روحانی در دیدار وزیر خارجه عمان:

ایران از هر گونه تلاش که منجر به پایان درگیری‌ها و اختلافات در منطقه شود، استقبال می‌کند

کدخبر: 2103293

رئیس‌‌جمهور با اشاره به اینکه ایران، عمان و کویت همواره رایزنی‌های مثبتی در قبال مسایل منطقه‌ای داشته‌اند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تلاش که منجر به پایان اختلافات و درگیری‌ها در منطقه شود، استقبال می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان، گفت: ایران و عمان در طول سال‌های گذشته در مسایل دوجانبه‌ و منطقه‌ای روابط صمیمی و برادرانه‌ای داشته اند.

رییس‌ جمهور، عمان را کشوری دوست و همفکر در بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: باید از فرصت روابط خوب تهران - مسقط در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین به نفع مردم دو کشور استفاده کنیم.

روحانی توافقات اقتصادی ایران و عمان در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، همکاری‌های دو جانبه بندری، کریدور ترانزیتی شمال - جنوب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان تجار و بخش‌های خصوصی دو کشور را حائز اهمیت برشمرد و بر ضرورت تلاش مسئولان در کمیسیون مشترک دو کشور برای تسریع در اجرای هرچه زودتر این توافقات تأکید کرد.

وی امکانات پیشرفته بنادر جنوبی ایران از جمله بندر چابهار را فرصت و ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان کشورهای منطقه برشمرد و اظهار داشت: شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی عمان نیز می‌توانند در پروژه‌های گوناگون کشورمان حضور یافته و در آنها مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند.

رییس‌ جمهور با اشاره به لزوم تلاش و همکاری کشورهای منطقه برای حل مشکلات و معضلات منطقه‌ای، خاطر نشان کرد: امروز تروریسم، اختلاف افکنی و مداخلات نابجای برخی کشورها در امور داخلی دیگران، منطقه را شعله‌ور کرده که فروکش کردن آن نیاز به انسجام و همکاری بیشتر کشورهای منطقه دارد.

دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان به دولت‌هایی که برای مبارزه با تروریسم تقاضای کمک داشته‌اند، پاسخ مثبت داده است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: ایران هنگامی که ملت عراق در مسیر مبارزه با تروریسم نیازمند کمک بود، در کنار آنها قرار گرفت و تا آزادی موصل به آنان کمک کرد و در آینده هم برای مبارزه با تروریسم در کنار مردم عراق و سایر ملت‌های مظلوم منطقه خواهد بود.

روحانی اظهار داشت: ریشه کن کردن تروریسم به عنوان میکروبی مسری در منطقه نیازمند کمک و همکاری همه کشورها و استفاده از تمامی توان و امکانات در این راستا است.

وی تصمیمات اشتباه برخی دولت‌ها را موجب بروز مشکلات در کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه، بحرین و قطر دانست و افزود: ادامه این روند، هرگز به نفع کشورهای منطقه نیست و اولین متضرر این سیاست‌ها هم دولت‌های اتخاذکننده آن خواهند بود.

روحانی راه‌حل مشکلات در یمن و بحرین را تنها در برقراری صلح و مذاکره دانست و گفت: استفاده از شیوه تهدید، فشار و محاصره در مواجهه با کشوری همسایه مانند قطر نیز شیوه‌ای نادرست است و همه باید تلاش کنیم تا این تنش‌ها در منطقه پایان یابد.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه ایران، عمان و کویت همواره رایزنی‌های مثبتی در قبال مسایل منطقه‌ای داشته‌اند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر گونه تلاش که منجر به پایان اختلافات و درگیری‌ها در منطقه شود، استقبال می‌کند.

«یوسف بن علوی» وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان نیز در این دیدار، روابط ایران و عمان را بسیار مستحکم دانست و افزود: روابط دو کشور نه تنها بر مبنای مناسبات دیپلماتیک، بلکه روابطی دوستانه، مستحکم و برادرانه بوده و علاقه به توسعه روابط با ایران نه تنها یک تعارف دیپلماتیک، بلکه یک باور در تمام حاکمیت عمان است.

وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان روابط دو کشور را در طول تاریخ، ریشه‌دار‌، ارزیابی کرد و گفت: پیشرفت‌های ایران بویژه در زمینه دستیابی به فناوری هسته‌ای و برجام موجب اقتدار این کشور، در منطقه و جهان بوده و ایران توانست جامعه جهانی را قانع کند که یک قدرت بین‌المللی است.

بن علوی بر حل هرچه سریعتر اختلافات و رویارویی های منطقه ای از طریق روش های دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسالمت آمیز مسایل منطقه‌ای و همچنین حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم و داعش مهم و تأثیرگذار بوده است.

وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم بیش از پیش مناسبات تهران - مسقط توسعه روابط با ایران را از سیاست‌های اصولی عمان برشمرد و خواستار توسعه روابط در بخش‌های مختلف از جمله روابط اقتصادی و تجاری و ‌همکاری‌های بندری میان دو کشور شد.

ارسال نظر: