اجاره بها در تیرماه ۹۶، ۱۱ درصد بالا رفت!

مسکن در دولت یازدهم متری یک میلیون تومان گران شد + نمودار

کدخبر: 2105197

بانک مرکزی درباره تحولات اجاره بهای مسکن هم گزارش داده است:‌ در تیرماه سال ۱۳۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰ / ۱۱ و ۳ / ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش «نود اقتصادی» ، براساس گزارش بانک مرکزی، بازار مسکن در ۴ سال گذشته با سقوط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت و ساز، نیمه‌کاره ماندن مسکن مهر، رشد منفی و تحمیل گرانی مسکن و اجاره‌بها به مردم بوده است.

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در تیر ماه سال ۱۳۹۶ از تشدید رکود در معاملات مسکن و در عین حال، افزایش قیمت و اجاره مسکن خبر می‌دهد.

گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیر ماه سال ۱۳۹۶ که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

در این گزارش آمده است: در تیر ماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به ۵ / ۱۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵ / ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲ / ۴۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲ / ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در چهارماهه نخست سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۷ / ۵۱ هزار واحد مسکونی بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش اندکی نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۲ / ۴۵ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲ / ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بانک مرکزی درباره تحولات اجاره بهای مسکن هم گزارش داده است:‌ در تیرماه سال ۱۳۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰ / ۱۱ و ۳ / ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

مقایسه آمار بانک مرکزی درباره قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۳ تاکنون از گرانی یک میلیونی مسکن در این مدت حکایت دارد.

بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در سطح تهران در فروردین سال ۱۳۹۳ را حدود ۳.۶ میلیون تومان اعلام کرده بود. اکنون در تیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده در سطح تهران به ۴.۶ میلیون تومان رسیده که گرانی یک میلیون تومانی مسکن را نشان می‌دهد.

این آمار بیانگر آن است که ۴ سال عملکرد دولت یازدهم و وزارت عباس آخوندی، چیزی جز گرانی مسکن، اجاره‌بها و رکود تولید مسکن نبوده است که نتیجه آن کاملاً به ضرر اقشار کم‌درآمد بوده است.

ارسال نظر: