مشاور بانکی اکبرترکان دبیر شورای مناطق آزاد:

بانک‌های ما هنوز نمی‌توانند هر کجا که مایلند، حساب باز کنند

کدخبر: 2108386

تا زمانی که وضعیت روابط بانکی ما با دنیا بهبود پیدا نکند،‌هدف یکسان سازی نرخ ارز محقق نخواهد شد

به گزارش « نسیم آنلاین » ، «نود اقتصادی» نوشت: مشاور بانکی اکبرترکان دبیر شورای مناطق آزاد درباره وضعیت نقل و انتقال پول بعد از برجام گفت: اوضاع تقریبا مانند گذشته است و همین موضوع باعث شده تا برخی از اصلاحات اقتصادی مانند تک نرخی شدن ارز اتفاق نیفتد.

احمد حاتمی یزد گفت: تا زمانی که وضعیت روابط بانکی ما با دنیا بهبود پیدا نکند،‌هدف یکسان سازی نرخ ارز محقق نخواهد شد. تحقق این هدف نیازمند اجرا کردن سه پیش‌شرط است. وی افزود: نخستین پیش‌شرط‌،‌برقراری روابط بانکی ما با بانک‌های خارجی است تا بتوانیم به نقل و انتقال ارز اقدام کنیم. هنوز ما برای نقل و انتقال ارز از روش‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم، بانک‌های ما هنوز نمی‌توانند هر کجا که مایلند، حساب باز کنند. مادامی که وضعیت نقل و انتقال ارز روان نشود، تحقق یکسان سازی ارز بعید به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: داشتن یک ذخیره ارزی، پیش‌شرط دوم یکسان سازی نرخ ارز است که این ذخیره ارزی باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات افزود: همچنین پیش‌شرط سوم این مهم به وضعیت صادرات و واردات ما مربوط می‌شود. در واقع، وضعیت صادرات و واردات ما باید به نوعی باشد که بتوانیم از محل وجوه ارزی ناشی از صادرات،‌نیاز‌های وارداتی خود را تامین کنیم. ما مقداری ارز برای واردات می‌پردازیم و مقداری ارز نیز به دلیل صادرات دریافت می‌کنیم؛ اگر بالانس این دو به نفع دریافت ارز، مثبت باشد به تک نرخی شدن ارز کمک می‌کند، اما اگر این بالانس منفی باشد امکان تک‌نرخی کردن ارز وجود نخواهد داشت و ارز کماکان دونرخی باقی خواهد ماند. زمانی می‌توان ارز را تک‌نرخی کرد که دولت بتواند جوابگوی هر نوع تقاضایی برای ارز در نرخ رسمی باشد.

ارسال نظر: