مشاور وزیر صنعت: ما به آنچه می‌خواستیم مثل خرید هواپیما و شراکت با توتال رسیده‌ایم

دلیلِ کند شدن ورود سرمایه خارجی به ایران بعد از برجام، متصل نبودن سوئیفت است

کدخبر: 2105444

احمد پورفلاح گفت: تا وقتی تبادل پول به راحتی انجام نشود، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند پول را به کشور بفرستد، حتی اگر به ایران اعتماد کند. اگر این مشکل باقی بماند نهایتا منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران هم می‌شود.

به گزارش «نود اقتصادی» ، احمد پورفلاح، مشاور وزیر صنعت و عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه مهم‌ترین عاملی که به‌رغم استقبال اولیه خارجی ها، باعث کند شدن سرمایه‌گذاری در کشور است بحث سوئیفت است گفت: تا وقتی تبادل پول به راحتی انجام نشود، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند پول را به کشور بفرستد، حتی اگر به ایران اعتماد کند. اگر این مشکل باقی بماند نهایتا منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران هم می‌شود. وی افزود: با مذاکراتی که اخیرا صورت گرفته‌به نظر می‌رسد که مشکلات بانکی ما با کشورهای مختلف گام به گام در حال مرتفع شدن است

پورفلاح اضافه کرد: بنابراین نگرانی برای جذب سرمایه وجود ندارد و شاهد تمایل سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران هستیم که ناشی از توجیه سودآوری سرمایه‌گذاری در ایران در مقابل شرایط رکود در اروپا است. با توجه به تمام این شرایط، و آسودگی خاطر نسبت به روابط کشور با اروپا، باید تنها به فکر ضربه‌گیرهایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا باشیم. بهترین ضربه‌گیر برای ایران صبوری، بردباری، جلوگیری از عصبیت و حفظ و گسترش ارتباط با کشورهای دیگر به ویژه کشور‌های اروپایی است. عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: به تدریج آمریکا هم به این نتیجه خواهد رسید که برجام یک سناریوی برد-برد بوده است. ‌اکنون هم عملا اتفاق خاصی از طرف آمریکا رخ نداده و جز توصیه و مصوبه کنگره و اقداماتی از این دست، اتفاقی نیفتاده که بر اقتصاد ما اثرگذار باشد. ما به آنچه می‌خواستیم مثل خرید هواپیما، فروش نفت، جذب سرمایه‌گذاری و شراکت با شرکت‌هایی چون توتال، رسیده‌ایم. بنابراین باید از برخوردهای تند و بهانه‌ساز پرهیز شود.

ارسال نظر: