معضل پارک خودرو در کلانشهرها/ از تهدید مالک پارکینگ به پنچری تا جریمه ۳۰۰ هزار ریالی پارک خودرو

کدخبر: 2103555

مشکل پارک خودرو در معابر کلانشهرها حرف تازه‌ای نیست؛ مسأله‌ای است که همه ما کم‌و‌بیش با آن آشناییم و در لحظات مختلف زندگی آن را با گوشت و پوست خود حس کرده‌ایم چه در مقام راننده برای پارک خودرو و چه در مقام مالک در مواجهه با پارک خودرو در مقابل پارکینگ منزل‌مان.

پارک خودرو در کلانشهری مثل تهران که معابرش بیشتر به پارکینگ خودرو شبیه است، کار سخت و طاقت‌فرسایی است.

همه ما کم‌وبیش با این مورد، مواجه بوده‌ایم؛ وقتی با ماشین شخصی برای انجام کارهای روزمره یا حتی یک مسأله مهم و حیاتی در معابر شهر تردد می‌کنیم،‌ مهمترین معضل موجود بعد از خلاصی از ترافیک کلافه کننده کوچه، خیابان و بزرگراه، «یافتن» جای پارک خودرو است.

خدا را شکر که در کوچه و خیابان‌های ما آنقدر انبوه‌سازی شده که در یک خیابان باریک نیز که به تعداد انگشت‌شماری ساختمان وجود دارد، با انبوه درب پارکینگ‌ها مواجهیم؛ در حالی که بر روی آنها برچسب‌ها یا عباراتی با مضمون پارک = پنچری، پارک = 4 چرخ پنچر، توقف ممنوع، پارک نکنید حتی برای یک لحظه، محل تخلیه بار و ...به چشم می خورد؛ حتی برخی به این جملات نیز بسنده نکرده و انواع و اقسام تهدیدها را نیز چاشنی نوشته‌های خود کرده‌اند.

آن لحظه است که آرزو می‌کردی که ای کاش مثل کارتون‌ها و برنامه‌های کودک، می‌توانستی در رؤیای خود، ماشینت را تا کنی و در جیب شلوارت بگذاری.

این بساط به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که در بسیاری مواقع شانس با تو یار نیست و می‌مانی که خودرویت را کجا پارک کنی؛ آن وقت است که با خود فکر می‌کنی که کارت خیلی زود تمام می‌شود و می‌توانی آن را برای مدتی جلوی درب یکی از پارکینگ‌ها پارک کنی، اما مسأله‌ای که مدام اذیتت می کند این است که می ترسی می‌ترسی برگردی و خودرویت را با 4 چرخ پنچر ببینی یا اینکه وقتی بازگشتی با چند نفر چماق به دست مواجه شوی...

این یک طرف قضیه است؛ از آن سوی قضیه هم باید به این اقدام نگاه کرد؛ وقتی خودروی خودت در پارکینگ منزل یا محل کارت پارک شده و می‌خواهی از پارکینگ بیرون بیایی و با سد معبری چون یک خودروی دیگر که در جلوی پارکینگ، ماشینش را پارک کرده مواجه می‌شوی، آن وقت عکس‌العمل خود تو چیست؟

تماس با پلیس 110 اولین و بهترین اقدام

علی که ساکن یک مجتمع مسکونی است انگار دل‌پُری از این قضیه دارد؛ می‌گوید:‌ « هر چند وقت یکبار با این معضل مواجه هستیم، روی درب پارکینگ زده‌ایم پارک = پنچری اما هیچکس به این جمله بها نمی‌دهد؛ ما هم از آن دسته آدم‌ها نیستیم که این کار را انجام دهیم؛ اما باور کنید راننده‌هایی هستند که فقط کار خودشان برایشان مهم بوده و برای دیگران ارزشی قائل نیستند و بدون توجه به اینکه اینجا پارکینگ است جلوی در پارک می‌کنند و می‌روند».

از او می‌پرسم در این موارد چه می‌کنید که می‌گوید:‌« دیگر زبده این کار شده‌ایم؛ با پلیس 110 تماس می‌گیریم و آنها اقدام می‌کنند».

کنجکاویم تحریک می‌شود، به پلیس 110 زنگ می‌زنم و موضوع پارک یک خودرو در جلوی پارکینگ را عنوان می‌کنم؛‌ اپراتور مرکز فوریت‌های پلیس که یک خانم است با سعه‌صدر جوابم را می‌دهد؛ می‌گوید: شماره خودرو و مشخصات خودرو را بگویید تا ما با راننده تماس بگیریم.

از او می‌پرسم که شما چه اقدامی انجام می‌دهید و پاسخ می‌شنوم که مشخصات ماشین را در سامانه وارد کرده و شماره راننده را استعلام می‌کنیم؛‌ سپس با راننده تماس گرفته و از وی می‌خواهیم که خودرویش را منتقل کند؛ دوباره می‌پرسم اگر جابه‌جا نکرد که می‌گوید:‌ در غیر اینصورت جریمه برای وی منظور می‌شود.

پیرمرد کوچه چند بار بالا و پایین می‌کند؛‌ هر جا که جای خالی می‌بیند نیش ترمز زده و انگار که یک جعبه گنجی یافته، زوم می‌کند. اما می‌بیند که سرابی بیش نبوده و فرورفتگی جلوی در پارکینگ است.

زیر لب غُر می‌زند؛ می‌گوید: « همه شهر پارکینگ شده بقیه جاها هم درب پارکینگ؛ اصلاً فکر نمی‌کنند که بقیه ماشین‌ها باید کجا پارک کنند؛‌ پدرمان در می‌آید تا ماشین را یک جا پارک کنیم؛ تازه وقتی برمی‌گردیم می‌بینیم که یا روی ماشین خط کشیده‌اند یا اینکه از بغل و جلو و عقب به آن زده‌اند؛‌ تازه شکستن آینه نیز امری بدیهی است».

سعید که از آن جوانک‌های امروزی است، بی‌محابا می‌گوید: « آقا شما خیلی جدی گرفتید، کاری ندارد، هر جا دوست داری ماشینت را پارک کن؛ ... کرده‌اند که بخواهند کاری کنند؛ منظورم پنچر کردن ماشین است؛ اگر نادانی کرده و این کار را کنند پدرشان را در می‌آورم؛ سرم درد می‌کند برای این کارها؛‌ کار هم که نداریم بیکاریم، می‌افتم به شکایت و شکایت‌کشی و کاری می‌کنم که تازه از من هم عذرخواهی کنند».

پارک = پنچری، بار حقوقی دارد؟

این موارد را با سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در میان می‌گذارم.

وی با بیان این مطلب که پارک حاشیه‌ای کنار راه بر اساس ماده 163 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی ضوابطی دارد و توقف‌های در محل‌های ممنوع، مشخص شده است، اظهار داشت: توقف در مقابل درب پارکینگ منازل و درب اتومبیل‌روی واحدهای صنفی و تجاری ممنوع است و طبق آئین‌نامه این عمل تخلف محسوب شده و برابر جدول جرائم، برای آن جریمه تخصیص می‌یابد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: توقف در جلوی پارکینگ منازل یا واحدهای تجاری، زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی است و این امکان متصور است که صاحب منزل یا واحد تجاری جهت ورود یا خروج خودروی خود دچار مشکل شود؛ گاهاً با این مسأله مواجه هستیم که فرد بیمار داشته یا اینکه کاری ضروری برایش پیش آمده و به خاطر پارک یک خودرو در جلوی در پارکینگ امکان ورود یا خروج برایش مهیا نیست؛ در این صورت هم حقوق شهروندی فرد ضایع شده و هم حق‌الناس را شاهدیم.

وی در خصوص درج مطالبی بر روی در یا دیوار پارکینگ‌ها مبنی بر توقف = پنچری یا تهدید و آسیب‌های دیگر، می‌گوید: تهدید خلاف مقررات است و طبق مواد 328 و 332 قانون مدنی ایران، کسانی که با تهدید باعث ضرر شده‌اند، در صورت ارتکاب، ملزم به جبران خسارت هستند.

سرهنگ ترحمی اعلام کرد: بهترین اقدام در صورت سد معبر در جلوی در پارکینگ این است که با پلیس 110 تماس حاصل شود؛ چرا که آنها با درج مشخصات صاحب خودرو در سامانه، بلافاصله با مالک تماس گرفته و از وی می‌خواهند که خودرو را جابه‌جا کند.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پاسخ به این سؤال که در برخی اخبار این مطلب عنوان شده که پارک خودرو مقابل در پارکینگ جرم محسوب شده و با مصداق جرم ممانعت از حق، یک ماه تا یکسال حبس را در پی دارد، تصریح کرد: موضوع پارک خودرو جلوی پارکینگ منازل و واحدهای تجاری یک تخلف رانندگی است و سوء‌نیت را متصور نمی‌شود اما اگر این عمل به تعرض تعبیر شود و مشکلات جانی را ایجاد کند این مسأله می‌تواند کیفری محسوب شده و توسط مراجع قضایی مورد بررسی قرار گیرد چرا که در آن صورت می‌توان بر طبق عدم احقاق حقوق شهروندی و طبق اصل 22 به آن پرداخت.

وی گفت: اگر خودروی فردی در داخل پارکینگ محبوس شود یا نتواند خورویش را به داخل پارکینگ ببرد و از این لحاظ متضرر شود می‌تواند با اعلام شکایت، جبران ضرر و زیان خود را خواهان باشد.

جریمه 300 هزار ریالی در انتظار متخلفان

سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص جریمه پارک خودرو در جلوی در پارکینگ منازل و اماکن تجاری می‌گوید:‌ طبق ماده 163 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، ایستادن یا توقف در محل‌های ممنوع، پیاده‌رو و گذرگاه، مقابل ورودی خیابان و جاده یا ورودی- خروجی اتومبیل‌روی ساختمان‌ها و ... ممنوع است.

جانشین پلیس راهور راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: در جدول جرائم راهنمایی و رانندگی کد تخلفی با عنوان جریمه پارک خودرو در ورودی پارکینگ‌ها نداریم، اما طبق کد جریمه 2101 در جدول جرائم، هر نوع توقف منجر به سد معبر و اختلال در عبور و مرور جریمه 300 هزار ریالی را به دنبال خواهد داشت که مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده این جریمه را اعمال خواهند کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر: