فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

خانواده آقاسی از چاپ غیرقانونی آثار وی انتقاد کردند/ مجلس به موضوع فیلم‌های مسئله‌دار ورود کرد

کدخبر: 2103287

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از انتقاد خانواده آقاسی برای چاپ غیرقانونی آثارش تا ورود مجلس به فیلم‌های مسئله‌دار در حال اکران.

به گزارش« نسیم آنلاین »؛ "فرهنگ نیوز" نوشت:

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از انتقاد خانواده آقاسی برای چاپ غیرقانونی آثارش تا ورود مجلس به فیلم‌های مسئله‌دار در حال اکران.

انتقاد خانواده محمدرضا آقاسی از چاپ غیرقانونی آثارش

کارهای زنده‌یاد محمدرضا آقاسی از جمله آثاری است که از سال‌های گذشته از طریق سایت‌های مختلف منتشر شده است. این موضوع انتقاد خانواده او را در پی داشته است. فرزند آقاسی معتقد است که این کار عمدتاً از سوی سایت‌ها و مراکزی صورت می‌گیرد که مدعی کار انقلابی هستند .

غلامرضا آقاسی اخیراً ضمن انتقاد از چاپ و تکثیر غیرقانونی کارهای پدرش در سال‌های گذشته می‌گوید: این موضوع حتی در زمانی که پدرم در قید حیات بودند نیز اتفاق افتاده است، به‌عنوان نمونه، مرحوم آقاسی در سال 83 کاستی را منتشر کردند و شاید بالغ بر 50 تا 60 مؤسسه و نهاد فرهنگی اقدام به تکثیر غیرقانونی از آن کردند؛ بدون اینکه بخواهند با خرید این کاست هزینه‌های تولید آن را کمرشکن کنند، دریغ از خرید یک کاست از سوی این مؤسسات و نهادها .

او ادامه می‌دهد: متأسفانه این موضوع بعد از درگذشت پدر نیز ادامه داشت. تنها کاری که این مؤسسات فرهنگی که عمدتاً وابسته به دولت هستند، اعطای مجوز کتاب بود. ما درخواست دادیم که مجوز راه‌اندازی یک مؤسسه فرهنگی به‌منظور ساماندهی به وضعیت موجود و چاپ آثار آقاسی دریافت کنیم، اما از این درخواست فقط مجوز چاپ یک کتاب را دریافت کردیم. هیچ کار دیگری برای ما انجام ندادند .

آقاسی به پخش مکرر کارهای پدرش از صدا و سیما نیز انتقاد می‌کند و می‌افزاید: رسانه ملی کارهای پدرم را بدون تصویری از او پخش می‌کرد. در زمان مدیریت آقای ضرغامی نامه‌ای برای سازمان ارسال کردم و خواستم که دلیل این کار را به خانواده آقاسی که بعد از درگذشت او، مالک کارهایش بودند، توضیح دهند و بگویند که "چرا کارهای او را بدون تصویری از او پخش می‌کنند؟ ".

فرزند زنده‌یاد آقاسی با انتقاد از رویه مؤسسات و نهادهای فرهنگی، با بیان اینکه " فقط در انجام کارهای انقلابی شعار شنیده‌ایم"، می‌افزاید: هنگام حرف زدن که می‌شود، می‌گویند "ما کار انقلابی می‌کنیم"، اما وقتی پای عمل که می‌رسد فعالیت خاصی از آنها دیده نمی‌شود. برخی از این نهادها فقط خون به دل رهبر انقلاب و مردم می‌کنند، شعار می‌دهند تا جیب‌هایشان بزرگتر شود و فعالیتشان هیچ خیری برای کشور ندارد. اگر فرهنگ را از دست این نهادها خارج کنند و به دست مردم بسپارند، نتیجه بهتری حاصل می‌شود .

ورود مجلس به دو فیلم سینمایی مشکل‌دار

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اعتراض‌ها به اکران دو فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» و « اکسیدان»، گفت: نمایندگان اقلیت‌های دینی اخیراً اعتراضاتی به اکران این دو فیلم داشته و اعلام کرده‌اند که هنجارها و آموزه‌های دین مسیحیت در دو فیلم "مادر قلب اتمی" و "اکسیدان" به چالش کشیده شده‌ است .

وی با بیان اینکه در برخی از آثاری که در جشنواره فجر امسال اکران شد، اخلاق حرفه‌ای رعایت نشد، ادامه داد: دست‌های پشت‌ پرده‌ای در سینمای کشور وجود دارد که سعی دارد این حوزه را با بی‌اخلاقی عجین کند .

نماینده مردم ملایر در مجلس با تاکید بر اینکه به دو فیلم مورد اعتراض اشکلاتی وارد است، افزود: در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون، این موضوع بررسی می‌شود و تذکرات لازم به وزیر ارشاد داده خواهد شد .

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های لازم، اگر لازم باشد از وزیر ارشاد خواهیم خواست تا اکران دو فیلم ذکر شده را متوقف کند .

«دختر شیطان» داستانی دینی را دنبال می‌کند

قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی«سلام بمبئی» درباره فیلم سینمایی جدید خود با نام «دختر» شیطان گفت: پیش تولید فیلم سینمایی «دختر شیطان» که به تازگی پروانه ساخت آن را دریافت کرده‌ایم از روز شنبه 24 تیرماه آغاز می‌شود، بعد از آن هم راهی کشور هندوستان خواهیم شد تا قراردادهای لازم را ببنیدیم و منتظر بمانیم که کشور هند مجوزهایمان را صادر کند. پس از دریافت مجوز از بالیوود پیش تولیدی یک‌ماهه‌ ای در هند خواهیم داشت و پس از آن فیلمبرداری این فیلم سینمایی را آغاز می‌کنیم .

وی درباره داستان این فیلم بیان کرد: دختر شیطان داستان یکی از بچه‌های ابلیس است که می‌خواهد توبه کند. شرط پذیرش توبه‌اش آن است که به یک آدم بی‌گناه سجده کند. دختر شیطان به زمین می‌آید و به دنبال یک آدم بی‌گناه می‌گردد . این فیلم بر محور داستانی دینی جلو می‌رود .

این کارگردان سینما درباره علت تغییر نام فیلم از «سلام بمبئی2» به «دختر شیطان» اعلام کرد: چون قصه این فیلم هیچ ربطی به فیلم سینمایی«سلام بمبئی» ندارد؛ فقط تنها شباهت آن لوکیشن‌های فیلم در هندوستان است .

محمدپور در پاسخ به این سؤال که به نظر شما «دختر شیطان» نیز با اقبال و فروش خوبی مواجه ‌می‌شود؟ اظهار کرد: با توجه به فیلمنامه قوی و دقیق «دختر شیطان» پیش بینی من این است که از «سلام بمبئی» هم فروش بیشتری ‌خواهد داشت .

وی درباره تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرد: فیلم سینمایی«دختر‌شیطان» را خودم تهیه‌کنندگی می‌کنم .

راه‌اندازی دفتر «ادبیات فارسی‌زبانان» در مشهد

ابوطالب مظفری، شاعر و کارشناس مسائل فرهنگی از راه‌اندازی دفتر فارسی‌زبانان در مشهد خبر داد و گفت: این دفتر اخیراً با همکاری دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مشهد راه‌اندازی شده و قرار است هفته آینده جلسه‌ای به منظور مشخص شدن برنامه‌های این دفتر با حضور کارشناسان و شاعران برگزار شود که جزئیات آن متعاقباً اعلام خواهد شد .

وی به اهداف این دفتر اشاره کرد و افزود: قرار است این دفتر در حوزه ادبیات سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان فعالیت کند. به همین منظور اهداف اصلی خود را در چند محور از جمله تسهیل در چاپ کتاب شاعران، برگزاری نشست‌های مشترک و شب‌ شعر، آموزش و ... قرار داده است .

مسئول دفتر فارسی‌زبانان با بیان اینکه از کارشناسان و شاعران سه کشور دعوت شده تا با همکاری اهداف مورد نظر محقق شود، ادامه داد: قرار است کار روی ادبیات سه کشور متمرکز باشد. خلأ مرکزی به منظور ایجاد همدلی بیشتر میان فارسی‌زبانان احساس می‌شد، از این رو راه‌اندازی چنین دفتری می‌تواند تاحدودی رفع‌کننده نیازهای موجود فرهنگی باشد .

مظفری اضافه کرد: به عنوان مثال در حال حاضر شاعران افغانستان با کمبود هزینه در چاپ آثارشان مواجه هستند. از سوی دیگر، کمبود بودجه سبب شده تا برخی از کارهای فرهنگی مانند مجله «درّ دری» که سال‌ها چاپ می‌شد، تعطیل شود. در سطح شهرهای افغانستان و در میان مهاجران ما با یک رکود در برگزاری محافل ادبی مواجه هستیم. راه‌اندازی دفتری به منظور بهبود وضعیت موجود می‌تواند این امید را ایجاد کند که همدلی میان فارسی‌زبانان بیشتر شود و در آینده شاهد رشد و پویایی ادبیات سه کشور باشیم .

آغاز مرحله سوم شیمی درمانی «حاج حبیب» سینمای ایران

محسن کاسه ساز درباره آخرین وضعیت حبیب اللّه کاسه‌ساز گفت: کمی‌ حال پدرم بهتر شده است. امروز مرحله سوم شیمی درمانی را آغاز کرده‌ایم که در این مرحله حدود 9 مرتبه شیمی درمانی روی پدرم انجام می‌شود. امروز کمی به علت انجام شیمی درمانی بی‌حال هستند .

بنابر این گزارش، حبیب الله کاسه ساز چندی پیش به علت سرطان معده به بیمارستان بقیه‌الله اعظم(عج) مراجعه کرد و به خاطر شدت سرطان معده وی به طور کامل از بدنش خارج شد .

ناگفته‌های «ناگفته» پس از دو سال منتشر شد

آلبوم «ناگفته»، اثری حافظ ناظری است که توسط کمپانی «سونی موزیک» در سراسر جهان منتشر شد .

«ناگفته»، اولین بخش از پروژه سمفونی رومی، است. در ساخت ساخت این آلبوم برخی از برندگان جایزه گرمی با حافظ ناظری و شهرام ناظری همکاری داشتند .

منتخبی از آلبوم ناگفته، به همراه سه قطعه موسیقی جدید و شنیده نشده، از روز سه شنبه، توسط شرکت هنر اول منتشر و در مراکز فراهنگی به مخاطبان عرضه می‌شود .

حافظ ناظری در مورد انتشار سه قطعه جدید در آلبوم منتخب ناگفته توضیح داد :

علاقه‌مندان می‌توانند آلبوم « منتخبی از ناگفته به همراه سه قطعه جدید» را از مراکز معتبر فرهنگی هنری تهیه فرمایند و یا با مراجعه به سایت بیپ تونز قطعات را دانلود نمایند .

تجلیل از محمدعلی کشاورز در هفدهمین جشن حافظ

فدهمین جشن حافظ از یک عمر فعالیت هنری محمدعلی کشاورز تجلیل بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون تجلیل به عمل می‌آورد .

در دوره‌های گذشته جشن حافظ از یک عمر فعالیت هنری سعید پورصمیمی، نعمت حقیقی، ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، حمیده خیرآبادی، مهدی فتحی، ناصر طهماسب، عزت‌الله انتظامی، داریوش مهرجویی، جمشید مشایخی، منوچهر اسماعیلی، سعید راد، عبدالله اسکندری، مرضیه برومند و جمشید هاشم‌پور تجلیل شده است .

به پاس یک عمر فعالیت هنری و بازی در ده‌ها فیلم و سریال و ثبت چندین نقش ماندگار با اجراهای متفاوت و جذاب، تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری هفدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر به محمد علی کشاورز اهدا می‌شود.

ارسال نظر: