سه چهارم مساحت کشور با بحران آب روبرو است/ هشت میلیارد دلار برای رودخانه های مرزی کشور اختصاص یافت

کدخبر: 2104100

علیرضا دائمی افزود: متاسفانه به مدت ۶۰ سال آب های مرزی کشور با هدر رفت بی رویه روبرو بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: از سه سال پیش تاکنون هشت میلیارد دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی کشور برای کنترل رودخانه های مرزی اختصاص یافته است. علیرضا دائمی درقزوین به برنامه دولت برای پیشگیری از هدر رفت آب رودخانه های مرزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه به مدت 60 سال آب های مرزی کشور با هدر رفت بی رویه روبرو بودند و جلوگیری از این روند در سال 93 با تخصیص اعتبارهای لازم جهت اجرای طرح های کنترلی، مورد توجه دولت و وزارت نیرو قرار گرفت.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید در بخش صنعت آب و برق در کشور به حد نهایی خود رسیده و از این پس باید به سمت بهره وری و استفاده بهینه از آنها برویم.

وی، با اشاره به نصب 75 هزار مگاواتی نیروگاه برق در کشور، یادآور شد: این میزان ظرفیت با کشوری مانند کره جنوبی برابری می کند اما آن کشور بیشتر برق خود را در حوزه صنعت به کار می گیرد اما در کشور ما بیشتر میران مصرف در بخش خانگی است.

دائمی اضافه کرد:کشور ما در بخش مصرف رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است، در حالی که ما در حوزه نصب مقام نخست جهان و در بخش تکنولوژی نصب نیروگاه های گازی نیز جزو هفت کشور اول جهان قرار داریم.

به گفته وی، 95 درصد تولیدات کشور در بخش صنایع آب و برق داخلی بوده و این در حالی است که ما خودمان نیروگاه می سازیم و در صنعت تصفیه خانه و خطوط بزرگ انتقال آب نیز حرف اول را در منطقه می زنیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم اکنون ایران در 45 کشور جهان مشغول اجرا و راه اندازی تاسیسات آب و برق است تا جایی که تنها در کشور عراق 96 طرح بزرگ از جمله ایجاد سد، نیروگاههای بزرگ و خطوط انتقال آب و برق توسط ایرانی ها اجرا و یا در حال اجرا است.

وی با اشاره به اجرای طرح بزرگ در حوزه انرژی در کشورهای سوریه، اندونزی، سریلانکا، تاجیکستان و ارمنستان توسط مختصصان ایرانی،گفت: به عنوان مثال با راه اندازی نیروگاه بزرگ قفقاز توسط ایران، در حال حاضر 60 درصد برق کشور تاجیکستان از این نیروگاه تامین می شود.

دائمی ادامه داد: با راه اندازی خط انتقال برق در ارمنستان توسط ایران، برق کشور ما به گرجستان و روسیه متصل شده و با این اتصال، خطوط برق کشور با تمامی همسایگان خود تکمیل می شود.

به گفته وی، با تکمیل خطوط برق ایران با همسایگان، می توان مبادلات برقی با آنان داشت تا جایی که در فصل سرما ما به آنها برق می دهیم و در فصل گرما نیز از آنان برق دریافت می کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از طرح های بزرگ وزارت نیرو در استان قزوین، انتقال سد آب طالقان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و اطمینان داریم که با بهره برداری از آن، مردم این استان تا 25 سال آینده مشکلی در تامین آب شرب خود نخواهند داشت.

وی در عین حال افزود: باید بپذیریم که کشور ما با توجه به پهنه جغرافیایی خود و براساس شاخص های بین المللی با بحران آب روبرو بوده تا جایی که سه چهارم مساحت کشور ما با این چالش جدی مواجه است.

این مسئول در ادامه با اشاره به وجود یکی از بزرگترین نیروگاههای برق کشور در قزوین،گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی قزوین با تولید 2 هزار مگاوات برق در این استان واقع شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است از حرارت خارج شده از توربین های آن و تلفیق بخار و گاز، بدون مصرف سوخت برق تولید کنیم و برای این منظور نیز 700 میلیون دلار هزینه پیش بینی شده است.

ارسال نظر: