«اقدام علیه میراث فرهنگی جرم است»

کدخبر: 2103521

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: اقدام علیه میراث فرهنگی جزو معدود اقداماتی است که جرم محسوب می‌شود، مانند کسی که تجهیزات حفاری غیر مجاز تهیه می‌کند، او مجرم شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه دوره آموزشی تخصصی ضابطین خاص قضایی ویژه کارکنان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که صبح روز یکشنبه (یکم مرداد) در موزه ملی ایران برگزار شد،‌ سردار امیر رحمت‌ الهی، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فلسفه این‌ دوره‌ها و اهمیت و ضرورت آموزش‌های تخصصی اظهار کرد: همه باور داریم‌ که میراث فرهنگی ارزشمندترین ارزش فرهنگی کشور است و معرف هویت و پیشینه تاریخی‌ کشور و ملت محسوب می‌شود. وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی وظایف متعددی دارد، اما مهمترین اولویت سازمان و شاید بتوان گفت بخشی که بیشترین چالش حقوقی با افراد حقیقی و حقوقی را دارد، بخش میراث فرهنگی است، از سوی دیگر مهمترین اولویت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حفظ میراث فرهنگی است. رحمت‌الهی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری وابسته به حفظ و توسعه میراث فرهنگی است، افزود: اگر میراث فرهنگی را به خوبی نگهداری کنیم‌ و از سرقت اشیای فرهنگی و صدمه زدن جلوگیری کنیم جاذبه گردشگری ما افزایش پیدا می‌کند و این یعنی عمل به استراتژی دولت که توسعه گردشگری است. وی اقدام علیه میراث فرهنگی را جزو معدود اقداماتی دانست که جرم محسوب می‌شود هر چند به سر انجام نرسد و افزود: به عنوان مثال اگر کسی حتی تجهیزات حفاری غیر مجاز تهیه کند مجرم شناخته می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه مامورینی که در یگان حفاظت می‌خواهند ماموریت‌های مهمی در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی انجام دهند را نیازمند داشتن مهارت و تخصص بالا دانست و گفت: حفاظت به سه بخش سطح اول حفاظت به وسیله عامل انسانی‌، سطح‌ دوم حفاظت مکانیکی و سطح سوم حفاظت الکترونیکی تقسیم می‌شود که در سطح اول مهمترین رکن آموزش و توانمندسازی است. وی در ادامه افزود: آموزش‌ها در گرایش‌های سنتی به دنبال آمادگی بدنی بوده است اما در حال حاضر در تمام دنیا به دنبال ایجاد تعادل، اعمال قانون و پیشگیری از وقوع جرم است. سردار رحمت‌الهی ادامه داد: ضابطین یگان حفاظت باید حدود اختیارات خود را بشناسند و به دور از قانون ماموریت را انجام ندهند. کسانی که در این دوره‌ها شرکت کردند و آموزش‌های قانونمند را فرا گرفتند باید از این آموزش‌ها استفاده کنند تا حقوق شهروندی و قضایی را بدانند و در ماموریت‌ها به کار گیرند. با ارزیابی که از این دوره‌ها شده است حدود دو سوم از کسانی که آموزش دیده‌اند در حال خدمت رسانی‌ هستند.

برگزاری رویدادهای بین‌المللی در موزه ملی، عاملی برای اسکورت اشیای خارجی

به گزارش ایسنا، جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران، نیز در این مراسم، برگزاری این نوع دوره‌های آموزشی را در راستای حفاظت از موزه‌ها مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشحالیم که سردار رحمت‌الهی به موزه‌ها و امنیت مواریث فرهنگی توجه ویژه‌ای دارد.

او با اشاره به ناامنی‌های منطقه و اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری گفت: با توجه به این مسائل، در تلاشیم با همکاری یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موزه‌ها را بیشتر تجهیز کنیم تا بتوانیم بهتر از این از میراث‌فرهنگی بزرگ حفاظت کنیم.

وی در ادامه به نقش موزه ملی در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش موزه ملی در برگزاری رویدادهای بین‌المللی، با همکاری فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، بحث اسکورت اشیای خارجی را در موزه ملی ایران دنبال کرده‌ایم، چون وقتی بحثِ به‌نمایش گذاشتن اشیای تاریخی سایر کشورها در موزه ملی به‌میان می‌آید اولین مسئله‌ای که مطرح می‌شود امنیت است.

او تاکید کرد: به همین دلیل هر نوع حمایت و اقدامی را که به ارتقای حفاظت کشور کمک کند وظیفه خود و وظیفه موزه ملی می‌دانیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: