۱۰ توصیه برای در امان ماندن از کلاهبرداری اینترنتی

کدخبر: 2103007

پلیس فتای تهران به دنبال افزایش استفاده از فضای مجازی و کلاهبرداری‌های اینترنتی از شهروندان خواست تا با رعایت ۱۰ توصیه از مورد کلاهبرداری قرار گرفتن خود جلوگیری کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، پلیس فتای پایتخت به منظور پیشگیری از وقوع جرم کلاهبرداری اینترنتی، رعایت موارد زیر را توصیه می‌کند:

1- در خصوص داد و ستدهای فضای مجازی مخصوصا آگهی‌هایی که مشکوک هستند از پرداخت هرگونه وجه به صورت کارت به کارت ممانعت شود.

2- از باز کردن هر گونه لینک‌های مشکوک که معمولا تلفیقی از اعداد و حروف هستند، خودداری شود.

3- در هنگام خرید از فروشگاه‌های آنلاین حتما از اهراز هویت افراد فروشنده اطمینان حاصل کنید.

4- برای واریز پول به حساب اشخاص نیازی به ارائه اطلاعات بیش از شماره کارت یا حساب نیستند.

5- برای جلوگیری ازحمله باج افزار‌ها همیشه آنتی ویروس خود را به روز کرده و از نسخه‌های پشتیبان اصلی حافظه‌های ابری (cloud storage) استفاده کنید.

6- صحت و سقم پیامک‌های دریافتی در خصوص برنده شدن در قرعه کشی شرکت‌ها و موسسات از طریق سایت معتبر آنها و یا شماره تماس موسسات بررسی شود در ضمن جهت واریز وجه نیازی به رمز اینترنتی حساب نیست.

7- افراد سودجو با ارسال پیامک در خصوص برنده شدن شما در قرعه کشی، اقدام به دریافت وجه جهت ارسال جایزه می‌کنند که پس از دریافت وجه یا هیچ جنس و کالایی برای قربانی ارسال نمی شود و یا در صورت ارسال، کالایی که ارزشی کمتر از مبلغ واریزی دارد به قربانی تحویل داده میشود.

8-جهت ارتباط با شرکت‌های داخلی و خارجی و مبادلات مالی از طریق ایمیل حتما ایمیل توسط کاربر وارد شود و از reply خودداری شود ( جهت ارسال فاکتور و دریافت شماره حساب از طریق ایمیل) همچنین صحت شماره حساب اعلامی از طریق تماس تلفنی و فکس نیز بررسی شود.

9- در برخورد با پیامک‌های دریافتی در خصوص برنده شدن در قرعه کشی هیچگونه مشخصات حساب بانکی مانند رمز اینترنتی، تاریخ انقضا، CVV2 و ... ارسال نشود.

10- در تالارهای گفتگو به دلیل مشخص نبودن هویت اصلی کاربران حتی المقدور اقدام به معامله نکنید. در موارد بسیاری افراد پس از واریز وجه، کالایی دریافت نمی‌کنند و تنها به شماره کارتی که مبلغ مورد نظر را به آن واریز کرده‌اند جهت پیگیری و شکایت دلخوش هستند، در صورتی که سودجویان اکثرا از کارت‌هایی که به نام فرد دیگریست(کارت‌های سرقتی، حساب‌های جعلی و ...) استفاده می‌کنند.

ارسال نظر: