وزیر کشور در نشست کالکان ۲۰۱۷ عنوان کرد:

مقابله ایران با تروریسم در هر لباس و تفکری/ اهداف و جغرافیای تروریست تغییر کرده است

کدخبر: 2103101

رحمانی‌فضلی تأکید کرد: ما متعهد هستیم با تروریست در هر لباس و تفکری که آزادی، صلح و امنیت جامعه را برهم می‌زند، مبارزه کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در اجلاس کارگروه عملیاتی پروژه کالکان ضمن تقدیر از تلاش نیروی انتظامی و به‌ویژه پلیس اینترپل برای هماهنگی انجام این نشست، مراتب تشکر و قدردانی خود را از خانواده‌های شهدای تروریسم حاضر در جلسه اعلام کرد.

رحمانی‌فضلی تأکید کرد: متعهد هستیم با تروریست در هر لباس و تفکری که آزادی، صلح و امنیت جامعه را برهم می‌زند، مبارزه کنیم.

وی گفت: در شرایط حاضر، جرائم سازمان‌یافته فراملی تهدیدی برای جامعه جهانی و بشریت است.

وزیر کشور تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین جنایات و مسئله‌ای که جامعه بین‌المللی به آن حساسیت داشته، پدیده ترور و آثار و تأثیرات آن است.

رحمانی‌فضلی اظهار داشت: در قریب اسناد سازمان ملل به‌صراحت از مقوله تروریست به‌عنوان ضرورتی جدی در مقابله با صلح یاد شده است.

وی گفت: اجزای تروریست که موجب شکل‌گیری آن می‌شود و همچنین ویژگی‌های آن عبارتند از عمدی بودن، خشونت‌آمیز بودن، هدف‌دار و وحشت‌آور بودن، پیروی نکردن از قواعد متعارف جنگ‌ها و تأکید داشتن بر رفتاری خاص در جامعه.

این مقام مسئول به حملات 11 سپتامبر، حمله به متروی ترکیه، حملات تروریستی در ایران، سوریه،‌عراق و .. اشاره کرد و گفت: همه اینها نشانه از تغییرات اساسی در اهداف و انگیزه، ابزار و جغرافیای ترور است.

وی گفت: تروریست نوین ریشه در ایدئولوژی غیرعقلانی به‌خصوص تکفیری دارد.

رحمانی‌فضلی تأکید کرد: تروریست جدید در پی افزایش تعداد قربانیان است درحالی‌که در ترور سنتی، آنها خواهان افزایش تعداد مشاهده‌کنندگان بودند، اما در ترور جدید علاوه‌بر آن موضوع آنها خواهان نابودی تعدادی زیادی از مردم هستند و به همین دلیل آنها خشن‌ترین شیوه‌ها را به کار می‌برند.

وزیر کشور تاکتیک مشخص عملکرد تروریست‌های نوین را عملیات انتحاری دانست و گفت: آنها از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌کنند تا قدرت تخریبی بیشتر داشته و تلفات جانی برجای گذارد.

وی گفت: در این راستا آنها در پی سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای هستند اگرچه از سایر سلاح‌ها نیز استفاده می‌کنند.

این مقام ارشد وزارت کشور ادامه داد: تروریسم جدید دارای اهداف ساختارشکنانه بوده و با بسیاری از اصول و هنجارها در تعارض است، لذا تلاش برای مذاکره و مصالحه با آنها بی‌ثمر است؛ چراکه هیچ منطق، هیچ اصول، برهان و استدلالی را نپذیرفته و به‌جز قتل، خشونت و رعب و وحشت به چیز دیگری نمی‌اندیشند.

وزیر کشور تصریح کرد: القاعده و داعش تروریست را امری ارزشی می‌دانند و در اصول غیرعقلانی هیچ تسامحی ندارند.

وی در خصوص جغرافیای تروریسم جدید اعلام کرد: آنها حوزه عملیات مشخصی نداشته و خود را با حوزه سرزمینی خاص مشخص نکرده و حیطه عملیات آنها گسترده است.

رحمانی‌فضلی افزود: ساختار گروه‌های جدید منعطف است و با توجه به محدودیت‌های شدید دولت‌ها، نمی‌توانند به صورت مسنجم عمل کرده، ‌بنابراین به صورت حلقه‌های پراکنده با رهبریت محلی و با انعطاف‌پذیری بالا عمل می‌کنند.

این مقام ارشد تصریح کرد: تروریسم‌های جدید ساختاری وسیع داشته و از فضای مجازی و رسانه‌ها نهایت بهره را می‌برند؛ آنها اهداف خود را به صورت نمادین و سمبلیک انتخاب کرده و تلاش می‌کنند به نمادهای قدرت‌ها و دولت‌ها حمله کنند و بدین‌صورت حامیان تروریست از حمله به این نمادها نهایت بهره‌برداری را می‌کنند.

وی گفت: هیچ‌یک از ادیان الهی به‌ویژه اسلام آنچه را که در سوریه،‌ عراق، پاکستان، افغانستان، یمن و نیجریه رخ می‌دهد توصیه ننموده و تأکید نمی‌کنند؛ چراکه اساس تفکر تروریست‌ها تکفیری بوده و این کشورها آن را غیراسلامی دانسته و رد می‌کنند.

رحمانی‌فضلی با بیان این مطلب که امروز شاهد گسترش عملیات تروریستی بی‌سابقه هستیم و هیچ کشوری در این زمینه ایمن نیست، تأکید کرد: باید اراده سیاسی قوی، اعتقاد و صداقت برای مبارزه باشد. همچنین معاضدت بین‌المللی و همکاری جمعی جدی نیاز است و در غیراین‌‌صورت نمی‌توان ادعای مبارزه با تروریست را داشت.

وی تأکید کرد: در این راستا جلوگیری از هرگونه اقدام حمایتی، ‌سازماندهی، تأمین مالی، تشویق و در اختیار گذاشتن اراضی برای برنامه‌ریزی و آموزش و همچنین تأمین تسلیحاتی آنها از جمله اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

وزیر کشور گفت: معتقدیم هزینه اقدامات پیشگیرانه بسیار کمتر بوده و تلفات مالی و جانی محدودتر است؛ همچنین موفقیت بیشتر حاصل می‌شود.

وی بابیان این مطلب که تروریست و قاچاق دو روی یک سکه‌اند، به نیاز مبرم تروریست به منابع مالی اشاره و تصریح کرد: یکی از منابع عمده تأمین مالی تروریست‌ها کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر است که در این زمینه تروریست‌ها امنیت موجود را برهم زده تا بتوانند زمینه تولید و قاچاق مواد مخدر را به‌دست بیاورند.

ارسال نظر: