آخوندی:

وضعیت زندگی شهروندی در کشور مناسب نیست/ ۱۹ میلیون نفر در کشور حاشیه‌نشین و بد مسکن هستند

کدخبر: 2102853

وزیر راه و شهرسازی گفت: وضعیت زندگی شهروندی در کشور نامناسب است و این تنها به سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: عباس آخوندی عصر امروز در ستاد بازآفرینی پایدار شهری سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار کرد: وضعیت زندگی شهروندی در کشور نامناسب است و این تنها به سیستان و بلوچستان اختصاص ندارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: جمعیت شهری ایران حدود 59 میلیون نفر است و میزان حاشیه‌نشینی و بد مسکنی در بافتهای فرسوده و سایر بافتها حدود 19 میلیون نفر در سطح کشور است.

این مسؤول ادامه داد: یعنی حدود 35 درصد جمعیت در وضعیت نابسامانی زندگی می‌کنند که تا 41 درصد متغیر است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار سال 95 در مقایسه با سال 90 نشان می‌دهد که جمعیت روستایی 2 درصد کاهش و شهری 2 درصد افزایش یافته است و جمعیت روستایی به‌صورت ملی نزول دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی مسکن در حوزه شهری باید روی بافت حاشیه‌نشینی متمرکز شد تا منابع به درستی هزینه و بهره‌وری داشته باشد، ادامه داد: موضوع حاشیه‌نشینی یک مسئله ملی است و به همین علت برگزاری جلسات ستادهای بازآفرینی شهری در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها پیش‌بینی شد.

این مسؤول اضافه کرد: نیاز به یک نوع همگرایی افقی و همراهی بین وزارتخانه‌ای و در سطح شهرستان‌ها نیز ایجاد هماهنگی بین نیروهای محلی برای رفع معضلات حاشیه‌نشینی در بخش‌های مختلف وجود دارد.

وی گفت: برش افقی برنامه‌ریزی با همراهی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی مختلف در حاشیه شهرها در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم و حتی در حوزه مسکن این روش کارآمدتر و ارجح‌تر است.

آخوندی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل بافت‌های حاشیه‌نشین نداشتن هویت محله‌ای است و افراد ساکن آنها حس تعلق خاطر ندارند، افزود: رویکرد وزارت راه و شهرسازی تعریف محله است و این محلات ساختار خودش را از حیث امکانات از جمله مدرسه، مسجد، بازار و روابط اجتماعی می خواهد و تنها روی نقشه نیست.

وی تاکید کرد: سیاست محله‌محوری باید محور تمام برنامه‌ریزی‌ها تعریف شود، پیشنهاد ما به استان این است هرجا که زمین دارید چه از محل اراضی خالصه و چه سازمان ملی زمین و مسکن، افراد متقاضی با دریافت وام با نظارت نظام مهندسی نسبت به بهسازی و ارتقاء سکونت‌گاه‌ها اقدام نمایند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نیاز به ایجاد مدارس در مناطق حاشیه‌نشین بسیار جدی و ضروری است که در صورت انعکاس جدی آن، در سطح مرکز از طریق رئیس جمهور پیگیری خواهد شد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد فضای عمومی با تمام امکانات اعم از خانه سلامت،بهداشت، مدرسه و تامین قیر برای آسفالت معابر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی حاضر به هر نوع همکاری و کمکی است.

ارسال نظر: