقه خاورمیانه نقش مناسبی را ایفا کند. در این میان طبق محاسبات هند، رژیم صهیونیستی نقطه ای است که می تواند تا حدودی این مسیر را برای او هموار کند.

روابط هند با رژیم صهیونیستی در سال های اخیر رو به افزایش است. عمده این روابط در زمینه همکاری نظامی و فروش تجهیزات دفاعی و ماهواره های جاسوسی علمی و فناوری است، همچنین دو طرف در زمینه اقتصادی نیز دارای همکاری های گسترده هستند. هند به شدت در سال های اخیر به دنبال دستیابی به فناوری های برتر در زمینه ماهواره است و رژیم صهیونیستی این نیاز را بر طرف می کند. روابط بین این دو یک رابطه با حاصل جمع مثبت است زیرا به نفع هر دو طرف است. از یک سو اسرائیل به بازار گسترده و رو به رشد تسلیحات درهند نیاز دارد و از طرف دیگر هندوستان علاوه بر اینکه اسرائیل یک تأمین کننده عدوات جنگی برای آن محسوب می شود در مقابل چین اهرم است زیرا پاکستان که مورد حمایت چین است به عنوان یک کشور مسلمان هسته ای که از قضا با هند دچار اختلاف است از سوی اسرائیل خطرناک شناخته می شود.

همچنین نزدیکی به رژیم صهیونیستی دروازه ای می شود برای تعمیق روابط با آمریکا زیرا در بعضی مسائل در قبال پیشروی چین، می تواند همراهی این کشور را به دست آورد. این نشان می دهد روابط هند با رژیم صهیونیستی در چارچوب منافع ملی این کشور یک رابطه راهبردی است.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره درباره این موضوع در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، اظهار داشت: با توجه به وجود سطح روابط بالای نظامی و امنیتی گسترده بین هند و رژیم صهیونیستی این رابطه یک ارتباط راهبردی است. وی تصریح کرد: همکاری بین دو طرف در زمینه تکنولوژی، صنعت فضایی و تسلیحات نظامی نشان از آن دارد که هند و اسرائیل بر راهبردی بودن این مناسبات آگاهی دارند و همچنین آمریکا نیز با گسترش این روابط احساس رضایت می کند، چرا که از این طریق می تواند تا حدودی چین را مهار کند.

کارشناس مسائل شبه قاره بر استقلال سیاست خارجی هند تأکید کرد و گفت: البته روابط هند و رژیم صهیونیستی مبنی بر این نیست که هند صد در صد در راه اهداف آمریکا گام بر می دارد. ملازهی شکل گیری چنین ارتباط راهبردی دو نیاز اصلی هند در زمینه اقتصادی و سیاسی را تأمین می کند و این موضوع باعث می شود هند مسیر قدرت یابی خود را هموار کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: