حجت‌الاسلام رئیسی در جمع فعالان فرهنگی ستاد اربعین:

بیداری اسلامی از دنیا جهل‌زدایی کرد/ پرچم اربعین نمی‌گذارد هدف را فراموش کنیم/

کدخبر: 2102854

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اربعین یک تابلو و پرچم است تا مسیر و هدف را فراموش نکنیم، گفت: بیداری اسلامی، از جهان جهل‌زدایی کرد، این بیداری در اقصا نقاط عالم به برکت خون شهدا ایجاد شده که باید هرچه بیشتر در عالم ایجاد شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی دقایقی پیش در جمع فعالان فرهنگی پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی که در تالار همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به چهار اصل برپایی جامعه دینی، اظهار کرد: اقامه نماز، پرداخت زکات، امربه‌معروف و نهی از منکر، چهار اصل قرانی برای برپایی جامعه‌ای است که برخاسته از نماز باشد.

وی ادامه داد: دگرخواهی در پرتو توجه به خدا، عزم به گسترش همه بایدها در عالم و نفی همه زشتی‌ها و پلشتی‌ها، اصول این جامعه است که یک نظام قرآنی بر پایه ارزش‌های چهارگانه را تشکیل می‌دهد، وجود همه این پایه‌ها، وجود ابی‌عبدالله است.

عاشورا برای شکل‌گیری مدنیت در زندگی انسان است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جریان به وجود آورنده واقعه عاشورا، عنوان کرد: تلاش کردند عاشورا پایان اسلام و مرگ عاشوراییان باشد اما خدا خواست تا عاشورا، تولد عاشوراییان باشد و تا همیشه تاریخ باقی بماند؛ عاشورا پیش روی انسان است که درس چگونه زیستن، نپذیرفتن ظلم و ایستادن در مقابل ظالم را فرابگیرد.

وی افزود: جامعه‌ای بر پایه نماز باید شکل بگیرد تا عاشورا در عاشورا نماند، این تفکر، اندیشه و مدنیت آن باید باقی بماند و فرهنگی عاشورا در زندگی‌ها رقم بخورد؛ درواقع عاشورا برای رقم خوردن یک مدنیت در زندگی انسان است.

استکبار می‌خواهد مردم دنیا اهل تحقیق و تعقل نباشد

رئیسی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی می‌خواهد مردم دنیا ندانند؛ اهل تحقیق و تعقل نباشند؛ ندادند استکبار جهانی با تهاجم فرهنگی می‌خواهد تفکر و فرهنگ جهان را از بین ببرد، سینمای هالیوود در اختیار استکبار جهانی است تا این اهداف محقق شود، در واقع می‌خواهند امام ایمان را از امام کفر نشناسد و روحیه ایستادگی و مقاومت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا یعنی روح حریت، شهادت و همبستگی، گفت: اربعین برای ما یک تابلو و پرچم است تا مسیر و هدف را فراموش نکنیم.

تولیت آستان قدس رضوی به بیدارساز بودن اربعین حسینی اشاره و بیان کرد: اربعین یک‌روزه تبدیل شد به اربعین سه‌روزه، پنج‌روزه، 10 روزه و امروز اربعین یک‌ماهه را شاهد هستیم که همه درگیر این روز که جلوه شور است، هستند.

وی ادامه داد: تاکنون جلوه‌های زیادی در اربعین خلق شد و سال‌به‌سال در حال ایجاد تفاوت جدی با سال‌های گذشته است، این ضیافت، تنها ضیافتی است میزبان و میهمان قابل‌تشخیص نیست، تمام عراق می‌شود میزبان، تمام خوزستان ما با همت عزیزان خوزستانی، ایلامی و همه استان‌های هم‌جوار عراق، هم میزبان و هم میهمان می‌شوند.

رئیسی یادآور شد: این راهپیمایی عظیم، عشق و دلدادگی، نوید مدنیتی به نام حسین‌ابن‌علی و عاشورای حسین می‌دهد تا تحولی در جامعه بشری ایجاد کند؛ اربعین حسینی نوید یک تحول در جامعه بشری است که جلوه‌های آن کاملاً در عالم پیداست، خیلی‌ها با نام حسین(ع) آشنا نیستند اما وقتی تصاویر اربعین حسینی را می‌بینند، می‌پرسند این چه عشق و دلدادگی است؟

آستان قدس به مناطقی ورود می‌کند که کمتر مورد توجه بوده

وی به فعالیت‌های آستان قدس در راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: این وظیفه همیشه به عهده ما در جوار بارگاه نورانی علی بن موسی‌الرضا(ع) وجود داشته اما در سال گذشته که توفیق خدمت پیدا کردیم، به نظر این اتفاق نیاز به نظم و انسجام بیشتری دارد، به همین جهت تلاش شد بخشی از کار را به عهده بگیریم که کمتر به آن توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه کمک و مساعدت ایرانی‌ها برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم مورد تأکید است، اضافه کرد: این موضوع بیشتر در مرز مهران دیده شد و تصمیم بر این شد که خدمت‌رسانی به زائر در این نقطه صورت بگیرد.

بیداری اسلامی از دنیا «جهل زدایی» کرد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه قرار است انقلاب اصلاح‌گر سیدالشهدا که در دهه 60 هجری شکل گرفت، همیشه در عالم ادامه داشته باشد، تصریح کرد: بیداری اسلامی، از جهان جهل زدایی کرد، این بیداری در اقصا نقاط عالم به برکت خون شهدا ایجاد شده که باید هرچه بیشتر در عالم ایجاد شود زیرا اگر ملتی بیدار شد، دیگر ظلم نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به نقش بیدارساز قیام عاشورا در عالم، اظهار کرد: یقین داریم پیشرفت این نگاه به عاشورا، پایان این‌همه سلطه استکبار جهانی و بی‌اطلاعی عالم خواهد بود.

ارسال نظر: